vrijdag 4 januari 2013

Ontlasten en vrijzetten wat op slot zit


In de beginjaren van mijn christen zijn, las ik veel “christelijke” boeken waarin wonder na wonder gebeurde. Boeken over ene Erlo Stegen, Wonderen onder de Zoeloes, Grote gebedsgenezers en profeten van deze tijd enfin de lijst is erg lang. Het resultaat was een korte tijd van zaligheid, waarop je weg leek te zweven en een gevoel van verzadigd zijn met het goede over je kreeg. Je kon even geen pap meer zeggen.
Dat duurde nooit lang, want niets is zo lichtverteerbaar als het wonderevangelie. Het voedt nauwelijks en doet mij denken aan de oliebollen van een gierige bakker tijdens de jaarwisseling. Veel gist en weinig  krenten.

Na het lezen van weer zo’n “geslaagde” christen die wonder op wonder tot stand bracht, bekroop mij altijd de vreemde aandrang om de beste man een redelijke knie in het kruis te plaatsen.
Nu, na 25 jaar christen zijn, door pijn en moeite heen, besef ik dat dit gevoel voortkwam uit de onwaarheid van degelijke boeken. Ik weet dat ik sommige mensen hiermede op de kast jaag, dat moet dan maar.

God is geen fruitautomaat waar je aan een hendel trekt en dan, als je alles goed doet, een schat ontvangen zal.
En dat zie ik nog altijd om mij heen in de kerken en kringen. Men zoekt naar een middel, een methode, een geestesgave, een systeempje, om Gods hand in beweging te krijgen. Dan weer is het overgave, gebed, vervulling met de Geest, bijbelstudie, verootmoediging of weet ik veel wat men zo allemaal uit de bijbel raapt.

Om kort te gaan, God laat zich niet vangen in een zeker systeem, in een bepaald denken of geloven.
Ik heb derhalve 90% van mijn boeken naar de Kringloop gebracht waar men er gerecycled toiletpapier van schijnt te maken. Voor het eerst het idee dat mijn boeken helpen bij het opheffen van "enige last" en "ontberingen des levens."
Eindelijk helpen ze bij het wegnemen van de "bedruktheid" en "wegvegen" van de smeerboel die ons dwars kan zitten en spoelen zij tezamen met de onverteerbare zaken in het leven weg om onder te gaan in de diepste duisternis. Hun nu dubbel gelaagde zachtheid ontneemt de bekaktheid van hun vroegere woorden en neemt in en steeds "nijpender" wordende "behoefte" deel aan de bevrijding wat ons zo "in de weg" kan zitten.
Tijdens het bezoek aan het kleinste kamertje zing ik dan altijd het lied: Ik voel de winden van God. U vindt dat vreemd misschien, maar het lucht zo op...

14 opmerkingen:

  1. en doe je dat dan onder het brengen van een reukoffer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha moge Kees, geen smeerkees oh neen, haha. Bedankt voor je humor, een lach in de morgen, vermindert mijn zorgen...

      Verwijderen
  2. één ding weet ik dat God is een genesheer jehovah rapha...

    in de bijbel staat duidelijk over de hand oplegging en ik heb vaak met eigen ogen mensen zien genezen

    pastor zei ooit..dat we moeten niet twijfelen of sceptic zijn...wel alles toesten

    maar Gods wegen kennen we niet..meneer peter
    wie zijn wij om te twijfelen....God gebruikt mensen...zonder meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb in die 25 jaar dat ik christen ben helaas nimer iemand zien genezen. Enkel veel onzichtbare kwalen, waarvan men mij zei vanaf het podium dat ze genezen waren.
    Herinner mij ene Thea en dat ging zo:"IK ben genezen riep ze op het podium toen de gebedsgenezer ze aanraakte in Jezus naam."
    "Kan je weer horen?"
    Thea knikt en huilt."

    Na de dienst
    IK:"Hoi Thea wat fijn dat je weer kan horen."
    Thea:"kijkt me vreemd aan en roept:"Wat zeg je?"
    IK:"iets harder nu:"wat fijn dat je weer kan horen."
    Thea:"Ik versta je niet."
    IK:"WAT FIJN DT JE WEER KAN HOREN!"
    Thea:"ik versta er niets van."
    Ik:"Laat maar zitten....

