zaterdag 23 februari 2013

Onrust in de eredienst


Vandaag spreekt “de Boer” in de Pauluskerk en aangezien wij dat een heel fijne spreker vinden gaan wij er zeker heen. Een van de fijne dingen in een kerk als de Pauluskerk is dat er rust is. Geen mensen die eruit moeten tijdens de dienst. Geen geloop, geen kinderoppassers die de dominee komen onderbreken omdat (oh zo vreselijk) Jantje zo huilt op de crèche.
Geen kinderen die de hele dienst tegen je stoel aanzitten te schoppen terwijl ouders de andere kant opkijken en geen onnodig geklets tijdens de dienst.

Het begint in veel samenkomsten mode te worden om het bovenal “gezellig” te hebben met elkaar. Zelfs tijdens de meditatieve momenten waarop alleen de muziek speelt, kletsen mensen elkaar even bij. Dat een samenkomst ook gezellig kan zijn bewijst het koffie drinken na de dienst waar men ook wat kletsen betreft van mij het hart kan ophalen. Maar tijdens de dienst ben ik liever in alle ootmoed op de Heer gericht. Het wachten is tot de modernisering in alle kerken heeft toegeslagen, want een rommelige, klepperige, steeds in en uitlopende, schopperige samenkomst wordt steeds algemener. Hoe is het bij jullie eigenlijk?

11 opmerkingen:

  1. onze oude voorganger die vondt ik meer gediciplineerd in alles... ook voor de gemeente dingen naar voren brengen

    kinderen tot 2 jaar in de creche die ver staat en na 2 jaar naast hun ouders zitten en hun moeten hun in de gaten houden

    ik zit altijd heel vorraan juist door dat praten zelfs als de muziek begint te spelen..is het roemoerig

    inderdaad aandacht aan de preek geven is de bedoeling...het ligt denk ik aan een ieder om zichzelf in de gaten te houden

    het draait om de heer
    gezelligheid hoort na de dienst
    een gezegende dienst voor jullie

    groetjes soraya

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen. Ik vind het ook niet netjes naar de voorganger toe om hem voor ieder jakend kind te onderbreken...

      Verwijderen
  2. Vanmorgen in de Oosterkerk op de Lageweg in Ouderkerk aan den IJssel geweest.
    Niks aan, was voorbereiding op het avondmaal.
    Wat kan een dominee zwalken op die preekstoel zeg met zo’n zwabberjurk aan, ba.
    Ik ga jou kerk dienst een terug luisteren.
    Groeten van je achterbuurman Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan we zijn het misschien op veel vlakken oneens maar als et gaat om goede predikanten kunnen we door een deur. De boer en de hele Pauluskerk vinden wij heel fijn.

      Verwijderen
  3. Helaas herkenbaar, herkenbaar....
    Wat je hier aankaart, is de reden geweest om te gaan kerken in een andere kerk en andere parochie.
    Ondanks het koffiedrinken na de dienst, is er geen geduld om de klep tot die tijd gesloten te houden. En als je er iets van zegt of een geïrriteerde blik in de richting van het geroezemoes werpt (ik kamp ook nog met lichte hoorproblemen), ben je plotseling conservatief en sla je door in je geloof.... pffff
    Ik sla in ieder geval door zonder geluid te maken en mensen lastig te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja mensen zijn snel bos hoor als je er wat van zegt. Ouders die hun kind tegen je stoel laten trappen en als je dan alleen al omkijkt zeggen ze in je gezicht:"het is maar een kind hoor."

      Verwijderen
  4. Gunst Peter, daar vraag je wat. Hoe het bij anderen in kerk/gemeente is, vooral het geroezemoes, over van alles, en rumoerige kinderen.

    Toen ik nog bij de JG, hoorde, werden de kinderen redelijk gedrild. Ik ook dus. Stil zijn, rustig zijn in de diensten, lukte niet altijd, maar toch. De kinderen zaten gewoon in de zaal bij de ouders. Er waren geen aparte hoekjes of diensten voor kinderen. enz.

    Nu,de gemeente/kerk waar ik al jaren kom, zijn ik en een lieve vriendin, de 'jongste'. De enigste kinderen die heel soms erbij zijn, is vaak door visite. Men neemt de visite mee naar de dienst.
    Voor mij is het eigenlijk iets onbekend. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het soms irriteerd, al het geroezemoes, terwijl je net even heerlijk zit te luisteren naar de spreker.

    En ik ben het volledig eens, na de dienst, is er koffie en thee, klets dan maar een eind weg met elkaar.

    Lieve groet Peter ook voor Paula, en ieder, van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je lieve bijdrage Esther elke keer weer vol van woorden die tot nadenken stemmen. Bij de JG heb je toch wel heel veel kennis ook opgedaan van de bijbel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hay, Peter, ja, dat klopt hoor. Het ergste vond ik wel, dat toen ik eruit stapte, veel Bijbelse kennis, niet klopte. Dus toen ik de Here Jezus bewust aannam in mijn leven, moest ik veel dingen opnieuw leren, in een gewone Bijbel. En natuurlijk als belangrijkste, door Jezus zelf.
    Tja, het is soms wel bijzonder, jij, Peter bent niet opgegroeid met het geloof en de Bijbel, en heb het ware gevonden, en ik moest eerst afkicken van waar ik weer in opgegroeid bent.
    Maar wij, en velen met ons, hebben die bijzondere persoon, Jezus Christus mogen leren kennen in ons leven.

    Gods Zegen voor jullie beidjes, en lieve groet van mij, Esther.



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben wel blij met de crèche en kindernevendienst in onze Oostpoort. De kleine kinderen erbij tijdens een preek is geen doen. Ik hou ook van rust in de gemeente. Maar als op het eind alle kinderen er bij zijn, ook de kleintjes, bij het laatste lied en ontvangen van de zegen vind ik het rumoer wel gezellig. Dan is het gewoon allemaal bij elkaar in Gods huis, gewoon zoals we zijn.
    Oh ja, als kleine kinderen hun longen uit het lijf schreeuwen in de crèche is het toch wel fijn als papa of mama uit de kerkzaal kan worden geplukt. Anders gaan ze allemaal krijsen. Zelf zou ik het vervelend vinden als m'n kind de boel bij elkaar heeft gebruld, helemaal overstuur is en ik zou niet geroepen worden. Dat voelt niet goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gek dat het in de oostpoort wekelijk gebeurt dat een dominee om een jankend kind gestoord wordt en de gemeente. Ik heb het nog nooit meegemaakt in andere gemeenten. Misschien betere leiding of...vindt men de orde in de dienst van groter belang om niet te verstoren dan een paar kindertraantjes?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.