zondag 13 januari 2013

Bijbelkringen


Hoe meer ik er over nadenk, hoe duidelijker het word. De christelijke webloggers zijn de evangelisten van het www. Dit heb ik al eens gezegd en ik wens het nogmaals te benadrukken. Maar vandaag, toen ik mijn pc opstartte besefte ik dat wij ook een heel fijne kring vormen. Een kring waarvan de Here Jezus heeft gezegd:”waar twee of meer in Mijn naam vergadert zijn, daar ben ik in het midden.”

Zien wij de weblogkring als vervanging van de kerk?
Dat is een vraag die mij dikwijls is gesteld, soms ook angstig door dominees. Ik moet zeggen:”Ik begrijp dat een dominee zich achter de oren zal krabben als ik zeg dat onze digitale kring de kerk is!

Want wat is een kerk anders dan een groep christenen?
Wat is het dan fijn om dagelijks deze kring te bezoeken en te delen van datgene waar je zo vol van bent.
Men kijkt mij wel eens vreemd aan als ik zeg niet op een huiskring te zitten. Ik voel mij er doodongelukkig! Maar eigenlijk hebben wij christelijke webloggers iets dat zeker net zo kostbaar is en misschien wel kostbaarder. Wij hebben een digitale kerkkring die we eigenlijk elke dag bezoeken. Wij hebben dagelijkse samenkomsten en behoeven niet te wachten tot de zondag eindelijk daar is, om elkaar te ontmoeten. Bedankt lieve vrienden en vriendinnen voor al de dagelijkse “kerkdiensten”…

14 opmerkingen:

  1. Eindelijk een medestander geworden voor wat betreft de huiskringen...

    ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Wij hoeven niet op harde banken of stoelen te zitten en alleen te luisteren. Wij mogen vragen stellen en met elkaar meedenken en mee bidden.

    (Die pet staat je goed trouwens!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb het wel jaren gedaan hoor dat kringen bezoeken maar ik vond het niet fijn. Met z'n allen een beetje kletsen over wat denk jij en wat denk jij? Hoe zien jullie dit en hoe dat? Zonder ooit tot een punt te komen dat je iets meer mee naar huis nam. Misschien ligt het aan mij maar ik was nu ik er dieper over nadenk het aller ongelukkigst op de kring. De grote wekelijkse kring bezoeken wij wel graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaja Kees die pet staat ons...allemaal....Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Carnaval al begonnen in Gouda? haha. Kringen, ook niet mijn ding. Vreemd genoeg kan ik me er maar niet op mijn gemak voelen ondanks verwoede pogingen. Denk dat we allemaal ons plekje on het Koninkrijk hebben, niet? Dat hoef niet per se in een huiskring te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Carnaval, neen ook niet mijn ding. Moet er altijd een b beetje om lachen dat gehos...

      Verwijderen
  5. even wat anders .je hebt wat je stelling betreft volkomen gelijk,kerk zijn we metr zijn allen zeven dagen in de week,
    ik vind dat pakkie je fantastisch staan,maar denk jij wel aan de balkenendenorm??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp het wel wat je zegt, maar ik ga ook graag naar die harde stoelen om naar het Woord te luisteren en mensen te ontmoeten. Een gemeente is niets zonder mensen. En elkaar ontmoeten hoort daar volgens mij echt bij! Maar gezamenlijk het Woord via internet delen is ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, hebben wij ok, ik zei al: De grote wekelijkse kring bezoeken wij wel graag.

      Verwijderen
  7. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. We zijn niet afhankelijk van een plek met muren er om heen. Ook dit is een samenkomst en inderdaad dagelijks.
    Hihihih ja pakje staat je wel top.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het helemaal met Gerreke eens, al zit ik momenteel niet op een kring, oh ja, de vrouwenvereniging, maar dat is tóch anders als de huisbijbelkring waar we op zaten en die we helemaal zat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ligt er aan wat je durft te verstaan onder elkaar ontmoeten? Ik moet zeggen dat de meeste mensen in de kerk zich weinig laten ontmoeten en de meeste mensen die ik digitaal ontmoet, met open armen staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij bedankt ons Peter, maar ik wil jou ook bedanken voor alle fijne, diepgaande, humoristische, gevoelige en persoonlijke stukjes die jij hier schrijft en met ons wil delen. Dát is ook gemeente zijn.....samen met medechristenen je diepste hartszaken delen en er over praten. Op deze 'digitale kring' ontvang ik vaak meer dan op menige 'life kring'...... Dank je wel Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is mij al die jaren een waar genoegen geweest en moet zeggen dat jij een van de echte trouwe bezoekers bent die echt jaren en jaren komt en meedoet...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.