dinsdag 12 februari 2013

Broek ophouden


Zat net lekker aan mijn eerste bakkie leut vanavond toen de bel ging. Een vrouwelijke collectant die bij ons in de straat woont en normaal nooit vriendelijk gedag zegt stond te stralen aan de deuropening en duwde mij de groene bus onder de neus. Ten eerste is het een nobel doel om belangeloos te collecteren voor welk goed doel ook. Maar ik vraag mij af of Nederland op dit ogenblik van crisis al niet genoeg moeite heeft haar eigen broek op te halen? Ten tweede is mij na zicht te hebben gekregen op het lijstje wat de meneren directeur van al die stichtingen opeisen, de moed ontvallen te geven. Ten derde vind ik het not done om in het normale leven nog niet eens te willen groeten maar wel met een grote glimlach aan de deur te staan. Om kort te gaan wij geven niet aan goede doelen. Na mijn pittige gesprek met de directeur van woord en daad waar wij zegge zes adoptiekinderen sponsorden en toen hoorden dat meneer de directeur a 145.000 euro (2013) mee naar huis nam, zijn wij er mee gestopt. De vis begint te stinken bij de kop. Laten ze die eerst maar verwijderen. We hebben er nu nog twee (adoptiekinderen) want je kan ze niet helemaal laten stikken omdat er aan de top een opvreter zit die zich vetmest op uw en mijn goedbedoelde giften….

9 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens...maar... Zelf heb ik jaren gecollecteerd langs de deur. (voor 3 organisatie.) Als er bij mij gebeld wordt, geef ik altijd. Diegene staat er tenslotte niet voor zichzelf en staat als het goed is, achter de idealen van de organisatie. Dan hebben we het over EUR 0,50. Grotere bedragen kunnen ze wat mij betreft naar fluiten. Ik toon dus enkel en alleen mijn mededogen met de collectant.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Collectant als al gezegd,niets dan lof, want die mensen zetten zich in voor het goede doel voor niets en gaan door weer en wind. De vis begint te stinken aan de kop en het rotte is dat hoeveel of hoe weinig je ook geeft (ook wel een beetje om dat schuldgevoel naar de collectant af te kopen) de man aan de top het altijd weer afroomt. Dit puur foute inhalige gedrag over de rug van de goedwillende collectanten en gevers, kan alleen maar ophouden als wij allemaal consequent zijn en niets geven. Dat klinkt hard maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Stoppen met geven en daarmee het graaigedrag van de schoft aan de top een halt toeroepen…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja precies ja, je kunt stoppen met wat je geeft, maar dan zijn die kinderen de dupe. Ik vind dat het mijn verantwoording is of ik geef of niet, of het geld terecht komt is hun verantwoording. Al is dat natuurlijk heel zwartwit en maak ik hierin ook keuzes.
    Ik ben ook zo'n collectant. Soms voel ik me een beetje schuldig als ik de mensen hoor zuchten terwijl ze een twintigcentje in de bus gooien. Maar helemaal toen vorige week, collecte hersenstichting, iemand tien euro gaf. Ik probeerde hem er van af te houden: zou u dat echt wel doen? maar hij keek me bevreemd aan. kennelijk dachten we van elkaar dat we gek waren/zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat die kinderen de dupe zijn, komt eigenlijk door de graaier aan de top. Hoogste tijd om daar iemand te zetten met een hart in zijn vege lijf. Als al geroepen hebben wij onze zes adoptiekinderen (iemand anders misschien ook 10 jaar lang zes adoptiekinders gehad?) teruggezet naar twee. Maar mijn hart is er goed voor om al die directeuren met een redelijke ezelskaak op de kop te tikken want het zijn ronduit profiteurs van andersmans ellende. Misschien vreselijk zwart/wit maar liever dat dan menen dat wij geen verantwoording hebben enkel omdat wij onze kop in het zand stoppen voor hoe anderen met onze giften en inzet omgaan... Ik zie in: de Here liefhebben met ons verstand juist ook een stuk verantwoordelijkheid in deze...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zitten wel allemaal onder de Balkenendenorm, alhoewel Balkenende met zijn normen en waarden nu ook weer onbeschoft graait, maar ik vind voor zulke functies 2x modaal ruim voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk ben ik het niet eens met de riante salarissen, maar laat ons er niet van weerhouden vrijgevig te zijn!! Christenen hebben de neiging op financieel vlak wat 'soepeler'met de Bijbel om te gaan. Dan geldt de minstens 10% van het vermogen afstaan niet?? En: Als men zelf te eten en te drinken hebt is het genoeg.Nee....dan potten we graag op, of een nieuwe keuken, of vakantie.... En....ook ik steek hand in eigen boezem. Zou best nog wat ruimgeviger kunnen zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom 10%? Omdat wij de wet van Israel op ons willen betrekken? Op grond waarvan dan? Met al de belastingen eraf geven we nu al meer dan 60% van het inkomen weg. Oppotten? Leer dan van de mieren zegt de bijbel die voorraadkamers aanleggen. Nederland is wat geven dacht ik nogal zeer ruimhartig. Zou het kunnen dat in dit geval zo de waard is de gasten worden vertrouwd? Misschien moet jij wat vrijgeviger worden. Dat kan natuurlijk....IK zeg amen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nederland is wat geven zeker ruimhartig! Maar daar vallen ook de NIET Christenen onder, die OOK 60% belasting betalen. En kunnen we daarin als gelovigen niet net het verschil maken? "Hoe kan Gods liefde in iemand blijven die meer dan genoeg heeft om van te bestaan, maar zijn hart sluit voor een broeder of zuster die hij gebrek ziet lijden"? 1 Joh.4. Ik zeg ook helemaal niet dat jullie niet genoeg geven!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik meen dat de NIET christenen dan ook goed genoeg bezig zijn. Dat wij verschil mogen maken in giften is aardig, maar beter is het in de algehele wijze van leven. Niemand heeft het over toesluiten van het hart en ik heb het al gezegd en zal het voor de duidelijkheid nogmaal zeggen: Ook wij hebben nog altijd 2 adoptiekinderen. We hadden er meer, maar ik val in herhaling. Jij zal we ook wel een aantal hebben, neem ik aan want hoe kan de liefde Gods in jou blijven als je je hart toesluit voor hen die gebrek lijden... Wij blijven het not done vinden dat er aan de top een opvreter zit. Die heeft later heel wat uit te leggen zeker als hij zich als zijnde christen verkoopt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.