maandag 4 februari 2013

Wat doet een scheiding met kinderen?

Toen mijn moeder vertrok met haar nieuwe vlam en mijn zusje meenam, bleef ik alleen met mijn verbitterde pa op het oude adres wonen. Hetgeen het met een kind doet laten deze foto’s misschien nog wel het beste zien. Eerst de foto in de zesde klas op de lagere school. Een verzorgd mannetje dat best wel lief was. Daarna tweemaal bijna dood door dat grote gezwel wat in mijn kinderlijfje woekerde en toen ik na 3 maanden het ziekenhuis verliet de scheiding van pa en ma. Het liet zijn sporen na ook uiterlijk bezien. Pas als je de foto’s met volwassen ogen bekijkt zie je hoe verwoestend het is als ouders kiezen voor een andere “liefde” en daarmee hun ware liefde verzaken. En het gebeurt nog altijd massaal. Afgelopen jaar meer scheidingen dan huwelijken. Ouders besef wat dit voor gevolgen heeft voor uw kinderen. Ware liefde geeft en loopt niet voor plichten weg…

11 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal weer Peter! Vreselijk maar aan de orde van de dag ben ik bang.

    Ik denk dat er te vaak te gemakkelijk gescheiden wordt met alle gevolgen van dien voor de kinderen; iets wat ik regelmatig om me heen zie gebeuren. Aan de andere kant; welke schade veroorzaak je bij de kinderen als je bij elkaar blijft om de kinderen zonder dat je de liefde opnieuw leven kan inblazen; kinderen zijn bepaald niet blind en voelen dat haarfijn aan. Soms is een scheiding de beste van twee slechte oplossingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Robert, je gaat toch wel een keer mee deze zomer als we naar de orchideen en de vleesetende planten en de uitsluipers gaan? Je bent welkom in ieder geval.
    Ja praat me er niet over mensen weet wat je doet. Hier weer een kennis die van zijn vrouw afging omdat hij een koprol maakte met een zuster uit het verpleeghuis. Dom natuurlijk maar zijn vrouw wilde hem die misstap wel vergeven net als mijn pa dat wilde bij mijn moeder. Maar nee helemaal verliefd en weg bij vrouw en kinderen en nu 6 maanden later relatie uit, geld weg, huis weg, geloof weg, vrouw weg, relatie met kinderen kapot en dat allemaal voor een zogenaamde liefde. Kom op mensen het loopt vol met lekkere dames maar ware liefde loopt dat niet allemaal achterna, dat heet lust. Ik snap dat wel want denk nou niet dat ik nooit eens trek heb in een lekkere hap. Maar zoiets wordt wel betaalt door kinderen, vrouw en anderen. Heel soms is scheiding niet anders. ALs je een man/vrouw hebt die er echt een zooitje van maakt op allerhande vlakken dan begrijp ik het wel. Maar laten we nou maar eerlijk zijn, meestal gaat het niet verder dan die 20 cm worst of dan andere kleurtje haar....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 20 centimeter maar liefst, zo zo.

      Mee naar de orchideeën, vleesetende planten en uitsluipers? Nou ik ben niet zo van de macro, tenminste niet om zelf te doen, maar ik zou zeker wel graag een keer met je meegaan naar bijvoorbeeld de hagedissen! Wie weet ga ik je eraan houden.

      Verder over het onderwerp; tja wie ziet niet eens een lekker groen blaadje hangen; heb ook zo wel eens een bevlieging maar het prijskaartje (zowel qua daadwerkelijke gevolgen als qua geweten) is astronomisch!

      Verwijderen
    2. Mannen hebben de vreemde neiging tot licht overdrijven als het om opmeten gaat, haha.
      Hadedissen hebben wij hier helaas, helaas niet enkel salamanders en ringslangen.

      Verwijderen
    3. Ach ik bedoelde uiteraard de salamanders en een ringslang is ook niet te versmaden!

      Verwijderen
    4. De ringslang is wellicht een keer te doen, moeten we ens zien Robert wanneer ze er liggen.

      Verwijderen
  3. Sinds ik je blog lees, word ik telkens weer getroffen door de gevolgen van de scheiding van je ouders. Ook wanneer de kinderen volwassen zijn voelen ze nog steeds de pijn en het ongeloof. Ik begrijp dat het soms niet anders kan. Ook in mijn familie was een dergelijke stap niet te vermijden. En...ik zeg altijd maar, ik ben wel getrouwd maar niet stekeblind geworden. Er lopen genoeg leuke mannen rond, maar ik moet nog maar zien of ze het bij me uithouden. Dat doet die van mij al meer dan 30 jaar. Dat is toch heel wat waard. Of niet soms.....
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ZO is het. Een man en vrouw zijn toch een eenheid binnen een relatie. Er is altijd wat hoor. Laten we maar gewoon eerlijk zeggen dat de volmaakte partner niet bestaat. Maar zoals ik altijd zeg: als je niet het beste van alles kan maken, maak dan het beste van wat je wel hebt.
    Dat was ook de trouwbelofte bij voor en tegenspoed, lees bij mindere en mooiere eigenschappen. Goed, je mag wel kijken en denken: mooi, lief, leuk, maar eigenlijk is dat een oppervlakkige beoordeling van ons oog. Meestal valt het toch weer tegen en lig je het lekkerst in je eigen bed bij je eigen partner. Hoewel.....Haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een scheiding, heeft waanzinnig veel impact op de kinderen.
    Ook mijn ouders waren gescheiden, echter na vijf jaar toch weer hertrouwd. Toch vergeet je nimmer die mededeling, dat gevoel, de angst.

    Ook al kwamen ze weer bijeen, toch was er altijd dat gevoel dat het toch......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dat kan dus ook nog dat ze weer bij elkaar komen. Ja zal best, zeker in de beginjaren een soort gevoel in de lucht hangen van...blijven ze nou wel echt bij elkaar maar het heeft tot nog aan toe standgehouden begrijp ik. Gelukkig maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vader is al redelijk vroeg overleden door een hart stilstand. Mijn moeder ongeveer een jaar of 12 geleden door kanker. Maar tot aan mijn vaders overlijden zijn ze samen geweest.
    Hij heeft gevochten voor hun huwelijk. Was bij de AA gegaan en nooit geen druppel meer gedronken.

    En inderdaad, voor lange tijd in je achterhoofd, of het nog een keer mis kan gaan.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.