maandag 28 januari 2013

God en oranje

Als wij de moeite nemen het koningshuis onder de loep te nemen, loopt het u en mij al heel snel waterdun door de broek. Willem drie heeft tal van basaarden verwekt. Zijn bijnaam was: de gorilla. Hij zat meer in een bordeel volgens de geschiedschrijvers dan dat hij met regeren bezig was. Uiteindelijk kon het niet uitblijven of de man liep syfilis op en stierf daar ook aan. Zijn pogingen om bij Emma kinderen te verwekken liepen al jaren op niets uit (syfilis maakt blijkbaar onvruchtbaar) en toen ze uiteindelijk toch zwanger werd (wat onmogelijk van Willem kon zijn), gingen alle ogen naar de koetsier. Eigenlijk zou het gepaster zijn om dus God en de koetsier in zegge één adem te noemen, maar dat klinkt zo raar. We zullen binnenkort wel weer in de kerk staande het Wilhelmus moeten zingen, bij de kroning van de nieuw te komen koning en ik voel mij dan dus echt een beetje "genaaid". Het zal wel weer aan mij liggen.

Bron  (op internet te talrijk ik zet er een neer)

Bron Quest hier te lezen

15 opmerkingen:

  1. HAHA. Lig in een deuk! Ons koningshuis wordt over het algemeen iets teveel opgehemeld meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schandalen uit het vorstenlevens zijn naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet tijdgebonden en blijven altijd interessant. Voor mij blijven de verhalen rond koning Willem III een hoogtepunt vormen. Zijn optreden als potloodventer tijdens een vakantie in Zwitserland was wel het dieptepunt.

    En ik maar zingen:"Edel en hooggeboren,
    van keizerlijken stam,
    een vorst des rijks verkoren,
    als een vroom christenman

    Goed misschien deze Willem dan wel, dat wil ik hem nageven want we kunnen niet alle Willems over een kam scheren. Daarom moeten we ook de kreet:"' God en oranje" naar het vaalt brengen.
    Storten maar. Die oranjes zijn volgens mij randkerkelijken op zijn best. Ik maak mij daar in de gevestigde orde weer niet geliefd mee, ik weet het. Maar iemand moet het toch zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat verklaart misschien wel waarom die voetballers het Wilhelmus nooit meezingen. Alle gekheid op een stokje; ik ben toch wel blij dat wij een koningshuis hebben en geen president; als ik die presidenten in de andere landen zo bekijk dan word je daar ook niet altijd vrolijk van. Je moet toch ook niet denken aan Rutte als hoogste persoon in Nederland?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha Rutte, nee dat wordt "um" ook niet. Ach ieder het zijne, het is status, maar kost wel de nodige pegels. In deze tijd die in het kader van de bezuinigingen staat, zou het zo aardig zijn als deze vorstin eens een redelijke veer zou laten. Maar die gedachte is ijdelheid ik weet het....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een voorbeeld geven van een exces tijdens vorige eeuwen is geen reden om daarmee het koningshuis weg te wensen.
    Om dezelfde reden kan ik de gruwelijkheden die door republikeinen in de geschiedenis zijn uitgevoerd (Franse revolutie, Russische revolutie enz.) aanvoeren om aan te tonen dat een republiek helemaal verkeerd is.
    Maar daarmee zou ik me schuldig maken aan het voeren van een onzuivere discussie en dat is wat je hier eigenlijk doet.
    Feit is dat het koningshuis in dit land nauw verbonden is met onze nationale geschiedenis, de vrijheid die hier sinds de 16e eeuw is opgebouwd (Nederland was het eerste land met godsdienstvrijheid, daarom kwamen er in de 17e eeuw ook allerlei dissidenten naar ons land) en met de eenheid in dit land. Zo heeft het koningshuis ook in dit land gefunctioneerd: als samenbindende factor in tijden van moeite, oorlog en rouw, maar ook in goede tijden.
    Ik ben blij dat het geen Willen 4 is geworden. Dat zou wel koninklijk klinken, maar die 3 mannelijke voorgangers zijn niet echt ideale voorbeelden. Wat dat betreft waren de vrouwen onberispelijker. Dus daarom is koning Willem-Alexander wel beter.

    groeten van Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik besef dat er vanuit de gevestigde orde op een zekere wijze naar het koningshuis gekeken wordt en jij bevestigt dat met je woorden.
    Ik voor mij zie niet het koningshuis en hun christen zijn achter de zegen van de godsdienstvrijheid, doch de hand van de grote koning van de hemel en de aarde.

