woensdag 20 februari 2013

Oude namen


Op de radio zei de man:”ik zal even een plaatje opzetten.” Ik schoot in de lach want natuurlijk draaien ze al jaren en jaren geen plaatjes of Lp’s meer. Die zijn allang vervangen door digitale geluidsdragers.
Op de zaak riep een jongen:”even een ruit inzetten.”
Ook daarbij besefte ik dat het al jaren en jaren geen ruiten meer zijn. De eerste beglazing werden terecht ruiten genoemd omdat ze de vorm hadden van een ruit.

Nog altijd bezigen wij noemers die de lading niet meer dekken. In de bijbel komen wij een man tegen die ooit genezen was door de Here Jezus. Zijn naam was: Simon de melaatse.” Nog altijd wordt hij zo genoemd, ondanks dat hij allang genezen bleek van zijn melaatsheid. Een naam kan je aankleven zeker als hij een negatieve lading heeft.

De hamvraag voor vandaag is of wij elkander al bekijken vanuit die nieuwe naam, of kijken wij nog altijd naar elkaar als “oude mensen”? God kijkt naar ons door Zijn liefdevolle Zoon en ziet in u en mij heiligen “nieuwe mensen.” Onvoorstelbaar maar waar. Elke keer als wij negatief praten over die ander, noemen wij hem bij zijn oude naam. Eigenlijk moeten wij dat proberen niet te doen. Onnodig te zeggen dat we soms wel eens de dingen bij name moeten benoemen, maar aan de andere kant moeten we nooit uit het oog verliezen dat kinderen Gods een nieuwe naam dragen vanuit Hem bezien…

3 opmerkingen:

  1. Dat is zo ... God ziet ons door zijn zoon Jesus... het oude is voorbij...ik zag mezelf ook in het begin als de oude... en door de jaren heen en preken gehoord begon ik te begrijpen wie ik ben in christus..

    we zijn gered en vrij gekocht..niet meer dat aanklaag dat ik niet genoeg bent en de ander is beter

    Jesus houdt van ons precies zoals we zijn

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie blog! Ik ben het helemaal met je eens, maar we zijn zo geneigd de fouten van de ander te zien of te onthouden. Dank je wel voor deze herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.