donderdag 17 januari 2013

Vreemde vaste gewoonten


Het is je vast wel eens opgevallen hoe zeer mensen waarde hechten aan vaste plaatsen in de kerk.
Men kruipt heel dikwijls op dezelfde vertrouwde plek.
Er zijn zelfs kerken die zich om de een of andere verkeerde opvatting uit de bijbel, “zwaar” plegen te noemen, waar je niet zomaar kan gaan zitten (als gast).
Er brand een lampje (vaak onder de preekstoel) en pas als dat uitgaat mogen die stakkers van gasten een plaatsje zoeken, omdat de vaste leden reeds op hun zware bildelen zijn neergeploft. Dat woordje “zwaar” staat in ieder geval niet voor gastvrij dan!
Maar ook in de andere kerken heb ik het wel meegemaakt dat Paula en ik op “iemands” plekje zaten (voor zover dit bestaat) en dat het betreffende echtpaar in kwestie met opgeheven hoofd de kerk weer uitging.
De onbeschaamdheid, wij wisten toch wel dat dit echtpaar er altijd zat? We moesten er vreselijk om lachen, maar het was die mensen ernst.
Wat de vaste plaatsjes betreft is dat ergens een beetje zielig gedoe van ons, tenzij je een handicap hebt waardoor het niet anders kan.
Het ruikt naar “ons kent ons en de rest kan stikken.”
Geen wonder dat er generaties kerkgangers nooit eens in contact komen met anderen tijdens de erediensten.
Hele families kruipen zo als marmotten bijeen en omringen zich met een hoge besloten muur. Zelfs bij het koffiedrinken na de dienst kwebbelen ze “gezellig” met elkaar en jou laten ze links liggen. Dit is niet goed mijn broeders en zusters. Kap nou eens met die vaste plaatsen en ga eens naast iemand zitten die je nooit gesproken hebt. Hij/zij stinkt echt niet.

17 opmerkingen:

  1. daar kom je pas achter als je die barrierre doorbreekt en gewoon gaat doen en net als iedereen aanschuift.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk, dat is nu het open staan en anderen er bij betrekken. Heel erg verdrietig.
    Ik moet zeggen, dat mij dat ook opvalt. Een teken, dat er geen gunning is. Dan is er toch iets mis in je omgang met de Heere, want dat heeft toch tot gevolg, dat je het een ander ook gunt en dat je open staat voor die ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar! Bij 'ons in de kark' was dat vroeger ook altijd het geval. Ik weet niet of het nog zo is, want in die kerk kom ik niet meer. Men loopt ieder voor zich vaak zwijgend naar de 'eigen plek' toe en na "den eredienst" weet men ook vaak stilletjes, hier en daar met een knikje, soms zelfs vriendelijk, hun eigen auto of fiets te vinden. "Jullie zijn het Licht der wereld" ... Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken ook zo'n dominee dat als hij je tegenkomt in je werkkleren, ik als bouwvakker en hij als meneer dominee, dan zie ik aan zijn ogen dat hij denkt: drommels dat is er een uit "mijn" kerk, die moet ik groeten maar hij is onder de maat (als bouwvakker).
      Dan knikt hij wel, maar zo dat je denkt: knikt hij nou of heeft hij slechts een kleine stuip? Nauwelijks waarneembaar komt dat knikje. Niet bepaald de hartelijke vrijuit orerende man van de zondagmorgen als hij op de preekstoel staat. Dan hoor je hem door heel de kerk en erbuiten oreren. Maar slechts een knikje.

      Het aparte is dat ik van binnen de stem van de Heer hoorde die zei:"Al wat gij aan uw broeder hebt gedaan, hebt u aan Mij gedaan."

      Dus eigenlijk was dat minachtende knikje voor Jezus bestemd.
      Beste dominee, Hij was er zo "blij" mee...

      Verwijderen
    2. Het wordt nooit echt wat hier op aarde denk je wel? Ja, te veel dominees hebben daar een handje van ben ik bang. Opeens kennen ze je niet meer hè. Ook het feit dat in de meeste traditionele kerken "de dominee" altijd als laten we zeggen 'Ds. J. van Nazareth' betiteld wordt. Daar wordt ik niet vrolijk van.

      Verwijderen
    3. De bijbel leert dat wij allen, rijk of arm gelijk zijn, maar als het om onderscheiden gaat in de vorm van tittels, lopen dominee's inderdaad voorop, wat te denken geeft. Ik krijg altijd de slappe lach als ik de toga zie. Dan denk ik:"waar staat dat ding in de bijbel eigenlijk?"
      Dan lees ik prediker: Alles is ijdelheid, en kan ik ook dit weer plaatsen.

