dinsdag 15 januari 2013

Diepvrieskip

Helaas heeft de kaart geen enkele uitwerking op pa. Het blijft doodstil en de telefoon ligt er als een diepvrieskip bij. Hij heeft duidelijk geen behoefte aan mij, hoewel hij tegen mijn zusjes een ander verhaal ophangt. Jammer maar ik kan er ook weinig meer aan doen. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij verdrietig maakt. Ben zelf niet gezond genoeg om kinderen op te voeden maar soms kan je best wel verlangen naar datgene dat je mist. Een zoon of dochter, hoezeer zou ik verheugd zijn deze te mogen gehad hebben en er een echte vader voor geweest te mogen zijn. Maar wij hebben ons voorgenomen ons niet naar de kinderzegen uit te strekken. En mijn vader houdt zich stil en geeft met zijn zwijgen slechts uiting aan minachting  voor hen die hem lief zouden willen hebben. Soms voel ik iets van de pijn van de grote Zoon die ons mensen zo lief had dat Hij dwars door het bitterste lijden heen, Zijn handen naar ons uitstrekt. Maar de meeste van ons wilden niet. Net als “Pa”…

10 opmerkingen:

  1. Hallo Peter, ja, dat is ook verdrietig, daar kunnen de mooiste woorden niet tegenop. Het blijft kwetsbaar. Dat laatste wat je schreef, over de Here Jezus, is een heel mooie, vergelijking. Vreemd eigenlijk, dat vaak mensen die diepe innerlijke pijn moeten dragen, veel gauwer het besef hebben van Jezus pijn, en Zijn liefde naar de mens.
    Jullie zouden een geweldige pappe en mamme geweest zijn. En dat meen ik.
    Ooit worden onze tranen gedroogd, voor eeuwig. Nu moeten we de resterende tijd in dit gebroken leven, volhouden met de kracht en liefde van onze Heer. En...dat is niet makkelijk. Maar...Jezus is er bij.
    Peter, Jezus liefde en kracht voor jullie beidjes, en lieve zusterlijke groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Poeh, dit gaat diep Peter. En wie kan met je meevoelen? Enkel de Zoon toch? De parallel met Hem in deze is bijzonder ja. Wens je Zijn kracht toe in deze situatie. Alleen een God die zelf geleden heeft en zich verlaten voelde, kan je begrijpen. En Hij lijdt nog steeds, want Hij lijdt met ons mede.. -broedergroet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk is het wonder, als je geen liefde krijgt toch liefde kan geven, dat is genade. En dan leren we achter Hem aan te gaan. Ook wij moeten de diepte in. Alleen is het niet om de zonden te dragen, want dat heeft Christus voor ons gedaan. Maar om niets van een ander te verwachten, maar het juist van Hem alleen.
    En weet je Peter, ik ben in die strijd met mijn ouders, daarin meer dan eens vastgelopen, omdat je dacht het van Hem alleen te verwachten, maar je hoopte toch weer op die mens. En dat is een heel proces, om het niet meer van ze te verwachten. Daar gaat heel veel pijn aan vooraf. Maar ik wens je daarin Gods nabijheid toe.
    Blijf omhoog zien. Ook in het gemis van kinderen. Want dat kan ook zo diep gaan, dat kunnen mensen vaak niet begrijpen, maar de Heere weet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer te weten dat ik niet de enige ben met dergelijke ouders. Goed gedeelde smart is halve smart maar je gunt elkander het beste en een fijn stel ouders, met al hun gebreken want wij willen de zaak niet mooier maken dan het is,want ook goede ouders zijn falende mensen, maar toch...
      Ik had ook graag een vader gehad die een heel klein beetje menselijk was maar helaas. Het is een oude, vervelende, ondankbare, gemene doortrapte zelfzuchtige man....

      Verwijderen
  4. ik ben mee eens met hans alleen God begrijpt ons lijden...en hij leeft met ons mee...ik hoop echt van harte dat op de een of ander manier u vrede mee kan hebben...sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Peter,
    Dit moet enorm pijnlijk zijn man. Ik weet het. Heb ooit ook een brief naar mijn moeder (die toen nog leefde) geschreven en er nooit wat op gehoord. Nee dit zijn geen leuke dingen en inderdaad, van mensen moeten we het niet verwachten maar van Hem.
    Liefs en sterkte
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie voor het begrip en medeleven het is me een troost..

      Verwijderen
  6. hoi Peter

    Je hebt met jouw kaart laten zien dat de Liefde van de Heer Jezus in jou leeft. In het hart van je vader leeft zelfzucht en haat. Je kon niet meer doen dan laten zien dat jij in liefde jouw vader wil aanvaarden, hoe boosaardig hij ook kan reageren. Blijf bidden voor hem Peter. En heel veel sterkte man!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zal ik hem een doos laxeer pillen geven. Misschien komt er dan veel "ellende" los. We blijven maar lachen Kees, het idee was liefdevol en zeker het proberen waard. Bedankt voor het meedenken, niet geschoten is altijd mis...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie ineens dit blogje Peter, was nog even weer aan het teruglezen hier...
    Ik begrijp dat het je verdrietig maakt. Had zelf een moeder die niet echt liefdevol was, had altijd ruzie. Maar ik bleef toch bij haar zoeken naar die liefde die een moeder toch zou behoren te geven...net als een vader dat behoort te doen. Helaas krijg je altijd weer de knip op de neus. En in jouw geval is het nog een paar graadjes erger.... Gelukkig is er altijd één die ons allen liefheeft. Al kan die wetenschap niet altijd je verdriet daarover wegnemen.
    En wat je schrijft over zelf graag kinderen gehad willen hebben...dat gevoel heb ik ook nog steeds regelmatig. Al weet je dat het niet anders is,pijn doet het vaak nog wel.

    Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.