woensdag 23 januari 2013

Andere alternatieve goden kunnen mij gestolen worden


Stel dat je bij aankomst in de hemel tot de ontdekking komt dat wat je al die jaren hebt geloofd, een leugen blijkt te zijn.
Stel dat er in plaats van God de Vader en de Zoon een vreemde god op de troon zit.
Hoe voelt dat dan in je binnenste?
Misschien vreemde vragen, je hoort ze nooit, maar heel soms dwalen ze om de een of andere reden in mijn binnenste.
Het aparte is dat ik dan geen hemel wil. Ik wens geen eeuwig leven van een andere god. Ik wil geen genade op grond van werken of religie enkel op grond van het kruis en wat meer de Man aan  het kruis. Laat mij dan maar voor eeuwig in het grote niets verdwijnen.
Jezus blijkt zo verankerd in je leven, dat je nooit anders dan Hem zou willen. De Heilige Geest heeft dwars door alle strijd in het leven, je hele persoon dooraderd met wie God voor jou is, dat er geen ruimte voor een zogenaamde andere god meer bestaan kan in je denken.
Hier ligt meteen het grote verschil tussen “waar” geloof in de “ware” God of het heidense voor oorspronkelijke geloof doorgaande religieuze denken.(wicca, spiritueel zijn, New age, Taoïsme, Agnostisch, Panagisme en de rest van het spectrum) Die mensen geloven in tal van goden, godheden, spirituele machten en andere kletskoek. Het maakt ze niet uit, welke god of macht er heerst. Ze geloven in tal van hemelen, ze zien het wel na hun sterven. Maar voor ons christenen is het Jezus of niets, dacht ik.
Zonder Jezus hoeft het voor mij niet. Dan maar dood.
Herkenbaar of praat ik wartaal en zouden jullie uit de handen van een andere zogenaamde god wel eeuwig leven willen ontvangen?

7 opmerkingen:

  1. Ik niet! Maar er zal geen ander God zijn, dan onze God, waarin wij mogen geloven en op vertrouwen. En als we twijfelen of het niet meer weten, Hij blijft dezelfde tot in alle eeuwigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie. Staan we inderdaad nooit bij stil hè. Maar een andere god, nee dan hoeft het voor mij ook niet hoor. Gelukkig heeft Jezus in mijn hart gelegd dat Hij de Enige is. Wie is als Jezus?! Niemand, gelukkig...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind u een ongelofelijke nare man. Hoe durft u te stellen dat uw god beter is dan die van anderen? Beseft u wel dat mensen die in andere goden geloven dan die jezus van u, ook volkomen normaal zijn?
    Of meent u dat u het alleenrecht heeft op het goddelijke?
    Ik vind u onvoorstelbaar bekrompen denken om te menen dat er maar een ware god zou bestaan. Wat geeft u het recht anders gelovigen hierin te beoordelen.
    Ik voor mij geloof in het goddelijke. In ieder mens is die vonk aanwezig en hoe men dat pleegt te noemen is niet uw zaak. U gelooft in jezus, anderen noemen hem hare chrisna of boeddha, doch dit is een en dezelfde god.
    U beperk god tot een beeld wat u zelf heeft geschapen. God is veel groter dan uw godsbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je frustratie. En inderdaad, mensen die anders geloven zijn gewone normale mensen. Christenen zijn een raar volkje. Ze kunnen zelf niet zo veel verdienen in hun geloof, ze zijn afhankelijk van de liefde en verdiensten van een ander nl. Jezus van Nazareth. Christenen zijn ook heel erg overtuigd van hun geloof. Zij weten zeker. Dat is inderdaad heel frustrerend. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde, en toch blijven die Christenen er vast van overtuigd dat de weg die zij bewandelen de juiste is. Het is dat ik er zelf één ben, anders zou ik er ook niets van moeten hebben. Nogmaals, ik begrijp je frustratie, maar ook al is Peter een ‘naar’ mannetje, toch zijn wij broeder en zuster en geloven in het enige dat toekomst geeft en kleur aan dit aardse bestaan. Dat is het geheim dat een Christelijk gelovige in zijn hart draagt. Een toekomst waarin hij nabij zijn maker mag verkeren, en mens mag zijn zoals hij/zij is bedoeld. Deze toekomst doet voor ons al het andere verbleken.
      Grts Irene

      Verwijderen
    2. Krijg steeds meer zicht op dat christenen bekrompen enge mensen zijn die menen dat ze de ware god kennen, maar geen enkele ruimte laten voor anders denkende mensen. Jullie beperken jezelf tot Jezus maar beseffen maar niet dat hij slechts een van de goede meesters is die deze wereld heeft voortgebracht. Te stellen dat hij de enige weg is, is ronduit bekrompen denken en geeft blijk van een weinig spiritueel ontwikkeld zijn!

      Verwijderen
    3. Jammer dat je ons bekrompen en eng vindt. Ik probeer duidelijk te maken dat ik wel degelijk geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Vele grote meesters zijn gekomen en gegaan. Als je ergens echt in gelooft, kan er niets naast bestaan. Dat zou alleen maar je geloof in de Ene ontkrachten. Ik respecteer andere gedachten, maar ben oprecht blij met de mijne. Dat neemt geen enkele woordenwisseling me af. Laten we elkaar in onze waarde laten, als mensen.
      Grts Irene

      Verwijderen
  4. Hoi Roeel

    Ik kan erg kort zijn in deze: Jezus zegt dat Hij de weg, de waarheid en het leven is. Als jij meent dat er meer waarheden zijn, heb je eigenlijk niet zozeer een probleem met mij, maar met de bijbel zelf....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.