woensdag 30 januari 2013

Leve de ehh achteruitgang!


Wat opvalt in onze tijd van moderne snufjes is dat het soms echt niet beter wordt.

Elektrische ramen

Neem de elektrische ramen in de auto. Heb je die wel eens een klein kiertje open gezet? Je klooit een minuut met een palletje en je ruit knalt razendsnel op en neer, maar een klein kiertje wat vroeger met het zwengeltje zo simpel te realiseren was, is bij na ondoenbaar. Rijd je in de sloot dan verzuip je omdat het systeem dan uitvalt dus ontsnappen via je oh zo handige elektrische ramen is er niet bij.

Het gasstel

Wat ben ik blij dat wij gewoon een gasstel hebben! Inductie, keramisch en andere flauwekul. Waardeloos! Je staat met je worstvinger te klooien op die knopjes en moet drukken, drukken, drukken voordat je een pan heet krijgt. Die klein letters en symbolen welke bij wat hoort, waar je je leesbril bij op moet zetten om te zien hoe en wat. Vroeger op gas knalde je een pan erop en hup een vlam. Je zag, je hoorde, je voelde, je rook. Alle pannen pasten. Tegenwoordig oh zo handig passen niet alle pannen op inductie, ze worden gewoon niet heet. Handig!

De Plastiekinzameling

Oh wat zijn ze weer goed bezig. De overheid bedenkt weer een of andere idiote campagne. Iedereen zijn oude plastiek verpakkingen inzamelen en in een plastiek zakje aan de deur zetten. Onze lieve Heer mag weten wat ze er van maken. Vroeger toen zat vla, pap, melk en de hele reut gewoon in glazen flessen. 100% recyclebaar en de smaak van zuivel was ronduit veel lekkerder. Terug met dat glas zou je denken. Neen ze gaan jou aan je kop lopen zeuren over dat je je plastiek mot recyclen. Dat is het paard achter de wagen spannen mensen! Die fabrikant motten ze bij zijn lurven pakken. De vis begint te stinken bij de kop.
Wat denk je nou dat ze met al dat gescheiden groenafval doen? Dat ze er erwtensoep van koken? Heb het zelf aan die jongens gevraagd. “Psss meneer niet verder vertellen maar ehh, er is te veel om compost van te maken dus het wordt gewoon verbrand. Maar als jij een stukkie plastiek in de groenafvalbak stopt, staat er zo’n geitenwollen sokken figuur een waarschuwingslabel aan je bak te hangen…

Het reservewiel

De moderne auto zonder reservewiel. “Das handig meneer want dat bespaard ruimte,”zeg de verkoper.
Ja mijn tante op een houtvlot, natuurlijk bespaard dat ruimte. Wat nog meer ruimte bespaard is een motorblok op je rug en dan maar rennen. Want wat mot je dan als je met een lekker band staat? Dan krijg je een soort busje haarlak waar je de band volspuit met een soort purschuim. Resultaat, je kop zit na het spuiten vol schuim, je band is halfzacht en kan je direct na thuiskomst naar het vaalt brengen vanwege die schuimzooi aan de binnenkant.

Het E-book (de E reader)

Vroeger had je een boek. Handig, licht, je kan er een vlieg mee meppen of in geval van nood je man of vrouw. Je kan um onder een tafelpoot rammen als iets staat te wankelen. Je kruipt er zo lekker mee weg in bed en wie de moeite neemt koopt in de kringloop voor een euri een prachtboek dat nog leuk staat in de kast ook. Neen ze vinden het elektronische boek uit! Een ding zo koud als een koelkast, duur in aanschaf, jatgevoelig, en ik heb er niet het gevoel bij van:”ha lekker een boek.”
De uitvinder moet vast een hopenloze nimmer lezende nerd zijn die bij de donald duck zijn hoogtepunt heeft beleeft op het gebied van lezen!

Internetbankieren

Handig, zou je denken. Je kan je geld zelf beheren vanachter je pc. Je krijgt er zo’n dingetje bij om in te loggen maar hebbie dat wel eens goed bekeken? Kleiner dan een luciferdoosje met een boel knopjes zo klein dat als ik met die bouwvakkervingers van mij een code in wil toetsen, is meestal drie knoppetjes gelijk indruk. Waardeloos. En die mobieltjes dan? Ook zo pietepeuterig dat enkel een schone maagd van vijftien (als die nog bestaan dan) met haar ranke vingers een nummer normaal in kan toetsen. Zo handig je kan er mee internetten, smsen, msnnen, watsappelflappen, filmpjes op kijken, foto’s mee maken en oh ja ook mee bellen. Nog even en je kan je vuile ondergoed er ook in wassen of je er mee scheren. Allemaal leuk, maar het gaat ten koste van de overzichtelijkheid. Je hebt als oude vent (als ik) zeker drie maanden cursus nodig om dat ding te leren gebruiken…

11 opmerkingen:

  1. Kostelijk Peter! Zo herkenbaar. Ik lees dat je net als wij (mijn vriendin/vrouw) wat prehistorisch bent aangelegd.

    Die elektrische ramenellende; dacht eerst dat dat wel handig zou zijn als ik snel een vogel wilde fotograferen maar dat valt vies tegen. Wil ik het raam op een kiertje rijd je ineens op de snelweg met 120/uur met een volledig open raam.

