zaterdag 19 januari 2013

Ben je klaar om mee te gaan?


Ooit vroeg een vriend van mij die ook christen is:"ben je klaar om Hem te ontmoeten?" Ik stond met mijn mond vol tanden omdat ik wist dat dit een vraag was waar veel van afhing.
Volgens die vriend was het juiste antwoord dat ik welzeker klaar was om Hem te ontmoeten.
Nu, jaren later begrijp ik dat klaar zijn ergens niet aan de orde is. Het is niet ons klaar zijn, dat de basis vormt onder of we Hem mogen ontmoeten. Het is juist dat Hij Zijn genade gaf, ja genade op genade elke dag opnieuw, waardoor ik niet klaar behoef te zijn om Hem te mogen ontmoeten. Er zit iets van een opwaardering een opklimmen in dat "klaar zijn" en een stukje eigen werken. Een kind van God is niet een soort aardappel die op een gegeven ogenblik klaar (lees gaar) is.

Aan de basis van zulk een denken ligt dezelfde grondslag als bij het wonderevangelie. Mensen denken te menselijk en zien in het evangelie een soort opleiding waar je als je geslaagd bent allerhande dingen ontvangt. Genezing, wonderen, krachten en ook de hemel. Het spijt mij maar ik heb het idee dat de bijbel ons leert dat, naarmate de tijd verstrijkt in ons christenleven, de genade van God enkel toeneemt in ons leven. Je gaat steeds scherper zien wat zonde nu eigenlijk is en dat dingen die je vroeger niet als zondig zag, het in wezen wel degelijk zijn. Zo is het als ik in de spiegel kijk niet een man die klaar is die mij aanstaart, maar een man die zo blij is dat God nooit zegt:”nou ben Ik klaar met hem." Dat heet genade op genade….
Laat ik nou maar eerlijk zijn, ik zit nog vol, ehh apenstreken. U niet? Wel daar hoor ik van op dan!

8 opmerkingen:

  1. niemand is ooit klaar voor...zijn misschien sommige mensen inderdaad die heel dicht bij God zijn

    omdat ze hem ernstig zoeken door liefde niet door hun doen en werken

    paar jaren terug ging ik niet naar de kerk een poosje me man wel...

    en ik droomde hoe 2 grote leeuwen om me heen waren...heel grote ik was niet bang in de droom...ik begon een berg te beklimmen en eentje voor en eentje achter me rennen

    gelooft u in dromen en openbaringen van de heer?

    wel de droom was de vader en de zoon die bij me stonden om me te beschermen...elke keer als ik dit herinnert wordt ik enorm aangeraakt

    ik voelde zo'n rust..in me hart dat hij altijd er is ..

    jesus wil zeggen ik ben er nog mijn kind of je goed bent of niet..ik hou van je zoals je bent

    ik moest dit even vertellen...u komt altijd met
    heel reeel verhalen die zo duidelijk zijn
    bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn de dromen die je heel je leven nooit meer zal vergeten. Soms praat God met ons in dromen en geeft Hij ons moed en kracht middels zoiets. Heel kostbaar vind ik en ja, ik geloof dat God dat soms geven kan. Aan de andere kant geloof ik dat de meeste dromen slechts bedrog zijn, maar net als met het vele valse nepgeld dat in omloop is, is er ook echt geld....

      Verwijderen
  2. Wauw. Mooie blog Peter. Genade op genade, zo is het! Hoe kan een iemand ooit "klaar zijn" om Christus te ontmoeten? Geen mens kan dat toch? Alles hangt af van zijn 'Wees welkom Mijn vriend, nu zien je ogen wat je altijd probeerde te geloven'...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms (ik biecht het maar op) overvalt mij wel eens het gevoel dat ik klaar ben met zekere mensen. Maar toch, maar toch, de maat waar wij mee meten worden we mee terug gemeten. Dat is een handige zet van God....

      Verwijderen
  3. ooit las ik de uitspraak: 'Heb geduld met mij; God is nog niet klaar met me'. Een mooie uitspraak. Wij leren in dit leven. Het is hoogmoed te veronderstellen dat we daar op een gegeven moment 'klaar' mee zijn.

    Het is Gods genade die ons sloebers aanvaardde en die ons vormt naar Zijn beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat die christelijke vriend uit dat verre verleden inmiddels ook wel er achter is gekomen dat klaar zijn, niet aan de orde is. En toch hoor ik deze beperkte kreet (over of je klaar bent) nog wel eens hier of daar.
    Het is net zoiets als een baard Kees, je moet hem, om hem mooi te houden, regelmatig knippen. Je kan niet zeggen: nou ben ik klaar met die baard." Daarnaast zegt men dat haar een beeld van zonde is. Welaan waar is de schaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de schaar? Mag ik dat beetje zonde dan houden...? Anders voel ik me wel erg bloot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom net uit de polder en ijs en ijskoud. Laten we deze harige zonden dan samen houden. Als we het afscheren voel je je en bloot en koud...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.