zondag 6 januari 2013

De gelogen algemene geloofsbelijdenis


Vanmorgen naar de kerk, waar de algemene geloofsbelijdenis werd voorgelezen.
Eén stuk had mijn bijzondere aandacht. Het gaat zo: 
Ik geloof in een heilige, algemene, christelijke kerk en de gemeenschap der heiligen.

Eigenlijk meende ik dat ik had moeten gaan staan en hardop roepen:”Dominee u en de gemeente liegen.”

“U gelooft in het geheel niet in de algemene kerk en de gemeenschap der heiligen. Mensen die namelijk in een ander gebouw kerken en daar gedoopt zijn op grond van de belijdenis, wilt u namelijk niet als belijdend lid beschouwen. U en “uw” kerk, zien hen als betalend lid wel graag komen, maar hen beschouwen als algemeen lid van de christelijke kerk, is niet aan de orde. Mensen kunnen enkel en alleen maar lid worden van “uw” kerk als men “uw” geloofsbelijdenis in “uw” gemeenschap uitspreekt. Al de anderen horen er als belijdende leden dus absoluut niet bij, volgens uw denken!
U gelooft maar in één kerkje dat is het uwe en allen die samenkomen onder uw “paraplu”.  

Maar zoiets roep je niet tijdens de kerkdienst, zonder dat je er na een stevige vermaning uit wordt gedragen op de schouders van een groep oudsten.
Men komt er niet bijeen om in gesprek te gaan die morgen. Men komt er om volgens een strak schema een georganiseerde dienst te beleven en verder geen zijstraten.
Misschien wordt het tijd om eens nieuwe stellingen aan de deur te spijkeren

7 opmerkingen:

  1. Nooit gerealiseerd. En toch zing ik het regelmatig mee in de ochtenddienst. Ja het is dan ook een 'kerkelijke' geloofsbelijdenis. Ik denk niet dat alles op stel en sprong zou veranderen als ik er wat van zou zeggen. En ik hoef je niet te vertellen dan God's kerk zich niet laat vangen door onze stenen bouwwerken. Zover was jij ook al......
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er verandert niet in zo'n groot lichaam en daar hebben we dan ook direct het grote voor en nadeel te pakken. Wordt het niet eens tijd, nu mensen uit de evangelische/ pinkster etc gezindten terug beginnen te stromen, om kinderen etc die ik de periode dat ouders daar kerkten en die volwassen gedoopt zijn op grond van hun belijdenis, aan te zien als "volkomen behorende bij de heilige algemene christelijke kerk, zonder ze lokale kerkelijke regels voor de voeten te werpen? Of schrap anders dit stuk tekst uit je geloofsbelijdenis en maak er van: Wij geloven niet in de algemene kerk enkel in de onze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De hoogste tijd dat kerken met de tijd meegaan. Je noemde al de terugkerende groep mensen, maar wat te denken van voldoende aanvaarding bij de Evangelische, Baptisten, Pinkstergemeente en andere volwassendoop aanhangende gemeenten. Daar worden mensen die als kind gedoopt zijn en belijdenis hebben gedaan ook niet voor vol aangezien. Wordt het niet eens hoogtijd dat we nu eindelijk eens een worden op grond van het volbrachte werk door de Here Jezus?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt, kerken moeten eens ophouden hun dikke vinger in de geloofspap te willen roeren en in vertrouwen menen wat ze zeggen en zingen.
    Wij geloven in de algemene kerk der heiligen.
    Ja mijn neus uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat algemene betrekt men veelal op eigen parochie ben ik bang. Bewust of onbewust. "Eén ware kerk", 'vooral de onze' ;)
    Welke stelling zou jij het liefst aan de kerkdeur willen spijkeren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hans een schot in de roos, eigen parochie en darbuiten valt niet onder algemene of wordt in ieder geval niet voor vol aangezien. Stelling staat al in het plaatje

      Verwijderen
  6. Wij hebben gelukkig een dominee, die niet van kerkmuurtjes houdt, dus dat is bij ons niet van toepassing. Hij brengt het wel in de praktijk. Maar ik denk, dat veel voorgangers en mensen er veel van kunnen leren. En laten we altijd bij ons zelf beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.