zondag 3 februari 2013

Wie ben je?


Naar de Pauluskerk vandaag waar de predikant de woorden van Johannes behandelde:”Hij die na mij komt zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.”
De dienst leek erg lang te duren tot ik begreep dat mijn horloge stilstond. Vroeger had je van die “onhandige” horloges die je dan door even aan het knoppetje te draaien weer aan de praat kreeg. Nu mot je met dat ding naar de juwelier om er een nieuwe batterij in te laten zetten a 10 euro. Leve de achteruitgang!

Charismatische dominee, wel een fijne preek om mee naar huis te nemen de woorden:”wie bepaald wie je bent in het leven?”
Na afloop twee coupletten uit het Wilhelmus waar ik weer moest zingen dat ik de koning van Spanje altijd geëerd heb. Ik zou bij God niet weten wie die kerel is? Spanje is toch dat land dat op de grens staat van de financiële afgrond en waar al “ons” geld heengaat om het land een beetje overeind te houden? Hoezo geëerd?

De vaderlandsgetrouwe? Wie vluchtte er ook weer in de tweede wereldoorlog met het vuur onder de hakken het land uit en liet de rest van de bevolking hier zitten? Was dat niet een nazaat van die vaderlandsgetrouwe Willem?
Ik ben van Duitsen bloed? Wat gaan we nu hebben? Ik? Oh Willem! Edel en hooggeboren van keizerlijke stam. Dat is leuk, de dominee had zojuist duidelijk gemaakt dat onze menselijke komaf van nul en generlei waarde is als het gaat om wie we zijn in Gods ogen.
Om kort te gaan, we verkopen de meeste onzin als we zingen!
Ben ik tegen het Wilhelmus? Welneen, ik vind alleen dat we daarmee de hedendaagse oranjes een christelijk tintje willen geven op grond van een vroegere Willem en dat spreekt de boodschap van de dominee behoorlijk tegen. Wie bepaald wie je bent? Je komaf, je wortels, je familie of....God?

Na 't zuur zal ik ontvangen,van God mijn Heer dat zoet,
Kijk nou,  Jan Peter Balkenende zit ook al in dat lied!!!

8 opmerkingen:

  1. Tja, van het volkslied en het ontstaan van de Nederlanden snap je ook niets hé. Tijd om eens een stukje geschiedenis te gaan studeren of……..misschien tijd voor meer duidelijkheid voor een nieuw volkslied alla 2013. Misschien (vast wel) heb jij een talent om een eerste aanzet te geven.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben zo blij Jan dat jij het wel snapt maar helaas niet met zinnige argumenten komt doch enkel met een hoop weinigzeggende woorden. We leven nu niet in de geschiedenis maar in het heden en dat was nou net de boodschap van de dominee. We moeten niet bogen op onze wortels maar op God. We moeten niet gemaakt worden door onze komaf naar de mens, maar uitzien naar de toekomst in onze Verlosser. Daar brengt een mens niets van mee, zelf al ben je een goed edelman.

      Verwijderen
    2. Kleine kanttekening; wikipedia: Ondanks het aanhalen van het 'Duitsen bloed' hoeft dit zeker niet het geval te zijn: in de 16e en 17e eeuw betekende Duits namelijk Nederlands. Pas later is het woord 'van Duitsland' gaan betekenen.

      Verwijderen
    3. Drommels dat wist Juliana en ook bea wist dat niet want ze kozen voor de zekerheid toch Duitsers. Hebben die moffen voor niets proberen Nederland in te palmen we waren al ehh mof...

      Verwijderen
  2. wat mij betreft mag het eerste couplet vervangen worden door het zesde:

    Mijn schild ende betrouwen
    zijt Gij, o God mijn Heer,
    op U zo wil ik bouwen,
    Verlaat mij nimmermeer.
    Dat ik doch vroom mag blijven,
    Uw dienaar t'aller stond,
    de tirannie verdrijven
    die mij mijn hart doorwondt.

    Enne... vroom zijn we niet uit onszelf, maar omdat we in Christus heilig zijn. Dan kunnen we een 'dienaar' zijn (gebruikt worden door God) om de geestelijke strijd te voeren tegen de 'tirannie' die ons 'het hart verwondde' oftewel de satan, bekleed met het pantser van gerechtigheid in Christus.

    Dat is dan toch een mooi getuigenis, als dat ons volkslied zou zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er zitten prachtige elementen in het wilhelmus zeker weten.
    Waar bij mij de vraag zit of wij de oranjes en het wilhelmus door elkander mogen roeren enkel op grond van komaf? Dat is nu net waar Jan mee komt. Dat op grond van de geschiedenis de koningin die jarig was/is(de reden dat wij het wilhelmus zongen) zo sterk verweven wordt met het geloofsleven van haar eventuele voorvaderen, dat het geoorloofd is dit te zingen.
    Is dat nou net wat de dominee bedoelde met:"Wat bepaalt wie je bent?"
    Je komaf of...God?
    Van mijn part stam je rechtstreeks van Abraham af, het zegt voor de joden niets, roepen alle christenen, het gaat erom of wij God tot vader hebben.
    En voor de koningin dan? Is dan het kennen van de geschiedenis plotseling een rechtvaardiging geworden om de oranjes tot christen te bombarderen, dan zeg ik voluit met de dominee:"Zeker niet."

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, of de Oranjes Christen zijn weet ik niet. Het simpele feit dat zij naar een kerk gaan en in de kerk trouwen zegt alleen dat ze lid zijn van een kerk. Wilhelmina schijnt wel een gelovige koningin geweest te zijn.

    Beatrix heeft ons land goed vertegenwoordigd, maar aan de andere kant staat dat zij de Bilderberg bijeenkomst bijwoont. Besloten en geheime vergaderingen van 'de machtigen van deze wereld' waar besluiten over de wereld(bevolking) worden genomen waar niemand iets van mag afweten. Bepaald niet democratisch en dus niet passend bij onze democratische monarchie en zelfs een soort van verraad daaraan.

    Wat zou het fijn zijn als de toekomstige koning en koningin de Koning der koningen zouden erkennen en eren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De spijker op de kop. Omdat wij eigenlijk zo weinig weten over het geloofsleven van de oranjes, moeten wij hen niet te veel verweven met Willem van oranje als het om geloof gaat (en daar gaat het toch om in de kerk, anders kunnen we wel thuis blijven).

    Daarnaast heb ik de koningin nog nooit de naam van de Here Jezus uit horen spreken enkel de weinig zeggende noemer "God".
    Wat die Bilderdijk bijeenkomst betreft, tja je ziet dat over de hoofden van het gewone volk zaken worden besloten door edelmannen en edelvrouwen. Of dat zoals jij aan aangeeft democratisch is, kan worden geantwoord: Neen dat is het zeker niet!
    Laten we het beestje nou maar bij name noemen en ernstig durven betwijfelen of ons hedendaagse koningshuis wel christelijk is?
    Derhalve vind ik het volstrekt onbegrijpelijk om op grond van Willems geloofsleven de koningin met het wilhelmus te vereren in de kerken. Dat we het erbuiten doen, oke, maar in de kerk ehhh menen we wat we zeggen/zingen. En buiten, ach daar zingen we uit volle borst mee van mijn part omdat het dan een andere lading heeft.

    Ik weet dat de gevestigde orde altijd en zwak heeft gehad voor de oranjes, maar enige bijbelse gronden heeft dat in onze dagen niet. Sterker nog, het ruikt naar iets onedels..

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.