vrijdag 8 februari 2013

God zal in al uw behoeften in Christus voorzien


Prachtige woorden die maar al te vaak menselijk worden opgevat. Dat God in al onze behoeften zal voorzien, verwordt al heel snel tot de gedachte: God zal dus alles wat ik wil en nodig heb verzorgen.
Geld, gezondheid, eten, drinken, een huis, een tweede auto...

Een gedachte die mij altijd meeneemt naar de lange rij mensen voor de gaskamers. Wat ze nodig hadden was hun vrijheid, hun huis, hun voedsel en hun leven terug. Sommige dwaze christenen gaan in hun denken zover dat ze menen dat de Joden slechter geloofden dan wij en dat God daarom niet in hun behoeften had voorzien.
Je hebt ook "christenen" in zekere zware richtingen, die zijn nog hoogmoediger en menen dat zij in de plaats van Israël zijn gekomen. Dat God heeft afgedaan met Zijn oorspronkelijke volk.

Wat een dwaasheid is dat! Menen wij nu heus dat wij het beter doen dan die kinderen aan moeders handje net voordat ze daar binnengingen? Wie van u christenen durft de hand daarvoor op te steken?

En toch die woorden van Jezus dat Hij in alle dingen zal voorzien.

Lastig. Ik heb zo het idee dat Hij in alle dingen voorzien heeft welke ons tillen over de muur van het tijdelijke heen. Misschien ligt daar het geheim wel van Gods ware zegen en wordt in het sterven, wat Paulus al zegt, puur winst gevonden. Maar ja, wij staren ons zo blind op dit tijdelijke. Gaan roepen dat Jezus al onze wensen zal vervullen. We staan te schreeuwen bij een zieke dat hij in Jezus naam gezond moet worden. Misschien moeten we wel meer leren zien op de eeuwigheid. Dat is niet gemakkelijk want laten we maar eerlijk zijn, ook dit leven heeft zoveel om dankbaar om te zijn...

11 opmerkingen:

  1. Net als wat ik pas las in de bijbel:jezus heeft de duivel overwonnen...sommige dingen zijn best lastig te begrijpen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoewel de Heer Jezus belooft ons nabij te zijn tot het einde der tijden en hoewel God in al onze noden zal voorzien (met daarbij de opmerking over de mus) zegt de Bijbel ook dat wij niet beter zijn dan onze Meester. Hij kende ziekte, vervolging, verdrukking en dat zullen wij ook kennen.

    De zorg voor wat wij nodig hebben moet je (denk ik) dan ook zien in dat verband. Simpel gezegd: de Heer zorgt dat we de eindstreep halen; Hij is bij ons op de bergtop maar ook in het dal (hij maakt geen brug tussen bergtoppen maar gaat mee het dal in)

    Dan krijgen wij datgene wat we nodig hebben om in de strijd te kunnen volharden en te overwinnen. Als we dat zouden vertalen in 'altijd voedsel op tafel' en 'de wasmachine gaaqt niet kapot want de Heer weet hoe krap we zitten' begaan we een vergissing want de praktijk wijst uit dat dat niet zo is.

    Was dat wel zo, dan hadden we een welvaartsevangelie en dan zouden de mensen Jezus volgen omdat je dan geen onheil overkomt.

    Waarin helpt de Heer dan wel? Een goed voorbeeld is Corrie te Boom in het concentratiekamp. Waar zij behoefte aan had was kleding, dekens, voedsel. Waar de Heer behoefte aan had om Corrie te kunnen gebruiken was: aandachtige toehoorders die luisterden als Corrie en haar zus Bijbelstudie hadden.

    Wat gaf de Heer ze dus? Een gevangenenbarak die vergeven was van de vlooien en de luizen. Betsie (Corrie's zus) zei dat ze moesten danken onder alles. Corrie weigerde. Danken voor luizen en vlooien!!

    De Duitsers waren erg gesteld op reinheid. Daarom meden zij die ene barak. Daardoor was er geen toezicht in de barak. Daardoor kregen vele vrouwen via Corrie en Betsie het Evangelie te horen en velen kwamen tot bekering.

    Betsie stierf door honger en uitputting. Resultaat was dat Corrie voelde hoe ze gedragen werd door de Heer, toen ze rouwde om Betsie. Resultaat daarvan was weer dat zij na de oorlog honderdduizenden het Evangelie bracht. De Duitsers als eersten.

    Ik denk dat we zó moeten kijken naar de dingen die wij nodig hebben en waarvoor God zorgt. Dat zijn de dingen waarvan Hij weet dat we ze nodig hebben. Wij hebben er soms geen idee van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo helemaal mee eens Kees!!
      Ik zou deze reactie graag eens laten lezen aan een aantal mensen (uit de gemeente) die beweren dat je als kind van God niks hoeft te overkomen (mijn man en ik kampen zelf met ziekte), maar zou niet weten hoe.....