      Verwijderen
  4. hahah weet u dat het herinnert me aan een mopje die onze voorganger deed hij zij

    ja ja denken jullie dat ik niet weet dat mensen van die aan de rechter kant zitten omdat ze ontwijken de mensen die aan de linker kant zitten...

    met alle respect dat Gods gemeente toe komt... maar is gewoon zo waar!

    soms willen mensen niet eens een hand geven om goede dienst te wensen

    weet u..ik vraag GOd elke dag ...liefde voor mensen niet degene ik leuk vindt maar iedereen
    zo heeft jesus het bedoelt..helaas is niet zo


    zonder liefde voor mensen gaan we echt nergens naar toe...een bewogen hart voor mensen..niet naar kijken naar zijn uiterlijk of ie uit een lagere niveau komt..

    wow ik denk dat ik al een preek hebt gegeven hier (lol)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook meegemaakt bij de Levensstroom gemeente. Daar was een jongen die naar mij gromde als een woeste beer toen ik hem een hand wilde geven. Toen ik het later nog eens probeerde werd hij woest en het schuim kwam hem op de lippen. Hij moest mij niet, vond mij niet zijn maatstaf voor wat hij meende hoe een christen er uit moest zien. Tijdens het zingen stak hij alle twee de handen in de lucht. Pas toen zakte ook mijn broek af....

      Verwijderen
  5. Hahahaaa ja vreemd is dat. Wij zitten inderdaad wel altijd op een vaste plaats, omdat er voor Rob en mij een speciale stoel staat. Maar regelmatig komen er andere mensen naast ons zitten en dat is wel zo gezellig! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dochter, schoonzoon en kleindochter ook vaak bij ons in de buurt neerploffen, maar dat vind ik alleen maar leuk. Kan ik dat heerlijke kleinkind van me tenminste overladen met kusjes.....rare gewoonte van me ;-) ..... en het zou nog vreemder zijn als ik dat deed bij de 'gast' die nietsvermoedend naast mij zou komen zitten.....hihihi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou overladen met kusjes lijkt mij geen slecht begin van de dienst. Ehh welke kerk was dat ook weer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uhhhhh was je van plan te komen dan? En dan naast mij komen zitten? ;-)

      Verwijderen
    2. Moet je wel een extra fopspeen meenmen

      Verwijderen
  7. Niks mis met vaste gewoontes, in de auto zit ik ook altijd op dezelfde plaats (linksvoor).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig....toen ik vorig jaar voor het eerst naar de Ger.kerk ging (daar ben ik maar 'n aantal weken geweest)....zat ik blijkbaar ook op de plaats van een andere vrouw. Dus toen ze kwam vroeg ze of ik wel ergens anders wilde gaan zitten want dit was haar plaats. Euhhhh....vroeg me wel even wat dingen af...
    Maar goed, tegenwoordig zit ik in de Herv.kerk, daar hebben ze niet moeilijk gedaan toen ik de eerste keer kwam. Kon gewoon zitten waar ik wilde. En de dominee groet me ook buiten de kerk hoor, laatst was ik in de bieb en hij vroeg zelfs hoe het ging met me. Dus zo kan het ook... ;-)

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vreselijk he Marga die mensen die menen dat er een vaste plaats voor hen in het kerkgebouw bestaat. Dan ben je ZIELIG met hoofdletters en deel je pas echt uit van de genade. Als je zelfs een plekje in het kerkgebouw opeist dan kan ik slechts vreselijk in de lach schieten.

    Natuurlijk heb je ook geweldige fijne, lieve dominees, wat zullen we nu krijgen want "de" dominee staat gelukkig niet voor "alle" dominees. Neen er zijn ook heel fijne enkel veel te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja,nu kan ik er ook om lachen Peter, maar eerlijk gezegd op dat moment...had echt zoiets van..blijkbaar ben ik hier niet echt welkom. Enneuh...haha, ik zit nu meestal zelf ook op dezelfde plek, niet altijd hoor maar wel vaak :-) Helemaal achteraan...op het hoekje van de rij. Zie er nu al tegenop dat ik met belijdenis doen vooraan moet zitten..echt, ik voel me dan vast zo opgelaten als wat. Maar goed, kom ik ook wel overheen ;-)
      Gelukkig wel ja, dat er ook gewoon fijne dominee's zijn.Maar ja, zo gaat dat ook met andere mensen hè...de 1 is vriendelijker dan de ander...daar weet jij alles van.

      Groet,Marga

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.