woensdag 12 december 2012

Kachel


Pa belt op en zegt:”waar zit je toch?”  Aangezien ik drie keer per week mooi genoeg vind, word ik warm nog koud van zijn praatjes over te weinig langskomen. Als ik er ben zegt hij:”die voetenwarmer die je zus heeft meegenomen kan ze wel weer meenemen. Ik moet dat ding niet.” “Maar pa, je klaagt de hele dag over koude voeten, dan is het toch lief dat ze zo’n elektrische voetenwarmer voor u heeft gekocht!” Pa ziet dat anders en zegt:”weer zo’n ding uit de kringloopwinkel waar de een of andere oude gek met zijn zweetkakken in heeft gezeten. Kwak hem maar in de klikobak.” “Of wacht, nog beter, doe hem maar bij me aan als ik de kist in ga, dan heb ik onder de grond toch lekkere warme poten.”

Ik zucht diep en pa zeurt al weer over de kachel die volgens hem hoger moet kunnen branden. Of ik wil kijken want er zit een voorbrander ook op. Ik kniel neer en zie dat de tweede brander een sfeerbrander is die niet op de thermostaat reageert. “Zet hem maar aan en die achterste brander uit, die voorste  geeft meer warmte,” dirigeert pa vanaf zijn zetel. Ik draai de sfeerbrander aan en de grote brander uit. Pa kijkt en zegt dat hij niet goed brandt. Hij moet blauw branden en hij brandt rood. Ik heb het niet goed gedaan, volgens hem. Verkeerde knop, verkeerde instelling, verkeerd, verkeerd, verkeerd. Na een half uur blijkt dat de sfeerbrander inderdaad, zoals ik al had gezegd niet reageert op de thermostaat en het is dertig graden in huis. “Wat heb je nou gedaan met mijn kachel? Het is hier vreselijk warm in de kamer.”
“Maar man, dat wilde je toch zeker zelf!”
“Draai maar weer uit, je kan er niets van, ik doe het straks zelf wel. “Sjaak kon het ook al niet, net zo’n zak als jij.”
Ik zucht diep en krijg het nog warmer.
”En nog eens wat, ik denk dat ik liever gecremeerd wil worden ja. Dus die voetenwarmer kan toch weg. In die oven is het al warm genoeg.”

4 opmerkingen:

  1. Je ziet je vader niet als vader, zei je laatst. Doet dit gezeur je ook wat, of kun je er boven staan? Ik kan me voorstellen dat je nog steeds ineenkrimpt bij zulke uitspraken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I vind dat het me niet moet raken en toch raakt het me wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natúúrlijk raakt het je......je zou er toch moedeloos van worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Brrr. wat een nukkig manneke. Hier zou je inderdaad, wat José zegt, moedeloos van worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.