      Verwijderen
  3. hoi Peter

    ik had een (nogal lange) reactie gemaakt.
    Is die verloren geraakt? Toen ik op 'publiceren' drukte was het meteen weg en kreeg ik niet de melding dat de reactie nog moest worden goedgekeurd.

    groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is altijd link ee lange reactie Appie ik heb dat ook al zo vaak gehad en typ hem nu liever in word en dan plakken. Gaat het mis dan kan je altijd nog een keertje plakken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja God werkt vaak op een manier waar wij niet op zouden komen en te midden van de luizen vroegen ook zij zich af waarom? Ik ken het verhaal en ja nu je het zegt zo was dat ja....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie hebben allemaal gelijk en toch wil de Heere ook in noden voorzien, dat hebben we al zoveel meegemaakt!!! Toen mijn man geen werk had jaren geleden, kreeg hij onverwacht via via binnen een week werk aangeboden. Toen mijn man door een baas niet uitbetaald kreeg en we geen geld hadden om eten te kopen, kregen we precies het eten, wat we nodig hadden. Mensen brachten het mee, zonder dat ze wisten, dat wij dat nodig hadden of in wat voor moeilijkheden zaten. We waren afhankelijk van een auto en de auto begaf het en zelfs mijn moed begaf het. Ik mopperde tegen de Heere (boven op mijn slaapkamer) En ik ging naar beneden en de brievenbusklep ging en er lag een envelop op de mat. Ik dacht wat is de post laat. Ik maakte hem open en er kwam 1000 gulden uit en een briefje 'werpt al uw bekommernis op Hem'
    Terwijl geen mens wist van onze omstandigheden. (we hadden geen geld om een andere auto te kopen) Ik ben weer naar mijn slaapkamer gegaan en heb me geschaamd en mijn zonden beleden, dat ik niet op HEm vertrouwd had! Hij weet van onze omstandigheden af. En is het altijd dat Hij dingen oplost? En gebeden verhoort? Nee. Maar de Heere zegt wel 'Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en alles zal u toegeworpen worden.'

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zondermeer waar dat Hij ons verloste van de allergrootste nood en verloste ons van de dood. Daarnaast zullen alle christenen kunnen getuigen van Gods genade en liefde in zekere noden. Dat wij eerst het koninkrijk Gods mogen zoeken en daarna genade toegeworpen zal worden is zeer zeker waar, maar laten we in dat "alles" bijvoorbeeld nou niet (altijd) lichamelijke genezing verpakken. Dan verwordt een dergelijke bijbeltekst tot datgene waar sommige christenen anderen pijn doen... Daarnaast kan ik een God die jullie 1000 gulden geeft, maar ontelbare rijen kinderen de gaskamer in ziet gaan en ogenschijnlijk daar niet in actie komt, zo weinig verkopen aan mijn eigen begripsvermogen. Derhalve wil ik niet beweren dat God niet in onze noden zal voorzien, doch wel met de nodige ruimte in mijn denken, omdat God nou eenmaal niet altijd past in het kleine vakje van mijn logisch denkvermogen…

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Teer onderwerp Peter. Die voor veel verwarring zorgt in het Lichaam..
    Ben het bv helemaal eens met Appie. Wat wij als onze 'broodnodige' behoeften zien, zal God misschien heel anders zien. Voldoende geld (of meer dan dat), gezondheid en fijne relaties, het kan je allemaal gegeven worden door de Heer. Hij zegent ons soms op bijzondere wijze. Zó bijzonder dat Hij de God is die ook nìet geeft of weer afneemt... Hij geeft ALTIJD het mooiste wat Hij heeft. Zichzelf... En wie vàn God is, is een nieuwe schepping. Dat betekent een eeuwige ziel. De mens die dat gaat beseffen, zal immer over de rand van dit leven vol strijd heen kunnen kijken. En de Gebrokene zien. De man die onaanzienlijk was.... Hij geeft eeuwig leven. Gratis. Genade. Het is enkel genade dat we ademen en geliefd worden door de Eeuwige.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik blijf een gevoel hebben dat wij menen dat in al het lijden altijd een logische reden aanwezig is. Een aansturen van God net als in datgene wat wij zegen noemen. Ik weet niet goed of dat geheel en al waar is. Hoe het ook mag zijn, met logisch denken, loop ik totaal vast in het wezen God. Hij overstijgt mijn denkvermogen want als ik puur op datgene aan moet gaan, dien ik een vreemd God die kinderen zegent met kanker en een ander geld geeft ten tijde van nood. Ik durf hier niet verder te gaan dan op grond van mijn eigen denken te zeggen dat ik God in het geheel niet snap. Laten we de dingen van God maar niet simpeler verkopen dan ze zijn. God is en blijft voor mij iemand die ik niet snap en begrijpen kan. Wil daarmee niet zeggen dat ik niet geloof in Gods zegen in het leven van alledag, maar hoe dat werkt, neen daar snap ik helemaal niets van...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.