donderdag 28 februari 2013

Mene mene tekel ufarsin


Ik ben soms ook wel eens bang te licht te worden bevonden. Heel soms welt dat wel eens op. Van mijzelf plaats ik namelijk zo weinig gewicht in de schaal. Als ik er goed over nadenk plaats ik geheel geen gewicht in de schaal. Onnodig te zeggen dat als we christen zijn, we niet moeten denken maar aan te kunnen klooien. We moeten niet denken genade te kunnen stelen. Het blijft een gift. Velen van ons begonnen en beginnen zeer oprecht aan de nieuwe dag en merken dan toch dat het heilig zijn ze bij de vingertoppen afbreekt gedurende de morgen. Je faalt als mens. Elke dag. Elk uur misschien wel in gedachten als je die lastige collega iets toewenst dat niet zo netjes is. Elk halfuur misschien wel of elke minuut of neen elke seconde zou te dol worden of toch? Is het mogelijk je los te maken uit een leven in zonden? Is het mogelijk om echt heilig te leven, te denken, te spreken? Betekent heilig leven zoiets als: hooguit om de 14 dagen zondigen? Is het dan oké? Nou ja oké....Dat is namelijk de gedachte die ik wel eens proef aan mensen. We zijn nu heiligen en goed we zondigen nog wel eens heel, heel, heel soms, maar dat vergeeft de Heer. Als je het maar niet te gortig maakt.
Ik voor mijzelf heb zo het vreemde idee dat de meeste zonden die God ons vergeeft, zonden zijn die we amper beseffen. Heb het idee dat ik Zijn genade en vergeving elke seconde nodig heb. Niet af en toe, om de 14 dagen, maar doorlopend.
Misschien ben jij geestelijker…

18 opmerkingen:

  1. `Betekent heilig leven zoiets als: hooguit om de 14 dagen zondigen?´

    Stel je de mens voor, die zó rein leeft dat hij eens per veertien dagen zondigt. En die dan hoopt dat God er blij mee is.

    Of de man die veertien dagen lang elke dag opnieuw zondigt en zich daarvan bewust is. Die wordt aangevallen door satan die hem toesist: "dit heb je al zo vaak gedaan en zó vaak heb je beterschap belooft... Kun je nu nog steeds naar God terugkeren?" En dat die man dan schuldbewust zijn handen vouwt en om vergeving bidt...

    Wie van de twee leeft zoals God het wil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijbels bekeken hij die vergeving vroeg...Leuk verhaal zo.,.

      Verwijderen
  2. Eerder minder geestelijk schat ik zo in... ;) Nee, serieus ik bak er zelf weinig van. Elke seconde is genade en gelukkig begrijp ik daar ook helemaal niets van. Maar ik probeer het te geloven. Iedere dag opnieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gek dat ik blij wordt van iemand die eerlijk zegt dat hij er ook niet veel van bakt. Misschien een aparte hemel voor mislukkelingen. Lijkt me oke. Liever om de drempel van Gods huis...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht dat ik de enige was die er mee worstelde. Ik vind het zo ontmoedigend dat wanneer ik mij voorneem en vooral oprecht probeer goed te doen, ik zo snel en zo falikant de mist in ga. En dat vergeven, ik heb er zelfs soms zo'n moeite mee.... dan is het zo onvoorstelbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als iemand van zichzelf de indruk heeft eens in de twee weken te zondigen, moeten we voor deze mensen terstonds in gebed!!!
    Dan heeft de hoogmoed ze in de tang, of begrijpen de Bijbel niet.
    We zien vaak alleen de "grote" zonden. Vanuit menselijke redernatie gezien dan, God kijkt heel anders naar zonden. Als we iets te lang naar een vrouwelijk persoon kijken....."ruk uw oog uit"schrijft Paulus! Dag heilig leven, stel dat ik/we?? het echt zouden doen. Kan me er iets bij voorstellen dat er veel blindegeleiden honden in de kerk zouden zijn!! Gods genade.....ik begrijp er niets van,maar zo mooi!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou Peter,
    Ik kan heel oprecht zijn, dat ondanks mijn ernstig overgewicht waar ik al een poosje mee vecht, zal ik ook heel erg licht bevonden worden, ernstig licht. Ik ben een mens, met flink wat fouten hoor. Dus je staat niet alleen.
    Lieve groetjes, Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik meen dat wij aan de woorden van Paulus veel kunnen onttrekken hoe hij in het leven stond als hij sprak:"Als ik het goede wil doen, dan is het kwade nabij en doe ik datgene wat ik eigenlijk niet wil."

