donderdag 14 februari 2013

Is de kerk eigenlijk wel Gods bedoeling?


Het eerste wat opvalt in de bijbel is dat wij nergens de opdracht aantreffen om kerkgebouwen te bouwen om daar God te aanbidden. Israël kreeg de opdracht om een tempel te bouwen opdat de levende God aldaar zou wonen. Maar al spoedig bleek dat God niet wilde wonen in gebouwen door mensen tot stand gebracht.
Hij wil een bewoner worden van de tempel (kerk) gemaakt door Zijn eigen handen. Ieder mensenkind als levende steen gebruiken om een heilig bouwwerk te vormen. 

En toch bouwen wij stenen gebouwen waar wij naar optrekken om samen te komen. Menigmaal hoorde ik een voorganger zeggen dat God daar woont en naar onze komst uitziet, wat ronduit een grove dwaling is. God (men nam mij deze uitspraak in menige kerk al kwalijk maar ik zeg het toch) woont net zomin in het stenen gebouw dat wij kerk noemen, als dat Hij na sluitingstijd tussen de rookworsten scharrelt bij de Hema. Als God al aanwezig is in een gebouw van steen, is het omdat u en ik Hem hebben mogen meenemen naar binnen in onze harten.

Huis samenkomsten leert het nieuwe testament. Een kleine groep en samenkomst vorm waar geen enkel ruimte is voor randkerkelijke figuranten. Hoeveel grote kerken zitten in onze tijd niet vol met randfiguren die het netjes vinden naar de kerk te gaan en meer niet.
Ze zetten zich niet in voor het evangelie en wensen een leven lang anoniem te blijven binnen de grote groep.
Misschien stoppen met kerken bouwen en terug naar de huis samenkomst? 
Wij zien kerken van steen en zijn er trots op, zeker als ze monumentaal zijn, verwordt zo’n gebouw tot iets verhevens. God zal het op Zijn tijd allemaal verbranden enkel de levende stenen die samen Zijn ware kerk vormen, zullen dwars door het vuur gelouterd tot in eeuwigheid blijven bestaan. Laten we dat nimmer vergeten…


10 opmerkingen:

  1. Een tijdje heb ik geloofd dat huisgementen de oplossing waren. Heb me laten inspireren door boeken als Kerk aan de keukentafel en Huizen die de wereld veranderen. Toen ik naar één van de samenkomsten ging waarin het boek; Dus jij wilt niet meer naar de kerk? besproken werd, was mijn teleurstelling groot. Men kon niet verder komen dan een huisgemeente die nog charismatischer was dan de pinksterbeweging. In geeselijk opzicht werden er meteen een aantal muren opgetrokken, waarmee een geestelijk huis gebouwd werd, niet anders dan de bestaande kerken. Gezellig met elkaar achter gesloten deuren, naar binnen gericht... zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je eerlijke verhelderende woorden misschien dat iemand anders hier nog iets aan toe wenst te voegen of iets anders zeggen. Wil me eigenlijk op den duur beperken door enkel de stukjes te schrijven en er verder niet tussen te komen met mijn grote ehhh mond...Ik zal de moderatie ook eens een weekje uitzetten zodat mensen ook met elkander in gesprek kunnen gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk hier ook wel eens over na, en er is zeker iets te zeggen voor een huisgemeente. Er wordt erg veel energie en geld gestokenn in het onderhuis van een kerkgebouw dat maar weinig uren in de week gebruikt wordt. En inderdaad, het wordt je ook erg gemakkellijk gemaakt om een randfiguur te zijn. Hoewel we als kerkgangers op elkaar moeten letten; het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ouderlingen. Wij gaan naar 2 gemeentes. Een van die heeft, naast ons tweeen, maar 4 - 6 regelmatige bezoekers. Dat is heel gezellig. Net een huisgemeente maar dan in een kerkgebouwtje. En als het erg koud is, gaan we gezellig om een radiator zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. van huis uit kom ik uit een kleine gemeente waar iedereen elkaar kende. Een soort huisgemeente in een piepklein gehuurd zaaltje. Hierin herken ik helemaal wat Ada schrijft.

    De kerk waar wij nu komen (baptistengemeente) heeft een groot gebouw. Niet protserig met pracht en praal, maar een gebouw wat oorspronkelijk werd gebouwd voor lichte industrie. Inderdaad, op een industrieterrein. Dit gebouw wordt overigens de hele week door gebruikt. Als kerk (niet als gemeenschapshuis of zo) maar Bijbelstudies, vergaderingen, bidstonden enzovoort.

    Nu komen er langzamerhand zoveel mensen dat de kerk vol zit en de kinderen er niet meer bij kunnen. Dan hebben we de keuze: of meer diensten of een groter gebouw.

    Een groot gebouw is dus niet verkeerd. Zolang het een groot gebouw is omdat dat gewoon nodig is. Een knoepert van een kathedraal waar 20 mensen in de dienst komen? Neuh.. Van die hele grote kerken krijg ik altijd een gevoel van weerstand. Die werden gebouwd om indruk te maken.. Als kinderen van God moeten wij bescheiden zijn en blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ab, jullie zouden ook met een deel van de gemeente in een ander deel van de stad een gebouw kunnen huren. Maar daar hadden jullie waarschijnlijk zelf ook al aan gedacht.
    Wel een mooi probleem, het gebouw te klein!
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoppen met kerken in de kerk gaat echt niet lukken. Tenzij er vervolging komt of zo, maar daar moeten we maar niet op hopen. Samenkomsten tot Gods eer is Zijn opdracht en ons lichaam is de tempel van de heilige Geest. Ik heb er echt een aversie tegen als ze de kerk Gods huis noemen, hoe mooi het ook mag klinken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Ada
    Stiekem heet ik Kees; mijn weblog naam is Appie.
    Ja, luxeprobleem he...?

    Aline:
    ik las eens over een vrouw die verontwaardigd tegen een dominee klaagde over kinderen die kauwgum kauwden: 'die kinderen kauwen kauwgum in het heiligdom!' waarop de voorganger antwoordde: 'nee, de heiligen kauwen kauwgom in dit gebouw'. Een wijs man...

    groet beiden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Huisgroeplijkt me wel fijn eens per 2 weken maar ook de kerkdienst vind ik prettig dus voor mij mag het beide.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed dat je dit aanhaalt. De kerk "Gods huis". Tja.. hoorde het vroeger veel die opmerking. Helaas nog steeds wel. Is er ingestampt waarschijnlijk maar raakt kant noch wal natuurlijk. Net als dat "de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is", ook zo één.
    Mensen vormen het Lichaam. Niet kerken en zeker geen gebouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar twee of drie verzameld zijn....... We kennen die tekst wel.
    Het is handig om een centraal punt te hebben, waar we met zijn alleen samen kunnen komen om daar een samenkomst te hebben. Geef het plekje de naam kerk. Wat zal mij dat bommen. Maar al ga je in het park zitten, al doe je dit thuis of in een gymzaal of school. Het gaat om Hem dat we daar komen, om onderwezen te worden, bemoedigd, opgebouwd gesterkt, en waar je dat doet zij mij worst wezen. Wij mensen hebben kerk, zei de voorganger altijd waar we kwamen, wij vormen de samenkomst en of dat ik een gebouw is in een tent of in de openlucht, dat is mij en ik denk ook God om het even. Maar ja, ik kan niet voor Hem praten natuurlijk.
    Groetjes. Wil

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.