maandag 31 december 2012

Overdopen


Via de mail kwam gisteren de vraag tot mij, waarom ik mij had laten overdopen? Een vraag die enkel voort kan komen uit oppervlakkig meelezen en een nog oppervlakkiger oordeel. Doch ik wens hier toch gaarne op in te gaan. Niet omdat de vraagsteller zo’n geweldige waarheid raakt, maar omdat er zo’n aardig verhaal zit achter Paula’s volwassendoop.

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik uit een ongelovig gezin kom en dat er dus nooit sprake is geweest van enige vorm van dopen, alvorens ik (zoals de bijbel zegt) mij liet dopen op grond van “mijn” eigen keus, overtuiging en belijdenis en niet op grond van wat mijn ouders geloofden.

Paula komt wel uit een gelovig nest en ging dan ook als kind dapper naar de catechisatie om later de kinder besprenkeling op zicht te nemen in haar belijdenis, zoals gebruikelijk in de gevestigde orde.
Maar men had daar ditmaal een andere drempel opgeworpen om mensen van het heil af te houden en te “motiveren” belijdend lid te worden en wel deze:
Alle vrouwen en meisjes die geen hoedje wilden dragen, mochten geen belijdenis doen, niet belijdend lid worden en al helemaal niet aan het avondmaal. Aangezien Paula met haar gehoor tobt en een apparaatje draagt, was die hoed lastig met die (vroegere) bedrading. (moderne gehoorapparaatjes zijn nu veel kleiner)

De dominee en oudstenraad hadden geen boodschap aan zulk een excuus. Ze mocht zonder “behoed” naar de kerk te gaan, geen belijdenis en geen lid worden.

Ik weet dat zij hier geen uitzondering in vormt. Mede daarom heeft Paula in de evangelische gemeente haar bijbelse voorwassen doop ontvangen. Als mensen dat overdopen wensen te noemen, dan getuigt zulks enkel van een veroordelende geest naar iemand toe waar ik diep respect voor heb, want in haar situatie had ik de dominee inclusief de ganse oudstenraad een fikse trap onder hun heilige belijdende christelijke achterwerken gegeven, zo hard dat ze direct in de hemel stonden. Amen, ja amen…

8 opmerkingen:

  1. Ik moet gewoon lachen om die ouderlingen. Had Paulus nog geleefd en gehoord dat zijn opmerkingen over hoofdbedekking zo zouden worden gebruikt. Hij zou direct zijn pennenveer uit de kast hebben getrokken en een brief aan die gemeente hebben geschreven. En een pittige ook. Hoeveel starheid kan een mens uitstralen.....
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeg dat en ik vind dit zo'n machtsmisbruik van de dominee meneertjes en de ouderling meneertjes dat ik denk: ga toch fietsen mensen. Ergens heb ik wel eens de indruk dat mensen dergelijke meningen van een dominee niet durven tegenspreken alsof deze meneren meer zijn dan het volk dat op zondagmorgen de kerk binnenloopt. Nou ze stinken net zo hard als ze zitten te kakken hoor en volgens mij nog harder want het zijn behoudende drollen en die spoelen zo lastig weg...

      Verwijderen
  2. Echt erg hoor dat er helemaal geen rekening gehouden werd met haar gehoorprobleem...... De regels van de kerk werden dus belangrijker gevonden dan de liefde voor een lid van de gemeente.....tenminste zo zie ik dat.
    Ook ik werd aangesproken op het feit dat ik me liet 'overdopen' toen ik voor de volwassendoop koos. Als baby ben ik in de katholieke kerk gedoopt en ik mocht me toch écht niet laten overdopen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach Jose, ik wil mensen niet voor hun hoofd stoten hoor, en niet dezelfde fout maken waar ik nu zo tegen ageer, want het gaat tenslotte niet over de hoeveelheid water die men gebruikt bij de doop . Meen dat een ieder die in zijn hart de doop op welk een wijze dan ook, voor het gehoorzamen van het bijbelse gebod, laat u dopen, opvat(als kind/ als volwassen), voor God als gedoopt gezien wordt.

    Het probleem is dat die domineetjes die kindertjes dopen zich in de wiek geschoten voelen door mensen die de bijbel letterlijk willen nemen als Jezus zegt:”Op deze wijze, hoe Ik het u laat zien, komt men tot gerechtigheid met God.”
    De domineetjes willen dat liever niet op de leeftijd waarop Jezus ons liet zien en op de wijze waarop (door onderdompeling) want ze voelen zich zo onwijs goed door dat geknieter met dat handje water en dat jarenlange geven van catechisatie. Ik begrijp dat wel, maar kinderachtig wordt het wel als er mensen zijn die bijbels gedoopt zijn op grond van hun getuigenis, om die mensen dan ook weer in je systeempje te willen stoppen van belijdenis doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een onzin zeg, dat van die hoed.
    Kan het nog gekker? Geen belijdenis, geen belijdend lid en geen avondmaal omdat ze vanwege haar gehoor beter geen hoed droeg?
    Kijk en als ze die hoed had gedragen, had ze het woord van God minder goed kunnen horen toch? Lekker belangrijke lui die zulke drempels opwerpen.
    Het ware geloof zit toch in het hart, en ik ben ervan overtuigd dat God het echt wel ziet, wel of geen hoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha als ze die hoed gedragen had dan had ze het w woord van God niet zo goed verstaan. Ja zeg dat. Je ziet hoe hooghartig en volkomen het zicht op de waarheid sommige predikanten verdwaald zijn in hun eigen bedacht zijnde regels. En dan vinden ze het gek dat de kerk langzaam leegloopt. Tja hoe zou dat toch kunnen...

    Doe hoed ach ja, ik zie in dit alles slechts een heel nieuwe wet. die ons zal "behoeden" voor dwalingen enkel...werkt het dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. als we nu eens als gezamelijke kerken alle onnodige regeltjes en ballast overboord gooide en ons gingen bezig hielden waar het allemaal omgaat,zouden we dan onze handen niet vol hebben,en geen tijd hoeven te verdoen met regeltjes die nergens op slaan en niet terug te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Bas ik denk dat we daar zeer goed aan zouden doen. Regels moeten er zijn, maar laten wij het gezond verstand en bovenal de Geest ook de ruimte geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.