zaterdag 19 januari 2013

Worden als de verstandelijk gehandicapten


Vandaag een dienst speciaal voor mensen met een verstandelijke handicap. Dat zijn vaak de kostbaarste samenkomsten vind ik. Te midden van deze groep voel ik mij veel meer thuis dan in een massa zogenaamde christen intellectuelen. Bij het binnenkomen hangt er al direct een gemoedelijk sfeer die nooit te evenaren is zonder hen. Al haal je de beste predikant in huis.

Ik let dan altijd extra goed op want er is heel veel te leren die morgen. Niet eens zozeer door wat er zoal gepreekt wordt, maar in de wijze waarom verstandelijk gehandicapten met elkander omgaan.

Je hoeft ook niets van ze. Niet te genezen, niet in nieuwe tongen te spreken en niet op een zekere manier gekleed te gaan. Het maakt ze geen barst uit of je dokter bent of putjesschepper, of je volwassen of als kind gedoopt bent. Ze zien je als volwaardig lid van de gemeente (Ja ja dominee ook voor u is er veel te leren die morgen).
Geen spoor van afstandelijkheid, of de neutrale houding die je wel aantreft in samenkomsten. Overal gaan handen in de lucht als ze weer een makker herkennen die de kerk betreedt.
Ze ploffen neer waar ze menen dat het wel goed is, de ene keer hier, de andere keer daar en ik krijg steevast een klam handje van Paul bij het binnenkomen. Zijn schele ogen kijken altijd naar het plafond alsof hij elk moment de wederkomst verwacht. En toch ervaar ik dit slappe handje zoveel kostbaarder en oprecht dan de keurig, afgepaste begroeting in de “normale” diensten van hen die niet verstandelijk gehandicapt zijn. Het zal wel aan mij liggen maar heb het gevoel dat deze mensen wellicht verstandelijk gehandicapt zijn, doch ons geestelijk ver vooruit.

5 opmerkingen:

  1. Worden als de kinderen waar je zo dikwijls over schrijft, is dat niet wat deze groep mensen elke dag weer beleeft....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie Jezus voor me met een geestelijk gehandicapt kind van 29 op Zijn knie. Ze hebben samen schik voor 33! Puurheid, oprechte liefde, daar gaat het om. geestelijk gehandicapt? - misschien wel juist niet!..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Denk altijd aan het verstandelijk gehandicapte meisje uit het boekje: Het bezoek....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van Adrian Plass? Heb ik eerlijk gezegd nooit gelezen.

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.