maandag 14 januari 2013

De uitvinding van het genot


Soms valt er wel eens spontaan een gedachte bij me binnen en het was deze: is het genot niet de bron van zonden?
Neen niet te snel oordelen en direct roepen dat de bron toch echt bij de duivel ligt. Oké wij weten dat hij welzeker de grote verleider is en een bron waaruit niets goeds komt. Maar even terug naar het genot.
Seks zonder genot, maakt weinig overspelig
Drank zonder alcohol, maakt weinig stuk
Drugs zonder effect maakt weinig verslavend
De lijst in ontzettend lang. Aan de bron van alle zonden ligt genot.
Mensen genieten van vreemde zaken. Men is jaloers op elkanders genot (vrouw, vermogen, auto etc). Men geniet zelfs van elkanders ellende en ter wille van genot verlaat men God.
Misschien hard nodig om een lans te breken voor het christendom zonder genot.
Zouden de katholieken dan toch gelijk hebben als ze de versterving van het vlees als anti genotsmiddel gebruikten om zich op God te richten? Een puntige ketting om je middel of voor hen die het dan nog niet weten iets nog krassers?
Hoe gaan wij om met genotsmiddelen of genot in het algemeen? Je hoort er nooit over preken en toch verdenk ik elke dominee ervan dagelijks zijn portie genot tot zich te nemen…

9 opmerkingen:

  1. Ach.. dominees zijn ook maar mensen ;) Enne... seks zonder genot zou dan alleen nog maar functionele seks zijn. Geloof dat het menselijk ras dan snel uitgestorven zou zijn.
    Zou het werkelijk genot zijn dat de wortel is van al het kwaad? Of toch hebzucht? Je zet ons wel aan het denken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wordt wel steeds plastischer, Peter ... ;-)
    Maar goed, terzake, volgens de Prediker, toch een wijs man, is alles ijdelheid, lucht en leegte. Maar hij zegt wel dat God alles geeft om ervan te genieten. Daar ligt het dus niet aan, volgens mij.
    Genieten mag, misschien moet het zelfs wel, om dit leven nog een beetje draaglijk te maken, gezien alle ellende die er ook is te (onder)vinden.
    Het gaat volgens mij wel om de mate en met welk doel je genieten wil. En het gaat om zelfbeheersing.
    Kun je God ervoor danken? Dat is wel altijd een basale vraag ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad genot kan twee kanten op. En het zit in de mens om de verkeerde kant op te gaan. Dus het vleselijk verlangen. En daar maakt de duivel handig gebruik van. Maar de grootste boosdoener is ons eigen vlees. Wij kunnen niet van de zonden afblijven. Wij luisteren naar de duivel. En dat is een strijd, die een leven kan duren. Voor de één drank, de ander seks, maar het kan ook in puur denken aan andere vrouwen/mannen en dan op de verkeerde manier, enz.
    Bij ons in de gemeente wordt het wel genoemd, al wordt er niet zo heel diep op ingegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De katholieken weten anders wel raad met genot, ten koste van kinderen. Ik wel eens het idee dat hoe zwaarder de kerk, hoe meer mensen uit de band springen. Het dorp waar ik ben geboren is voor een groot gedeelte zwaar gereformeerd. Maar ik kan je verhalen over vreemdgaan en incest vertellen hoor, bovendien zoop het gros van de mannen zich te pletter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Peter

    ik geloof dat de Here God wil dat de mens gelukkig is en geniet van alles wat Hij gemaakt heeft.

    Zodra echter de zaak zelf (het genot) de hoofdoorzaak wordt heb je een afgod gecreëerd.

    Dat kan ook iets heel onverwachts zijn. Alcohol en sex ligt voor de hand, maar neem bijvoorbeeld de ouderling die ontzettend trots is dat dij 'dit' bereikt heeft. Of de weblogschrijver die niet meer schrijft om uit te delen wat hij zelf ontving, maar om zijn eigen naam een grotere status te geven. (zomaar 2 voorbeelden)

    Trots is denk ik één van de grootste verleiders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik persoonlijk zie genot niet als een verkeerde zaak, maar kan er niet omheen dat het "de" bron is waaruit velen, zo niet alle zonden voortkomen. Of het genot opzichzelf daarmede verkeerd is, lijkt mij niet. Doch als seks zonder genot was, zou overspel absoluut geen hoge ogen gooien. Voedsel zonder genot, roept niet op te vraatzucht en een sigaar zonder genot, nodigt niet tot aansteken.
    Als ik dit alles in ogenschouw neem, verbaast het mij dat wij zo weinig over genot horen preken. Natuurlijk leert de bijbel dat wij van de goede dingen des levens mogen genieten, hoewel sommige mensen ons graag aan banden zouden leggen.
    Ik denk dat trots ook valt onder de noemer genot. Men geniet van aanzien , grootheid streelt de ego en kietelt de innerlijke mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter,
    Genot de wortel van kwaad? Nou ik ben het niet met je eens. Het gaat er volgens mij om, hoe wij er mee om gaan. Ik geniet van eten. Daar ging ik verkeerd mee om en kwam vele kilo's aan. Nu ik er goed mee om ga, val ik lekker weer af. Ik geniet van mijn wijntje, maar dankzij mijn vader die alcoholist was, weet ik ook hoe je daar mee op een goede wijze om moet gaan. Wat sex betreft kom ik beslist niets te kort en ben te gek op mijn man om te verlangen naar een andere. Ja ik rook en daar zit mijn genots zonde. Maar het is wel mijn keus en dat ik er van geniet, is mijn fout en niet van het genieten zelf.
    Ik denk dat het toch echt aan ons is hoe wij er mee om gaan.
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk, als ik eerlijk ben, dat als wij alles af zouden schaffen wat lekker is, de lol van het leven ook verloren gaat. Roken verkeerd, tja is waar. Toch heb ik 1000 maal liever iemand die een sigaretje opsteekt dan iemand die vloekt. Ik voor mij worstel met het verkeerde. Ik eet graag, te veel genot des eten is vraatzucht en dus oppassen geblazen. Ik drink graag een wijntje, maar elke dag een of meer flessen lijkt mij te veel genot en verwordt tot drankzucht. Seks ook al zo'n ontspoort item bij veel mensen. Seks prima geniet ervan maar ben je elk moment van de dag alleen nog maar in gedachten met seks bezig, dan ben je dus oversekst. Nou zeggen ze van mannen dat die de hele dag aan seks denken maar dat is beslist niet waar.
    Een man die aan het werk is, heeft wel iets anders om zijn aandacht bij te houden....

    BeantwoordenVerwijderen

  9. Clint Eastwood16 januari 2013 02:37
    Oh ja, ik rook ook graag maar weet het zo te doen dat ik rustig een maand geen sigaartje opsteek en als er iets te vieren is en een vriend wil ook een sigaartje dan steken wij hem op, genieten en voelen ons niet zondig...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.