maandag 7 januari 2013

Relaties en vrienden


In ieders leven komen contacten en gaan contacten. Daar is denk ik weinig nieuws aan. Als je zo langs je levensweg kijkt, zijn er misschien één of twee vrienden of vriendinnen bij die je al die jaren hebt aangehouden.
Ook binnen de kerk is het aantal (noem het) kennissen die voor een bepaalde tijd bij je op visite komen en andersom, soms aan verloop onderheven.
Soms voel ik mij daar wel eens ongemakkelijk onder, want heel vaak liggen meningsverschillen aan de wortel van de verbroken relatie(s).
Niet eens zozeer ruzie, maar er vallen dingen voor die nooit echt uitgesproken worden en langzaam maar zeker verwijdert je relatie met elkaar.
Ergens misschien wel jammer, maar bij mij (ons) maar al te herkenbaar.

Onnodig te zeggen dat de schuldvraag meestal in het middel ligt (zeker niet altijd) betreffen het verflauwen en uiteindelijk teloorgaan van een vriendschapsrelatie.
Ik (wij) hebben een heel klein handje vol vrienden waar we niet al te close mee omgaan (een/ twee/ drie keer per jaar) en dat is een heel stabiele grond, waar we nog jaren en jaren aan kunnen voortborduren.
Ik (wij) houden niet zo van die beklemmende wekelijkse vaste, kneuterige “bij elkaar op visite” Relaties. Maar meer dat losse, van waai eens aan, eet eens lekker bij elkaar en verder basta.

Hoe sta jij hier eigenlijk in? Vrienden voor het leven of toch ook veel verbroken relaties?

11 opmerkingen:

  1. Wij hebben drie vrienden waar we al jaaaaren komen en zij bij ons, deze vrienden kunnen we ook van op aan bij ellende en vreugde. Verder zijn we close met mijn broer en mijn vrouw haar zus en zwager. Voor de rest komt er nogal eens wat los spul voorbij, waar je je meestal in vergist.
    Een paar dames die toen ze gingen scheiden een paar maanden hebben uitgehuild bij ons en daarna nooit meer wat van gehoord en een stel dat toen het bij ons voor de wind ging dikke vrienden was maar die we nadat ik ziek werd niet meer hebben gezien. Ik til daar in tegenstelling tot mijn vrouw niet al te zwaar aan. Als je het niet bevalt bij ons, gewoon ophoepelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dit is iets dat ik wel herken ja. Dat mensen in tijd van nood veel beroep op je doen, maar als het over is weer wegblijven. Ik had ook zo'n "vriend" elke week zeker 2 maal hier op visite om een beetje ondersteuning, maar als ik daar wel eens (zelden of nooit) naar toe ging, werd je aan de deur afgehandeld.
      Nou, jammer dan. Maar dan zet ik ook een puntje hoor. Nou hoeft altijd alles niet op vriendschap uit te draaien van mij. Er komen en gaan hier heel veel mensen en ik ben ook niet zo'n man van "lekker op visite". Ben veel liever lekker thuis met een biertje....

      Verwijderen
  2. Wij hebben niet zoveel vrienden, net als jullie meer van 'kom maar es aanwaaien'. Geen verplichtingen elke week, moet er niet aan denken zeg! En ja, af en toe lopen bepaalde relaties spaak door onuitgesproken zaken.

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn idee. Lekker dat losse en geen verdere verplichtingen.

      Verwijderen
  3. echte vrienen (vriendinnen) kan je gewoon niet verliezen daar kan je mee lachen en huilen en zijn er meestal op het moment dat je elkaar nodig hebt,die kunnen ook net iets meer dan een ander zeggen of doen. .maar dat kan soms niet prettig overkomen op dat moment maar dat is meestal bedoeld om je voor erger te behoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is waar Bas, maar ik huil zo weinig en dat bevalt mij zeer wel, haha. Oke lachen dan weer wel en daar heb je ook vrienden voor, om eens lekker te lachen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beiden: vrienden voor het leven en contacten die komen en gaan.
    Echte vrienden hebben we maar een paar en we hebben daar geen vaste afspraken mee. Gewoon een keer aanwaaien, daar houden wij ook van.
    Onze echte vrienden hebben we wel leren kennen in de tijd dat Rob ernstig ziek was. De echte vrienden daar kon ik op bouwen, die waren er voor ons in die periode en die zijn er nu nog. De 'onechte' vrienden zijn toen afgehaakt.....hadden geen zin in die 'ellende' denk ik, of wisten niet hoe er mee om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter,
    Ik heb één hele goede vriendin. We zien elkaar niet vaak maar bellen elke week. Is er een voor het leven. Echt dikke maatjes. Kunnen altijd alles aan elkaar kwijt en we geven heel veel om elkaar. Dan nog een vriendin die ik ook weinig zie maar wel af en toe bel. Minder goede omgang dan met andere vriendin maar wel oke.
    Samen hebben we 2 á 3 vrienden, maar ook geen loop de deur plat. Zo nu en dan en dan is het ook altijd fijn om bij elkaar te zijn.
    Dat beklemmende houd ik ook niet van en Ron al helemaal niet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog een paar vriendinnen van vroegher, 2, 3. De rest is kennis geworden: we groeten lekaar als we elkaar zien of maken een kort praatje. Wel een stel prachtvriendinnen bij gekregen! Samen hebben we twee echtparen als vriend, af en toe, net als jij: eens in de drie maanden ofzo hebben we samen zo een avond vol. En dat is prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben een paar goede vrienden (en ik vriendinnen) en soms wat contacten met mensen waarvan je dan na een ontmoeting al weet dat er geen herhaling komt. Sommige vrienden al 20 jaar. Een vriendin volgend jaar al 30 jaar. Maar elke week bij iedereen op visite, oh nee hoor, mij niet gezien. Een paar keer per jaar is prima. Als je elkaar echt nodig hebt, weet je elkaar ook wel gelijk te vinden hoor. Geen krampachtig gedoe met veel eisen, wensen en verwachtingen over en weer. Vrijheid en blijheid, maar als er problemen, zorgen of noden zijn, dan staan we voor je klaar, op die manier. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb 2 echte vriendinnen en we hebben al van alles met elkaar meegemaakt, maar we komen weinig bij elkaar, gewoon omdat we nu te ver uit elkaar wonen. Maar we zijn ook geen deurplatlopers. We zijn er voor elkaar, als we elkaar nodig hebben. Verder hebben we ook genoeg meegemaakt dat mensen ons nodig hadden en als het andersom was lieten ze ons meteen vallen.(zelfs na jaren vriendschap)Dus je maakt daardoor ook niet zo snel meer nieuwe contacten en we vinden het wel zo lekker rustig saampjes. Al hebben we wel wat vrienden, die we een paar keer per jaar eens zien. En dat is goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.