    Ben het voor het merendeel met je eens maar, uiteraard, niet helemaal. De E-book is in zoverre wel een handige uitvinding dat je op 1 klein apparaatje honderden/duizenden boeken kunt meenemen; is op vakantie best wel handig. En je kan gelukkig ook nog steeds gewoon een boek kopen. Een seniorenmobiel met die grote toetsen is dat niet wat voor jou? Haha. Voor het internetbankieren heb ik ook nog wel een oplossing; gewoon door je vrouw laten doen die heeft vast smallere vingers dan jij!

    Tja, het moderne leven heeft z'n gebreken.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bankzaken door je vrouw laten regelen? Dat is het toppunt van vertrouwen, haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Internetbankieren vind ik ideaal, geen gezeik met acceptgiro's opsturen of bij de bank brengen. Alles lekker direct op orde.
    Ik heb een simpel mobieltje, alleen omdat ik ziek ben, staan de nrs van dokter, internist, huisartsenpost e.d. in, mijn nummer is ook alleen bekend bij mijn vrouw, mijn broer en ziekenhuis.
    Bij onze gemeente is het fantastische plan ontstaan om een paar plasticcontainers te plaatsen, dan mag je het er zelf naar toe brengen. Wij knallen het dus gewoon in de grijze bak.
    Elektrische ramen in de auto gebruik ik alleen bij slagboom van parterreinen, verder nooit, ik heb airco.
    Een reservewiel is bij mij een thuiskomertje, hangt al twaalf jaar ongebruikt onder de auto.
    Wij koken elektrisch, gewoon vier van die platen.
    Een E-reader, weet ik eigenlijk ook niet, je hele boekenkast in zo'n apparaat, toch wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elektrisch is eigenlijk de opvolger van gas. Ik heb er nimmer op gekookt, zou mee kunnen vallen als het maar simpel met een knop op en neer is te draaien en niet van die stomme tiptoetsen waar je eerst overal aan mot likken willen ze reageren.\

    Ik houd van het boekengevoel. De geur van een boek zalig. Hoe ouder hoe meer ze naar sigaren, vanille en een zweem van zeelucht krijgen. Nieuwe boeken ruiken naar verse inkt. Niet lekker.

    Bankieren vind ik handig, het gelooi met die identifier met zijn mierentietknopjes waardeloos. Ik ben groot geschapen ehh grote handen dus enzo en dan probeer ik wel het goede knopje te raken maar ergens ram ik maar wat an....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ja dat gaat bij mij ook nog weleens mis, maar dan begin ik gewoon opnieuw.

    Mijn vrouw zweert bij elektrisch koken, onze kookplaat is ook simpel gewoon draaiknoppen, net als gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een wereldwijf eh dame ik begrijp het al Gerrit, haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, echt een tijd niet je weblog gevolgd,

    ik ben blij dat je weblog er nog is.
    Prachtig om te lezen.

    Gr.

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga gewoon door Chris, je kent mij....
    Tussen de 300 en 400 hits per dag geeft aan dat er blijkbaar behoefte is aan mijn geklets....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is inmiddels alweer vele jaren geleden Peter, dat mijn vader een dure stereo-toren kreeg van één van mijn broers, die zelf weer wat nieuwers kocht.

    Ik hoor het mijn vader nog zeggen. Hij wilde dankbaar zijn en niet mopperen, maar hij zei op een gegeven moment toch zachtjes: 'vroeger had ik een radio met een aan/uit knop. Even wachten tot ie warm was en dan had je muziek. En we hadden een pickup: plaat erop leggen, voorzichtig de arm naar rechts en dan de naald op de plaat. Dan had je muziek. Nu hebben we mooie apparatuur maar er zitten zoveel knoppies op'....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar heeft hij ook gelijk in. Ik heb een duur setje dan Denon, prachtig hoor. Maar ook gekocht (12 jaar geleden) en geen rekening gehouden met ouder worden. Ik wil gewoon een draaiknop en een naald heen en weer zien gaan waar ik de zenders op kan zoeken. Niet dat geklooi waar je een uur bezig bent om uit te zoeken hoe je de zenders in het program krijgt en bij elke stroomstoring opnieuw kan beginnen omdat alles er dan weer uit is. Daarnaast blijkt de dynamiek van een grammofoonplaat veel beter dan de dvd. Leve de vooruitgang!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hahaha.. wij kochten laatst een wake-up light van Philips. Prachtding! Het wordt langzaam licht in de slaapkamer en na 20 minuten begint de radio dan te spelen. Je wordt veel rustiger wakker.

    Helaas weten we niet hoe we hem weer uit moeten zetten. We proberen nu al drie weken lang elke ochtend weer manieren uit en moeten 's avonds alles weer opnieuw instellen door het geklooi.

    Grom. Idee is prima, maar het is niet fool-prove.....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.