    De bijbel zegt:"toets dan alle dingen.....
    Gods wegen kennen wij wel, mevrouw Soraya (de weg Gods heet Jezus), en heel soms gebeuren er wonderen. Wij moeten de zaken niet omdraaien en beweren dat God (genezingswonderen) doet, en soms niet. Iedereen weet toch dat na een onderzoek er 99.9% van de mensen met wie gebeden werd er enkel een probleem bij kreeg! Het probleem van:”waarom geneest God mij niet. Dit probleem komt door het verkeerde uitgangspunt. Een uitgangspunt met de gedachte dat God altijd geneest en heel, heel soms niet. Maar de waarheid is dat het andersom is.
    Mogen veel mensen dit bewust worden. Het scheelt vreselijk veel pijn…Onze God is met ons, alle dagen. Juist de mindere of slechte dagen….Dank U Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier kan ik niets van zeggen...maar dat wat mijn eigen man heeft meegemaakt

    een vrouw in de kerk werd genezen van haar been ging prima en pastor zei tegen haar dat ze moest bepaalde zonden laten die de heer helemaal niet behaag...zoals occultisme en dergelijke

    u weet denk ik dat in onze landen bekend staat door dit soort rituele...ging prima ...toen begon ze weer...en weer ging het mis

    ik weet niet zeker maar als we ons zelf onderzoeken komen we achter dat we ook dingen doen die onze genezing belemert

    dat denk ik ...maar huub en ik hebben zeker veel wonderen van GOd gezien in mensens leven...

    ik snap u stand punt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vraag eens aan die gebedsgenezer of hij met mij meewil naar het kinderziekenhuis waar kinderen sterven aan de meest gruwelijke ziekten. Ik ben dol op gebedsgenezers en nodig ze allemaal uit om te tonen hoe groot hun geloof is.
      De bijbel leert immers (de jacobus brief) dat genezing komt op grond van de oudsten/ gebedsgenezer die zalft met olie.

      Ik kom de gebedsgenezer halen met de auto, wat een service..

      Hoewel ik ook jou standpunt begrijp.

      Verwijderen
  5. Goetenmorrege
    Ik denk dat het goed is voor de zieken te bidden, maar wel door het slag mensen die zachtmoedig zijn. Die dweperige gebedsgenezers, lees ik niets van in de bijbel. Daarbij is zoals je zegt het uitgangspunt dat we het bij de HERE neerleggen en hopende, biddende en smekende mogen uitzien naar Zijn genade in het geval van ziekte. Daarbij niet uit het oog verliezende dat God u en mij vaak niet geeft wat wij menen zo van node te hebben en dat ziekte en pijn ons vreemd genoeg meer vormen dan voorspoed en blakende gezondheid dit kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziekte en pijn kunnen ons vormen, helemaal waar en toch is er niet alles mee gezegd. Ik heb ouders kapot zien gaan toen hun kinderen stierven in een ongeluk. We moeten ook weer oppassen alles te willen verklaren (ik ook). Er gebeuren nu eenmaal dingen op aarde die niet naar Gods wil zijn...

      Verwijderen
  6. Clint, ik vind het zo waar wat je schrijft over die gebedsgenezers.
    Waarom zijn ze er eigenlijk? Jezus Christus werkte ook in het verborgene in de Bijbel, niet opzienbarend om mensen allemaal uit te nodigen en dan een wonder te gaan doen. Dat er veel mensen op af kwamen, ja, vaak uit nieuwsgierigheid en mensen die ook wel beter wilden worden. Maar Hij Zelf zocht mensen op, waar andere mensen aan voorbij gingen. Zoals diegene die al 38 jaar ziek op zijn bed lag te Bethesda. Hij zocht ook mensen, die naar Hem niet vroegen en genas die. En van de discipelen lezen we ook niet, dat ze zoiets organiseerden. Het draait vaak alleen maar om die mensen. En ze dwingen God iets af. En zo werkt God niet.
    Ik wil daar dan ook niets mee te maken hebben. Zelf ben ik gehandicapt. Als God mij wil genezen, dan kan Hij dat zonder die genezingsdiensten ook wel, zal er voor God iets te wonderlijk zijn? Maar als Hij mij op deze manier wil gebruiken in Zijn koninkrijk, dan is het toch ook goed. We moeten eens wat dankbaarder leren zijn, wat God ons schenkt. En daar hoort ook het lijden bij en pijn, maar wat werkt het uit? Dat je juist dichter en afhankelijker bij God leeft! Dat wens ik iedereen toe! Begrijp me niet verkeerd, ik wens niet iedereen een handicap toe,maar wel overgave tot God.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mij altijd zo verbaast is dat de gebedsgenezers u en mij oproepen om vooral te geloven en op Gods wegen te blijven.
    Zijzelf hebben de opdracht om er op uit te gaan als Jezus deed, volkomen achter zich gelaten. In veilige gebouwen nodigen zij mensen uit die ziek zijn om dan 00,1% van hen “genezen” op huis aan te zien gaan.
    Wat een verschil met Jezus waarvan wij eigenlijk bijna altijd lezen:”en Hij genas ALLEN.

    De gebedsgenezer opereert op grond van verschillende bijbelteksten waaronder dat zij die geloven zelfs groter wonderen zal doen dan de Heer zelf.
    De vraag blijft waarom ze dan zo pietepeuterig bezig zijn met die 00,1% mensen die “genezing” worden?

