donderdag 10 januari 2013

Geen korstjes christendom


Mijn moeder zei altijd:”ook de korstjes van je brood opeten jongens, niet alleen de zachte delen van je brood, anders blijf je een baby.
Ik denk vaak aan haar woorden terug als ik het hedendaagse “neem van God en je hebt het” christendom in ogenschouw neem.
Heel wat mensen menen dat ze enkel uit de bijbel de “zachte” delen  mogen snoepen en nodigen anderen uit dit ook te doen. God geneest, God geeft een lang en gelukkig leven, God is liefde, God is de grote gever van voorspoed en zaligheid.
Dat de God van de bijbel mensen ook heel vaak in pijn en ellende laat leven en sterven is een boodschap die men niet pruimt. Dat God ons over de muur van het lijden heen vormt naar het beeld van Zijn Zoon en dat lijden de ultieme test is of ons geloof ook echt is, zijn de korstjes die men met opgehalen neusje laat staan.
“Kom en laten wij ons verzadigen met God's giften en liefde, neem van Hem zoveel je wilt”, is de boodschap.
Ik had een vriend die ook meende dat God hem enkel zegen beloofde als hij maar geloofde. Toen zijn vrouw de eerste miskraam kreeg stortte zijn wereld in. Er iets van leren deed hij niet. Nog altijd klampte hij zich vast aan de gedachte dat God hem een lang en gezond leven zou schenken. Tot hij een maand geleden overleed. Mensen word eens wakker. God heeft ons, zoals Corrie ten Boom zoveel heeft gesproken, geen gemakkelijk reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
Toe, eet je korstjes, anders blijf je een baby in het geloof en blijf je huilen en naar melk verlangen. En dan maar janken als volwassen christenen op je teentjes trappen…

7 opmerkingen:

  1. ik denk niet dat we zullen janken (lol) we zijn niet meer aan de melkfles...maar klagen door de reis heen help ons ook niet..

    het ene verschil tussen een heidens en ons is dat we gered zijn maar we maken alles mee net als iedereen...maar wij weten nu beter

    We kennen Gods wegen niet..maar zullen op zijn woord moeten vertrouwen...op wie anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je, ik zie steeds meer christenen die via de media hogen ogen gooien, boeken schrijven etc, die het evangelie maken tot een poel van "nemen van God". Alles is en blijft in mijn overtuiging genade. Laten ze nu eens stoppen met dat geklets over God die als een fruitautomaat klaarstaat om uit te keren wat jij voor ogen hebt.

    God is niet na te rekenen, niet te vangen binnen beperkt en uit hun verband gerukte bijbelteksten. Hij is de grote Schepper die in geen enkel menselijk (ook niet in een christelijk) vakje te plaatsen is.
    Ik denk dat heel veel mensen later ter verantwoording worden geroepen omdat ze Hem gemaakt hebben tot een beeld van datgene dat Hij niet is. Het gaat ten diepste niet eens om de mens. Het draait om de Zoon, Hij is het middelpunt van Gods liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben met u eens...God is meer dan wat wij als mensen kunnen denken..we leven puur uit genade ...ik moet eerlijk zijn in dit...

      ik heb jaren een heel moeiljke periode gehad van mishandeling en meer...en na jaren door God te zoeken heeft ie al mijn gebeden verhoort..

      en kwamen alle zegening van jaren gebed in één keer.

      is niet altijd zo bij iedereen..maar ik zeg alleen wat God in mijn leven heeft gedaan...

      als God niet was geweest peter ik weet niet waar ik nu zou zijn..ik overdrijft niet is puur dankbaarheid..echt waar..

      Verwijderen
    2. Vaak zien we dat in onze pijn juist het Kind met de hoofdletter geboren wordt. Zonder onze pijn, zouden we misschien wel helemaal geen christen zijn geworden of allang weggedwaald de wereld in. Pijn kan ons heel dicht tegen God aandrukken.

      Verwijderen
  3. soms is door een diep dal gaan(niet dat ik dat iedereen gunt) een goede reden om eens goed na te gaan denken, hoe komt het toch dat mensen die verschrikkelijke dingen meemaken,toch meestal meer mens zijn geworden,en heel anders in het leven zijn gaan staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Bas men kan met lijden veel kanten op en er is ook een goede kant. Daar waar pijn en moeite om wordt gebogen tot iets dat nooit uit enkel voorspoed kan worden geboren...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.