vrijdag 25 januari 2013

Neppriesters en andere puntsikjes


Vandaag lekker de stad even in met een heerlijk winters zonnetje op mijn bol. Ik voel me goed en bewandel de toppen van de bergen der geestelijke blijdschap. Anders gezegd: ik ben erg happy. Terwijl ik mijn oude zwarte transportfiets tegen een boom parkeer en met de nodige sloten goed veranker tegen mensen met lijm aan de vingers, zie ik in mijn ooghoek iets oranjekleurigs op mij af komen wapperen. Het bleek een klein kereltje met puntsikje die, in mijn beleving, een oranje Hema gordijn om zijn lijf had gewikkeld. In zijn krulschoenen droeg hij naar de kromming te zien, hoogstwaarschijnlijk jubeltenen, die voort konden zijn gekomen op het te lang vertoeven op zijn spijkerbed. “Wat is dit nu weer?”, Dacht ik. Is er soms kermis in de stad of zo. Dan zie je wel meer van die vreemde types rondlopen. Maar neen, het bleek een soort priester te zijn van ene Hare Krishna. “Meneer”, zo begon hij, Ik heb hier een geweldig goed boek met Oosterse wijsheden die uw leven volledig kunnen veranderen, dan wel verrijken. Hij reikte me een groot boek aan en nu was het mijn beurt om wat te zeggen. Ik dacht:”Ik zal deze neppriester een goede bijbeltekst in de krulschoenen laten zakken. Ik haalde diep adem en sprak:”Al de schatten van kennis en wijsheid zijn in Christus Jezus.” Hij pakte het boek terug, haalde de schouders op en liep weg van mij.
Altijd handig om de bijbel een beetje te kennen. Mijn volk gaat ten gronde door gebrek aan (bijbel) kennis, niet waar…

2 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd. Vroeger, toen ik op Hoog Catherijne werkte waren ze daar ook vaak. Net voor de evangelische boekhandel waar ik werkte. Leuk om de reacties van de mensen toen te zien. Maar ik heb ze nooit gesproken. Ws was ik gillend weggerend...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha.. ha.. valt dit onder gebruik of misbruik?

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.