    Jezus zocht de zieken op daar waar ze waren en genas. Soms maar een enkele, maar in de veel gevallen allemaal. Honderden. Duizenden gelijk. Niet van onzienlijke kwalen als een been dat 2 cm te kort is of vage rugpijnen, maar zaken die te controleren waren.
    Daar hebben we ook direct de zwakte in het hedendaagse gebedsgenezing gebeuren te pakken. Ik heb veel mensen horen zeggen genezen te zijn, maar altijd van onzienlijke kwalen. Ik kan derhalve niet zeggen dat ik een wonder heb gezien van genezing, omdat de bijbel mij oproept de dingen te toetsen en hoe kan ik een klacht anders controleren dan door het zien of horen?

    Geloof ik niet in wonderen? Jazeker wel. Het hele leven is een groot wonder. Dat God nog altijd van u en mij houdt is een groot wonder. En ja, ik geloof ook dat God heel soms om Zijn grote redenen een wonder van genezing wil doen. Maar laten we nu aub volwassen kinderen Gods worden en stoppen met het roepen dat God velen geneest en sommigen niet. Dat is liegen! De waarheid is: God geneest zeer, zeer zelden als het om lichamelijke ziekten gaat.

    En dan nog eens wat: wat zijn dat voor mensen die zeggen in de naam van Jezus vele te kunnen genezen en niet met mij naar een kinderziekenhuis willen gaan?
    Jezus zocht toch ook niet een besloten ruimte op om te gaan genezen? Welneen, hij zocht de lijdende op daar waar ze waren!

    Dus grote gebedsgenezers (kleine mag ook) gezocht die met mij mee willen gaan om heel veel zieke kinderen te genezen.
    En kom nou niet met de dooddoener dat die geen of te weinig geloof hebben.
    Wij moeten zelfs worden als de kinderen, toch?
    En de lijdende zal op grond van het geloof van de bidder (niet eens van de ontvanger) (jacobusbrief) genezen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gebedsgenezers heb ik echt drie keer niks mee.
    Wordt er soms zelfs boos van, opstandig...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geloof in gebed enkel niet in de hedendaagse gebedsgenezers.
    Ik om ze in de bijbel ook nergens tegen en derhalve zijn ze onbijbels. Ik lees wel van mensen die het evangelie brachten en dat de Heer daarop (soms) wonderen liet volgen. Ik lees nergens:"breng de zieken te samen in een besloten gebouw en genees Mijn kinderen."

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb het zo ontzettend gehad met die zgn. gebedsgenezers en mensen die beweren dat je als christen niet ziek hoort te zijn. Mijn man en ik hebben er de nodige ervaringen mee en hebben versteld gestaan van de onzin die er over je wordt uitgestort door sommige mede-christenen als het over dit onderwerp gaat. Wij moeten God niet proberen te gebruiken als een sinterklaas: lever je briefje met wensen maar in en je zult het krijgen....... Nee, het leven zit heel anders in elkaar. God wil dat wij tot Hem komen, Hem liefhebben en Hem vertrouwen....in álle situaties, ook in onze ziekten of handicaps. Laat niemand zeggen dat er iets mis is met je geloof als je ziek wordt of als je gehandicapt raakt. Als er iemand een rotsvast geloof heeft, dan is het mijn man wel en tóch werd hij 3 jaar geleden ernstig ziek, heeft weken op het randje van de dood gezweefd, heeft 7 weken op de intensive care gelegen, heeft daar zijn nek gebroken, het gebruik van een onderbeen verloren en uiteindelijk gedeeltelijk invalide geworden...... En tóch heeft hij de Heer nog steeds lief en heeft hij zijn geloof niet verloren. Nee, juist door deze gebeurtenissen zijn wij dichter naar God toegegroeid en hebben wij des te beter begrepen dat een kind van God zijn enkel genade is. En zó steekt het leven dus in elkaar en al die hocus pocus van die zogenaamde gebedsgenezers kan mij gestolen worden. Ik geloof dat God soms een wonder doet, maar het belangrijkste vindt Hij dat wij tot Hem komen en Hem liefhebben en vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ouweneel is ook zo’n man dat ik denk, Willem, waar zit je verstand? Gaat naar Verweggistan en komt terug met de woorden dat wij in Nederland een hoop kunnen leren van de christenen aldaar omdat (en nou komt hij) Willem daar zoveel wonderen gezien heeft. Het wordt tijd dat wij dat nou ook eens gaan geloven en in de praktijk brengen aldus Willem.

    Weet je Willem, mijn moeder zei altijd al deze simpele woorden als wij kinderen weer eens enthousiast waren voor iets. Ze zei dan:”Jij lekker zelf doen.”

    Dat is dan ook wat ik tegen Ouweneel wil zeggen. Willem als jij dan zo goed weet hoe wij in dit nedergelegen landje te kort schieten aan wondergeloof, ga jij dan eens met mij mee naar een kinderkankerziekenhuis en doe het eens voor dan!

    Het is zo gemakkelijk om een ander te vertellen hoe het moet en er zelf lekker bij te gaan staan kijken.

    JIJ ZELF DOEN!

    Tip van mij: begin eens met die Jampotglazen weg te bidden dan heb je vast nog meer licht Willem

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.