dinsdag 22 januari 2013

De gordeldoeken van Paulus


Hoe zit dat toch met die zweet/gordeldoeken van Paulus?

We weten dat de apostel Paulus de doeken die hij op zijn lichaam droeg ter genezing naar zieke mensen stuurde, en ze genazen.
Een vreemde zaak die sterk ruikt naar het katholicisme met haar vele relieken. Maar deze Roomse godsdienst, die in de wortels maar zo weinig te maken heeft met de ware boodschap van Christus, was er in die dagen nog niet. Toch lezen we hierover terug in de bijbel en God zegent het.

In onze tijd, voortbordurend op de reformatie hebben wij dergelijke relieken afgeschaft. Hoewel het kan gebeuren als je een preekgestoelte in een oude kerk beklimt, dat je er vol verbazing wordt afgejaagd omdat dat “waarde hechten” aan dode materie, er een beetje in zit gebakken bij de mens.

Wij hebben onze genezingsdiensten. Nergens in de bijbel staat dat we die moeten houden, maar we doen het.
Daar zalven we mensen met olie (is bijbels lees de Jacobusbrief maar) en bidden voor genezing. In 99.9% van de gevallen gebeurt er niets met de zieke.
Het vreemde wordt gevonden in de slagzinnen die langs de weg de suggestie wekken, dat Jezus eigenlijk bijna altijd genezing schenkt op het geloof van de ontvanger.

Dat is dus twee keer een leugen. Ten eerste is het geloof van de bidder (die gezond is) (lees de Jacobusbrief maar weer) ook een kanaal waarlangs genezing zou stromen, maar men schuift met “liefde” de 99.9% van de gevallen dat de zieke even ziek naar huis gaat, de oorzaak van het uitblijven van genezing in zijn/haar de schoenen.
Het ligt aan diens geloof en niet aan het hunne (hunne zijn de gezonde bidders).

Ten tweede is een van de hardnekkigste “christelijke” kreten die hoognodig dient te worden uitgebannen de kreet:”Ja soms geneest men niet.”
Wat is dat voor prietpraat? Men weet heel goed dat 99.9% niet geneest bij zulke diensten en waarom draait men er dan in leugens omheen door te beweren dat men bijna altijd geneest en “soms” niet?
Is dat niet kei en keihard liegen en iemand die het toch al zwaar heeft op het verkeerde been zetten?

Zaken die kans hebben op genezing in onze tijd:
Onzienbare klachten
Rugpijn
Hoofdpijn
Allerhande pijnen
Been wat 1cm te kort is (oncontroleerbaar)
Gehoorproblemen
Vage klachten

Zaken die nooit genezen zijn (in onze tijd)

De ziekte van Down
Verstandelijk gehandicapten
Mens zonder armen of benen
Alle duidelijk in het oog springende afwijkingen
Gebitsafwijkingen (kunstgebit blijft nodig, Hoi Jan)
Kaalhoofdigheid (Hoi Jan Zijlstra)
Bril dragen (Hoi Jan Zijlstra)
Vetzucht

Om kort te gaan, de lijst niet te genezen klachten is onwijs lang, maar het betreft eigenlijk altijd duidelijk zichtbare te controleren klachten.

Geloof ik dus niet in een God die genezen kan?
Ik geloof dat God heel soms om Zijn grote reden genezen zal. Maar in de praktijk blijkt dit meer uitzondering dan regel. Toch blijft men genezingsdiensten organiseren en roepen:”Ja soms geneest God niet.”
Dat noem ik mensen onder valse voorwendselen een worst voor de neus hangen waarvan je weet dat ze hem toch niet kunnen grijpen.

Ik ben in de 20 jaar dat ik christen mag zijn, dan ook de tot de slotsom gekomen, dat genezingsdiensten meer de behoefte vervullen van de gezonde organisatie van dergelijke samenkomsten, dan dat het de zieke ook maar één stap verder helpt. Het tegenovergestelde is waar: de zieke gaat met een groot probleem huiswaarts (waarom geneest God mij niet?) en wordt ernstig geschaad in zijn christen zijn…. 