    Dwars dor alle goede reacties heen maakt het ons een stuk minder geestelijk om zo eerlijk te zijn, maar wel veel menselijker en daardoor ook de genade van onze God groter. Is dit een vrijbrief om dan maar te blijven zondigen? Nee dat zeker niet, maar wij beseffen in dat alles wel dat Gods genade groter is dan ons falen. Zolang we maar aan de hand van de Meester wandelen, trekt Hij ons wel weer naar omhoog. Hier hebben we ook direct de grootste verzuchting te pakken naar het moment dat Jezus komt. Niet omdat de wereld zo slecht is en we daarvan af zijn, maar omdat we dan eindelijk volkomen van onszelf en de oude mens verlost zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lang geleden kreeg ik eens een idee over hoe je zou kunnen zien 'hoe zondig' we werkelijk zijn. ik schreef daar toen een verhaal over. Dit is een stukje er uit:

    Stel dat je op een morgen wakker wordt en merkt dat er boven op je hoofd iets zit. Het zit stevig vast. In de spiegel zie je, dat het een soort LCD schermpje is met letters en woorden. (spiegelbeeld, dus je kunt het niet lezen.) Maar je komt er snel achter: op dit beeldschermpje blijken al jouw gedachten te worden geprojecteerd. Natuurlijk doe je er alles aan om dit schermpje te verwijderen of te saboteren. Maar niets lukt. Je kunt het niet uitzetten en het is bestand tegen al je geweld. Zelfs als je er een hoed of muts over heen zet blijken de woorden dwars daar doorheen zichtbaar te zijn. Je moet naar je werk! En je auto is stuk, die staat bij de garage, dus je moet met de trein en een stukje met de tram! Wanhopig probeer je je gedachten stop te zetten. Je realiseert je, dat als je neef vanavond langs komt, zoals je met hem hebt afgesproken, dat je mond zal zeggen dat je het gezellig vindt dat hij gekomen is, terwijl je werkelijke gedachten levensgroot boven je hoofd staan.

    Dat, als je straks in de tram zit, je moet vermijden te kijken naar dikke of juist hele dunne mensen, naar hele lange of korte mensen, naar mensen met een duidelijk zichtbaar toupet of mensen die scheel kijken. Je kunt je gedachten niet in toom houden. Door je opvoeding heb je geleerd niet te zeggen wat je denkt. Noem het een laagje vernis.

    .....

    Bekijk je gedachten en je weet hoe zondig de mens van nature is. En God ZIET onze diepste gedachten....

    uit: http://appie.abspoel.nl/?p=520

    (Peter: als je het vervelend vindt dat ik verwijs naar 'mijn' weblog laat deze reactie dan gewoon achterwege!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar jouw weblog heb ik graag een verwijzing omdat ik een gevoel van samen op weg heb en dat tot in lengte van dagen niet wil missen enkel pakt de reactie nooit een link op en moet je hem als lezer activeren door hem in de adresbalk te plakken. Weet ook niet hoe ik dit aan kan zetten zodat hij wel oppakt. Mooie vergelijking ook in je verhaal...

      Verwijderen
    2. bedankt Peter. ik hoop je vertrouwen nooit te beschamen. Doe ik dat wel kom dan naar me toe en geef me een pak slaag. Zo op de foto te zien ben je een flink stuk groter dan ik; in elk geval gespierder...

      Verwijderen
    3. Haha lichamelijk plaats ik wel wat gewicht in de schaal, maar geestelijk liggen zaken vast weer anders...

      Verwijderen
  9. Gelukkig, als ik jullie reacties lees, ben ik niet de enigste die elke sec. van mijn leven, Jezus kostbare bloed nodig heeft. Ik voel mij vaak zo onheilig dat je haast een hekel aan jezelf gaat krijgen.
    Gods genade, ik begrijp het niet, zoiets wonderbaarlijks, en toch heeft HIJ ons dit gegeven in Jezus. Aan onze God de Vader de eer en heerlijkheid in Jezus Christus.

    Liefs, mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amen het wordt nog druk op die speciale plek in de hemel waar zondaars die het zelf niet kunnen mogen gaan wonen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verheug me zeer op die plek. Om mensen zoals jij te ontmoeten! Om samen een stuk paard te rijden :) Bid voor me Peter, ajb. Heb erg veel pijn... In Christus.

      Verwijderen
  11. Ik dacht toch weleens een link in de reactie te hebben gezet,
    Even proberen: link

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat jij met een andere browser werkt misschien Gerrit. Welke is het?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn browser is IE9, maar ik heb HTML gebruikt om de link te plaatsen. Dat gaat zo: (a href='hier het adres van de website')hier de naam van de link(/a), ik heb nu alleen de verkeerde haakjes gebruikt, anders kun je het niet zien, ipv () moet je <> gebruiken en dan moet het werken.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.