    De excessen mogen dan geen reden zijn om het koningshuis weg te wensen, ze maken duidelijk (en daar ging het ook allemaal om) dat God en oranje een kreet is die het in mijn overtuiging zeer wel zou doen op een redelijk stuk wc papier. Als het dan toch over onzuivere woorden gaat, hebben we aan deze kreet een heel goede bij de lurven.

    Misschien kan jij het bijbels aantonen dat God op een speciale wijze met ons zogenaamde koningshuis verbonden is, ik niet.

    Wat die samenbindende factor betreft, ten tijd van oorlog, behoef ik jou niet te wijzen op het beschamende vluchten van de koningin ten tijde van de 2e wereldoorlog.

    Hoezo samenbindende factor. Ja mijn neus uit!

    Of Willem met zijn Maxima zoveel beter zijn? Jan, Jan je gaat mij toch niet vertellen dat jij ook niet ziet dat deze komende koning zijn edele gat afveegt met principes, normen en waarden. Als hij zelfs zijn schoonpa niet uit kan nodigen op de kroning vanwege misdaden door Maxima’s pa begaan, kunnen we hier toch amper meer spreken over geschiedenis. Deze dingen zijn gebeurt toen jij en ik een kopje koffie na de kerkdienst dronken.
    Moeten wij dan blijven roepen:”God en oranje?”
    Ik vraag mij af wat de slachtoffers( 20.000 tot 30.000) van meneer Zorreguieta zullen roepen?

    Laat de nieuw te komen Willem, de Nederlandse bevolking ook niet in een volkomen fout licht staan door willens en wetens zo’n schoonpa aan te trouwen?

    Ik kijk niet eens naar Maxima, waarom zou ik. Ik kijk naar Willem en denk dan als een vroom christenman…

    Sorry Jan maar ook de nieuw te komen koning heeft reeds overduidelijk gemaakt dat hij maling heeft aan jou en helemaal aan mij. Dus God en oranje is een domme kreet die ten diepste beschamend is. Maar geen zorg, ik zal ook gaan staan tijdens dat Wilhelmus, ik moet wel, anders wordt ik de kerk uitgeworpen en kan ik samen met jou gaan zitten preeklezen. Dan nog liever dat Wilhelmus….

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lijkt me een prachtig moment om te stoppen met die poppenkast, we zijn toch op weg naar één Europa? Dan kunnen we zo'n stel dure uitkeringstrekkers er niet bij hebben. Straks hebben we een halve duitse koning en een argentijnse koningin met een foute vader op de troon, een enge combinatie lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Argentijnse koeien schijnen wel sappig vlees te bezitten. Zou het daar in zitten dat...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Willem 3 was getrouwd met Emma! Niet met Wilhelmina!

    BeantwoordenVerwijderen

  10. Je hebt gelijk, in al de beslommeringen die mij overkwamen heb ik een naamsfoutje gemaakt, goed dat je het even zegt, heb het aangepast maar het verandert niets aan het verhaal op zich. Historici twijfelen of Willem III wel de vader van Wilhelmina was (geboren in 1880 als dochter van Willem en Emma), aangezien hij naar alle waarschijnlijkheid een geslachtsziekte had. Willem III, die ook wel spottend 'Koning Gorilla' werd genoemd, is voorlopig de laatste van de koningen van Nederland, tot het moment dat de huidige kroonprins Willem-Alexander het koningschap op zich zal nemen.

    Op internet kunnen we ook veel lezen over deze kwestie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelul Peet!
    Kritiek op het koningshuis mag je best hebben,begin maar bij David, of zelfs Saul, maar baseer je blog wel op feitelijke juistheden

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gelul zeg je? De Quest schrijft hier over: Wie? Koning Willem III der Nederlanden (1817-1890)