11 opmerkingen:

  1. En weer zeg ik: HELEMAAL MEE EENS PETER!!
    Wordt het niet eens tijd dat wij als christenen ons bezig gaan houden met zaken die er écht toe doen? Zoals het bekendmaken van de ongelooflijke genade van de Here Jezus, dat er door Hem verzoening mogelijk is met onze Hemelse Vader? Moeten wij niet de verlorenen en verschoppelingen opzoeken en hen helpen zoals de Here Jezus dat ook deed? Moeten wij niet onze zieke of invalide medebroeders en -zusters écht bijstaan door ze praktische hulp te geven en ze dagelijks voor Gods troon te brengen in gebed?
    Zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Laten we toch ophouden met al die onzin te verkondigen dat God (bijna) altijd geneest, als je maar genoeg gelooft.....
    Nogmaals, laten we dát doen wat er echt toe doet, zodat God, als we bij Hem komen, kan zeggen: 'Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer.'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen Jose, amen. Ik ben tot mijn schrik achtergekomen dat genezinsdiensten er in de eerste plaats alle schijn van hebben het geestelijke libido van zekere charismatische figuranten op te peppen en veel, veel minder te maken heeft met de noden van het zieke individu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook Peter. Ik heb zo menigeen geobserveerd, zowel door middel van filmpjes op youtube (Benny Hinn o.a.), t.v.-programma's (Jan Zijlstra o.a.) en door er bij aanwezig te zijn (Jan Zijlstra en laatstelijk bij Wilkin van de Kamp, alhoewel ik bij hem m'n twijfels heb) en gemerkt dat er een zeer groot gehalte van hoogmoed bij aan te pas komt. Want oh oh wat is het toch heerlijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan! Echt....ik krijg daar braakneigingen van!! Sorry....ik weet dat ik vergevingsgezind moet zijn en moet liefhebben....en dat probeer ik ook, en het is maar goed dat ik hulp krijg van de Heer, want wat is dát moeilijk soms!

      Verwijderen
  3. Ja vreselijk he? En de halve kudde loopt achter dit soort hooghartige wondergeile mannetjes aan. Het gros van wat je noemt zou ik mijn hond nog niet door uit willen laten, laten. Het spijt me Heer, maar ik proef zoveel hooghartige wondertaal en zie hoe mensen er ook weer met zoveel verdriet over het wonder dat toch niet kwam weer gebroken naar huis worden gezonden met de boodschap:God wil genezen, maar jouw geloof is te klein. Dan krijg ik immer de vreemde aandrang ze zelf eens op een rijtje naar voren te laten komen en een fikse aanraking wil laten ervaren van mijn knie ergens ter hoogte van hun kruis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag me af of er wel een totaal gezond persoon is, waar dus niks maar dan ook niks aan mankeert. Volgens mij heeft iedereen wel wat, al is het nog zo'n klein mankement.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeer scherp gezien Gerrit ehhhh neen die is er dus niet...

      Verwijderen
  5. zucht, zucht, zucht. Begreep iedereen dit maar. De boodschap van Jezus Christus die ook voor zieke mensen gestorven is -- Maar niet om ze per definitie te genezen.... Dank U Jezus dat U van ons houdt, gezond of ziek."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoor aan je zuchten dat er en griepje aan zit te komen Hans. GENEES, GENEES, Genees zeg ik je...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En mijn linkerbeen is ook weer 1,2 cm. korter... Wees gelijk benen! in de machtige naam van.. afijn, slifferdeslif ;)

      Verwijderen
    2. Neem een steunzool Hans en val Janneman niet lastig, hij heeft zelf ook steunzolen van het merk: GELOOF

      Verwijderen
  7. Hahaha, dit is toch te erg, het punt waar het om gaat is verdrietig genoeg, en ik schiet in de lach met jullie onzin. Och, och, Esther, ik heb vast te weinig geloof. Maar...maar...dat hoeft ook niet, hoera, ik geloof wel in een hele grote GOD. Jullie toch ook??? En met HEM zijn we supersterk. Zelfs met al onze pijn, ziekte, en kwalen. HALELUJA
    Ehh, heb ik dat wel goed geschreven?? Liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.