zondag 17 februari 2013

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet


De kerk waar wij nu mogen samenkomen heeft een nieuwe predikant nodig. Ze hebben dat breed geplaatst en elk lid van de gemeente de vraag voorgelegd wie zij zouden willen zien komen? Dat is mooi, vind ik.
In veel gemeenten beslissen een paar oudsten over deze hele kwestie. Men legt het oor eens hier en dan weer daar te luisteren en op grond van hun bevindingen kiezen ze er eentje uit. Onnodig te zeggen dat zoiets ook vaak fout gaat. Men beroept dan een predikant die zijn vak niet verstaat. Want denk nou niet omdat men een theologische opleiding heeft genoten dat men daarom ook de gaven heeft om te preken en het woord Gods levend over te brengen. Daarvoor is toch heus meer nodig. Wil het geen roeping noemen, omdat wij allen geroepen zijn om Gods woord door te geven, dus “roeping” vind ik een weinig zeggend woord. Toch verschuilen mensen een dominee wel eens onder dat woord als hij er weinig van bakt. “Maar hij heeft toch een roeping”, zegt men dan.

Het kiezen van een (nieuwe) voorganger. Hoe zie jij dat, hoe gaat dat bij jullie in de gemeente en worden de leden erbij betrokken of is er ook zoals in onze vorige gemeente een groepje oudsten die even snel (haastje reppie) een nieuwe zoekt en achteraf spijt heeft als blijkt dat men een theologische kat in de zak gekozen heeft die het ledental drastisch doet verminderen…

6 opmerkingen:

  1. in al die jaren heb ik nooit horen daarover iets aan de gemeente vragen... de oudsten en pastor bespreken dat en wij horen dat als laatste...

    mensen vertrekken uit de gemeente die jaren in zaten..en nog weten huub en ik niet waarom?

    en ga maar door..ik zeg dit niet als een oordeling want ik weet echt niet

    ik kan maar door gaan..maar zo gaat het
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij mogen ook onze inbreng daarin geven, maar wel passend bij een profiel door kerkenraad opgesteld. Maar dat lijkt me logisch. Volgend jaar worden we vacant, dus dan kunnen we weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij zijn ook vacant bij ons gaat een beroepingscommissie waarin iedere groepering van jeugdwerk ,gemeenteleden kerkeraadsleden .etc zo breed mogelijk vertegenwoordigd zijn ,waarna die met voorstellen naar de gemeente komen en de gemeente heeft het doorslaggevende woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bij ons gaat het ook ongeveer zoals Nic.b van Es schetst

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit speelde bij ons de afgelopen tijd. De gemeenteleden en vaste bezoekers worden er bij betrokken. Er wordt door de raad een profiel opgesteld en dat wordt voorgelegd aan de gemeente. Met een aantal kandidaten worden door de raad gesprekken gevoerd en uiteindelijk wordt de 1ste keus aan de gemeente voorgesteld. Daarna volgt een informatie-avond waar je je vragen kan stellen en dan volgt een stemming. Uit deze stemming is met overgrote meerderheid gekozen voor een nieuwe voorganger, die per 1 maart ingezegend gaat worden. Zoals je ziet worden de leden en bezoekers zeer betrokken bij de hele procedure.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In de meeste gevestige kerken heeft men een zogenaamde be beroepingscommissie die een predikant uitzoekt. Minder democratisch helaas....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.