    Koning Willem III, ook wel bekend als koning Gorilla: het beest der beesten.
    Wat? Willem III zat als kroonprins niet bepaald op het koningschap te wachten. Want onder zijn vader was een nieuwe liberale grondwet aangenomen, die de macht van de koning aanzienlijk inperkte. Maar toen Willem II in 1849 plotseling overleed, haalden de ministers Dirk Donker Curtius en Leonardus Antonius Lightenvelt, Willem III over om zijn vader op te volgen. Als koning was Willem III egoïstisch, opstandig en driftig. Niet voor niets was zijn bijnaam Koning Gorilla. De koning had veel bastaardkinderen. Hoeveel precies is onbekend. Vrouwen die hij zwanger maakte werden aan een andere man gekoppeld of weggestuurd naar een van de koloniën of een ander land. Bastaarden werden ondergebracht bij pleeggezinnen en bevolking- en kerkregisters werden gemanipuleerd. Maar dat was nog niet alles. De getrouwde koning bezocht bordelen en was vaak dronken in het openbaar. In 1875 werd hij tijdens een vakantie in Zwitserland zelfs beboet wegens exhibitionisme. Hij had zijn badjas opengegooid en nietsvermoedende voorbijgangers zijn mannelijkheid getoond. Zijn buitenissige gedrag leverde hem nog bijnaam op: beest der beesten. Bedacht door de satirische journalist Petrus de Vos.

    Gevolgen? Door de opeenvolging van schandalen daalde het respect voor de familie van Oranje-Nassau tot een dieptepunt. De koning had daarnaast al zijn zonen overleefd. En dus was de monarchie na zijn dood in gevaar. Gelukkig was Willem III op 61-jarige leeftijd voor de tweede keer getrouwd met de 20-jarige prinses Emma van Waldeck-Pyrmont. Die had hem Wilhelmina geschonken. Maar het vaderschap van Willem III staat ter discussie: de koning had syfilis en zou nooit in staat zijn geweest een kind te verwekken. Hoe dan ook, Wilhelmina werd na een overgangsperiode van 8 jaar, waarin koningin-regentes Emma het respect probeerde te herstellen, een populaire koningin. Met name door haar toespraken tijdens de Tweede Wereldoorlog op Radio Oranje oogstte ze veel lof. Nederland lag na de oorlog in puin. Maar de monarchie was gered.

    P.s is David ook een telg uit het oranjehuis? Dat wist ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. http://www.dbnl.org/tekst/weit001maar01_01/

    Hier staat het hele boek op internet, leuk is ook te lezen dat wat je schrijft algemeen bekend is. Zelfs op Parlement en politiek is hierover veel te lezen. Willem de gorilla. Haha. http://www.parlement.com/id/vg09llxqm0r6/koning_willem_iii_willem_alexander_paul

    Vandaag motorweer pik, ik trek hem weer eens uit de schuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Clint Eastwood2 februari 2013 01:17
    Oei daar lees ik dingen die ik weer niet wist: Kwam in 1875 tijdens een vakantie in Zwitserland in aanraking met de politie vanwege exhibitionisme en werd veroordeeld tot een geldboete. Dus toch "gelul" zoals dappere anoniem blijvende meneertjes beweren. Enkel was die van Willem zelf en stond hij er mee te zwaaien...

    Moet een nieuwe accu in de bike zetten. Wacht er wel mee tot het voorjaar Jack. Veel te koud nu. Watje ik weet het...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. We hebben allemaal de grappen gezien over het pilsovergoten verleden van de aanstaande vorst Willem-Alexander deze week. Aan de drankzucht van zijn voorganger en betovergrootvader koning Willem III kan hij echter niet tippen. Bij lange na niet.


    Willem-Alexander was dan wel lid van het brallerige studentencorps Minerva en in in 1988 reed hij met zijn auto in een Leidse singel, maar dat is kinderspel vergeleken bij wat de vorige koning allemaal uitspookte: naaktloperij, drankmisbruik, geweld, openlijk bordeelbezoek, vloeken en beledigingen.

    Willem III werd geboren in Brussel in 1817 (destijds hoorde België bij Nederland). Hij werd koning in 1849. Willem III stond beter bekend als 'Koning Gorilla'.

    Hij vloekte als een huurkoetsier, zelfs in het openbaar tegen generaals, die voor hun troep stonden. Hij beledigde op de grofste wijze oude admiraals, die de vorige koning eervol en trouw gediend hadden. Hij was meestal dronken, zelfs bij intochten, als hij verwelkomd werd door burgemeesters met toespraken, die hij onbeantwoord moest laten wegens tijdelijke verstandsbeneveling.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.