donderdag 24 januari 2013

Afgewezen



“Zullen we dan een keer bij elkaar komen? Wat denken jullie ervan om over twee weken eens bij ons op de koffie te komen?”
Zomaar een vraag aan mensen die wij leerden kennen in een gemeente. We vonden ze aardig en hadden leuk contact na de dienst bij de koffie en de thee. Maar ze vertelden dat hun kring al voldoende bezet was. Er konden er echt geen nieuwe vrienden bij.
Dan voel je je afgewezen.
We zeilden met een groep van 20 christenen over de waddenzee. 18 kwamen er uit een evangelische gemeente, maar wij (Paula en ik niet). Wij kerkten hervormd en toen de kapitein van het zeilschip vroeg:”dus jullie horen als christen allemaal bij dezelfde kerk, gaf een vrouw ten antwoord:”wij allemaal wel, maar Paula en Peter niet.”
Dan voel je je buitengesloten en afgewezen.
Toen ik eens iemand tegenkwam op hyves of facebook en hem een berichtje stuurde voor vriendschap, kreeg ik een reactie terug die klonk als:”Ik laat alleen mensen toe van mijn eigen gemeente.”

Ik stelde mij zo voor dat de Here Jezus in onze plaats zou hebben gestaan, want de bijbel leert dat wij zo naar elkander behoren om te zien.
Zouden ze Hem ook hebben geweigerd vriend te worden? Zouden ze Hem ook niet op visite hebben willen hebben? Zouden ze Hem ook als buitenstaander van hun kleine besloten gemeente hebben gezien?
Vast wel! Of toch niet?

7 opmerkingen:

  1. natuurlijk hadden ze Hem buitengesloten als je zo bezig bent hoe kan je Hem dan herkennen als Hij wilt zich aanmelden en je zit al vol??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha mooi verwoord Bas, ik ben bang dat je gelijk hebt....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rare mensen....Het lichaam van Christus ontgaat hen helemaal..
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ze Hem ook hadden buitengesloten. Als je je alleen maar bezig houdt met je eigen kringetje, word je zogezegd 'vakblind' en zie je heel veel niet meer, ook niet datgene waar het werkelijk om gaat: als wedergeboren christenen je richten op Hem die je gered heeft; waarlijk gemeente van Christus zijn; je blik naar boven richten in plaats van kijken en beoordelen of iemand wel bij 'jouw kerk' hoort. Ach Peter, kijk naar de christelijke geschiedenis.....het is altijd zo geweest en zal ook niet veranderen. Ik denk wel eens: wij mensen zijn onverbeterlijk.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is waar, is waar, ik denk dat de kerk ook deels los is gekomen van de Heer van het werk omdat ze zo op is gegaan in het werk van de Heer.

      Verwijderen
  5. Rare mensen zijn er toch... anderen afwijzen omdat je al 'vol' zit.

    Jullie zijn altijd welkom hier om koffie te komen drinken ... is wel een end uit de buurt maar ja...

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.