dinsdag 22 januari 2013

Zijn alle christenen superhelden?


Ik voor mij voel mij niet echt zo, maar de bijbel leert dat wij in de strijd meer dan overwinnaars zijn.
Dat is nogal wat. Ik voel mij als ik eerlijk ben vaak een verliezer. U niet? Daar hoor ik dan weer van op. Ik kijk naar mijzelf en wat zie ik? Een held? Neen eerder een mens die het goede wil doen en dan ontdekt dat hij toch vaak het verkeerde doet. Een heel andere benadering dan de grote geestelijken van onze tijd die van blessing tot blessing voortvaren met hoog in het vaandel de Here Jezus. Het klink mooi, te mooi. Ik geloof er ook niet veel van en voel mij altijd zeer ongemakkelijk bij die grote mannen Gods. Ik voel mij meer op mijn gemak bij de mensen die zichzelf hebben leren kennen. Ze schreeuwen niet meer van de daken dat ze het allemaal zo goed weten, maar marcheren op de knieën de Meester achterna.
Dat pak van een superheld toch even aangetrokken maar zeg nou zelf, dat is toch ook maar een heel dun laagje waaronder de oude mens verborgen zit…

9 opmerkingen:

  1. Hee Peter,
    Nee, ook ik voel me geen superheld. Al is het alleen al om mijn postuur. Zou hooguit iemand neer kunnen schakelen door er sierlijk boven op te landen, vanaf een muurtje van 50 centimeter, want ik durf niet hoger.

    Maar alle gekheid op een stokje, nee ik ben beslist geen superheld.
    De wetenschap om meer dan overwinnaars te zijn, heeft niet te maken met super helden, wat je zelf natuurlijk ook wel weet.

    Overwinnen, kan ook zonder een superheld te zijn. We moeten dagelijks ons zelf overwinnen. Sterk staan in de schoenen. Succes daar mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja de meeste christenen hebben de v vreemde eigenschap om bovenop je te landen. Met hun woorden wel te verstaan. Nou ja, ook weer niet geheel en al waar wat ik zeg, want op dit weblog komen in mijn beleven heel veel superlieve mensen. Daar ben jij er toch wel een van. Toch nog super dus....

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Hoi Bas. Ben je al fazanten wezen fotograferen in het loetbos? Ik niet, veel te koud.

      Verwijderen
  3. Wat ik zo mooi vind aan de Bijbel is dat 'de grote Godsmannen' zo overduidelijk tekort schoten. Jacob: de bedrieger. Met list en bedrog kreeg hij het eerstgeboorterecht en de kudden van zijn schoonvader (die ook niet zo'n lieverdje was). David was een geweldenaar door zijn vertrouwen in God, maar zwichtte voor een mooi vrouwenlichaam en hij ruimde zelfs haar echtgenoot uit de weg. Abraham die loog dat Sarah zijn zuster was en niet zijn vrouw. En ga zo maar door. Ook in het Nieuwe Testament: Petrus die zo dapper kon zijn maar ook zo bang. De apostelen die ruzie kregen (na Pinksteren!)

    Als wij de mensen uit de Bijbel willen naleven zien we eigenlijk dat God zegt: 'wees jezelf. Ik heb je lief zoals je bent en Ik zal je vormen naar Mijn wil.'

    We hoeven niet te proberen 'een ander' te worden. Wat een rust!
    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is waar, alle grote mensen u uit de bijbel zijn en blijven, ehh menselijk. En over dat jezelf blijven, tja ik denk dat het juist de veelkleurigheid van onze Schepper eert dat wij ten diepste uit die twee Adams (waarvan de laatste de belangrijkste is) zoveel anders en toch zoveel hetzelfde zijn als we knielen....

      Verwijderen
  4. Valt mij nu pas de naam van jouw superheld op hahahaha!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net uit het werk , vreselijk koud in die loods. Het gevoel of er een vaag griepje onder de leden zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "Superheld: Een superheld is een fictief personage dat veel voorkomt in strips, films en televisieseries. Het gaat dan om een held met superkrachten of andere bovenmenselijke eigenschappen. Bekende voorbeelden zijn Superman, Spider-Man en Batman."

    Aangezien ik geen superkrachten of bovenmenselijke eigenschappen bezit en ook niet fictief ben, is deze christen in ieder geval geen superheld!

    (Super)Helden bestaan trouwens alleen bij de gratie van hen die ze opwerken tot deze status. Ik kan mezelf nog zo fantastisch vinden (ik weet wel beter lol), als er niet een groep mensen is die dat ook vindt, wordt ik nooit een superheld! Gewoon kappen met die onzin van het vereren van mensen en terug naar verering van de basis van ons geloof, God.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.