zaterdag 2 februari 2013

Kennis maakt opgeblazen


Toen ik jong was (17 a 18 jaar op de foto) dacht ik sterk te zijn. Je deed een jaartje aan bodybuilding en liet zien hoe krachtig je was. Nu terug kijkend schiet ik er bij in de lach. Het was leuk, maar een beetje, hoe zal ik het noemen? Opgeblazen misschien?

Geestelijk gezien gaan mensen vaak dezelfde weg. Toen ik net tot geloof kwam en de bijbel door begon te spitten meende ik ook dat ik alles wist. Niet zo heel erg als je jong bent, maar naarmate je ouder wordt moet je die houding wel van je afschudden.

Enige zelfkennis maakt ons mild, zachtmoedig en begripvol naar anderen toe. Ooit heb ik heel wat mensen in het harnas gejaagd door mijn stellige opgeblazen houding, die ik her en der nog wel aantref bij christenen die zo goed weten hoe jij moet geloven.

Dat hebben bodybuilders gemeen met veel christenen, dat ze menen dat hun schema, hun systeem, het middel waar zij in geloven, het beste is.

Bodybuilders hebben hun wijze van het trainen van de spieren om aan de top te komen, christenen hun wijze van oefening van de geest. Allemaal prima, maar laten we nooit uit het oog verliezen dat God ons geen eenheidsworst heeft gemaakt. Hij gaat met ieder mens een geheel eigen weg. Zolang we maar op de Heerbaan wandelen komen we thuis. Maar het eeuwige gedram met bijbelteksten wat en waaraan een kind van God zou moeten volstaan, heb ik wel afgeleerd toen ik een verstandelijk gehandicapt jongentje, dat niet kon lezen of schrijven met de handen in de lucht een liedje over Jezus hoorde zingen.

2 opmerkingen:

  1. Worden als een kind. Die heerlijke mensen die een varstande hebben als een klein kind, leven vaak het dichtst bij God en in vol vertrouwen op Hem in plaats van op zichzelf. Mooi stukje om eens goed over na te denken. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, de onbezonnenheid van de jeugd, en van de jonge Christen. Ook ik kon het fijn omlijnt zeggen. Scherpe antwoorden, en loodrechte grenzen. Het leven maakt je mild. De blauwe plekken en bulten die je oploopt op je levensweg komen, als het goed is, je houding alleen maar ten goede.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.