woensdag 20 februari 2013

Neen, daar begin ik niet aan!


“En waarom ben je niet naar de kerk geweest voor het danken voor gewas en arbeid?”vroeg een collega op de zaak aan mij die in een nogal zware richting kerkt.

Ik antwoordde hem:”Omdat ik weinig waarde hecht aan tradities. Ook al kunnen sommige gebruiken mooi zijn en deels aan de bijbel ontleent, wij kunnen een ander niet ter verantwoording roepen op grond van zulk een tradities en gebruiken en er een waardeoordeel aan vastknopen.”

Hij keek mij aan met waterige ogen en vond dat ik geestelijk gezien behoorlijk faalde als ik mij niet aan deze goede tradities kon houden.

Ik vertelde hem elke dag God te danken voor alle zegeningen en ook te bidden voor alle mensen op de aarde. Velen benoem ik dan ook bij name waar ook zijn naam bij zat. Ik vraag dan aan God of de collega’s op de zaak ook onder Zijn rijke zegen een fijne dag mogen hebben. “Ik bid dus ook voor jou, maar even een losse vraag naar je toe, bidt jij ook voor mij?”

Hij draaide zich om op zijn kantoorstoel en mompelde:”Neen daar begin ik niet aan.”

Tradities, gebruiken, dogma’s, kerkelijke stellingen, allemaal prima hoor, maar geestelijk gewicht in de schaal plaatsen doen ze meestal niet. De liefde tot elkander en het gebed voor onze naaste is van een ander, ja eeuwig kaliber.

1 opmerking:

  1. Ai, wat moeten we als christenen nog veel leren: eenheid en respect zijn vaak te zoeken. geen wonder dat niemand jaloers wordt...
    Leuke, veelzeggende foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.