zaterdag 15 december 2012

Marrige course



En dan de dame over de huwelijkscursus: Hebt u een vrouw meneer?"
Ik:"Eh neen zij heeft mij."
Zij:"ik heb hier en folder van de marrige course."
Ik:"wat jammer voor u, hebt u huwelijksproblemen?"
Zij:"neen gelukkig niet maar u misschien."
Ik:"Helaas ik moet u diep teleurstellen, geen problemen hier."
Zij :"en een goed huwelijk?"
IK:"Jazeker uitstekend."
Zij:"het kan altijd beter, dieper.'
Ik:"Ik ken mensen die deze cursus geven toevallig ."
Zij:"oh Dirk en Johanna?"
IK:"Ja en ik vind ze er altijd doodongelukkig uitzien."
Zij:"dat meent u niet."
Ik:"jawel."
Zij:”hoe kunt u dat nu zeggen zulke voorbeeldige mensen.”
Ik:”en een gelukkig huwelijk denkt u?”
Zij:”nou en of.”
Ik:”het kan altijd beter, dieper.”
Zij:”bij  hen niet hoor, is een tophuwelijk.”
Ik:”waarom zou het bij mij wel beter kunnen en bij hen niet?”
Zij:"moet u nu en folder of niet?"
Ik:"neen."
Zij:"jammer."
Ik:"jammer dat ik een goed huwelijk heb?"
Zij:'het kan altijd beter, dieper."

Ik heb haar ondergehouden in het doopvont...
Zij:"blub, blub."
Ik:"het kan altijd beter, dieper."
Zij:"gorgel."
Ik:"Amen!"

11 opmerkingen:

  1. Het spijt me, ik geloof niet in deze cursus. Ik weet dat ik weer iets zeg waar mensen heel anders over denken. Van mij mogen ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. er is inderdaad geen cursus voor je kan zoveel counseling krijgen toch in de werkelijkheid is anders...is geven en nemen..

    als we tenminste bereid zijn..is ieder zijn eigen keus....vaak denken mensen dat een huwelijk is alleen de mooie kanten..zijn twee mensen met twee totaal verschillende karachters en opvoeding
    die iets van moeten maken samen met God


    toch moeten we het huwelijk eren want dan eren we God ook..u heeft vaak heel goeie punten op u blog... ik wil ook bepaalde dingen bloggen...maar ik vraagt steeds aan God of ik wel mensen aan het bemoedigen bent met me blogjes..dat hij mij leidt..

    ik wil wel Gods liefde aan mensen tonen...het christen leven is ook
    niet zo gemakkelijk als het lijkt ..er is veel toewijding en disipline nodig

    wat wij als zondaren niet eens kunnen presteren..op dagelijkse basis...laat me weer denken aan koning david...

    fijne weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg ik amen op. We leven in een gebroken schepping, waarom zouden we verwachten dat ons huwelijk zoveel beter is? Onnodig te zeggen dat we er van maken wat ons rest en dat mag heel veel zijn. Mijn ervaringen met dergelijke, cursussen is dat mensen er met veel moed heengaan, het idee hebben dat hun (rammelende) huwelijk beter gaat en vervolgens vreemd genoeg toch scheiden,
      Maar er zullen ook positieve geluiden te melden zijn,
      Wat mij tegen de borst stuit is dat ik altijd het sterke idee krijg, als ik de leiders van deze cursussen diep in de ogen kijk, dat deze huwelijkscursussen er eerder zijn voor hen (zodat ze zich nuttig voelen op dezer aardkloot) en daarna pas voor de ware doelgroep (zij die in huwelijksproblemen zitten).
      Daarnaast vind ik ook dat je niet moet gaan lopen leuren met zo'n cursus. Is het niet veelal een gebrek aan echte vrienden (waar je normaal je verhaal kan doen, een troostend en wijs woord kan vinden als zaken tegenzitten in je huwelijk)dat wordt gecompenseerd met totaal vreemde mensen die jou dan bij willen staan met al die letters op papier?
      Moeten we net veel meer de kant op dat we weer leren om echte vriendschappen te sluiten, waar we in moeilijke tijden wat op kunnen leunen dan een cursus?
      Typisch Nederlands om te denken dat overal een cursus voor is.
      Cursus stoppen met roken
      Cursus zoenen in de kerk
      Cursus hoe kan ik lekker koken
      En oh ja een cursus voor een goed huwelijk
      Tja..

      Verwijderen
  3. Prachig geschreven!
    Ik geloof ook niet zo in deze cursussen.
    Wij redden het ook prima samen tot dusver. Bovendien moet ik eerlijk toegeven dat het heerlijk is om juist zo nu en dan even te zeuren, juist omdat het niet perfect is. Kan ik lekker even tegen wat dingen aanschoppen.... moet er niet aan denken dat dat niet meer kan omdat alles perfect is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk dat herken ik dus wel, we willen misschien wel helemaal geen beter huwelijk, we willen zo nu en dan gewoon eens lekker onze kont tegen de krib gooien. Lekker toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, wat een onzin, het huwelijk is toch al één grote cursus.
    Denk je eindelijk je diploma te halen, komt er weer een upgrade, kun je weer opnieuw beginnen. Dat houdt de sjeu erin, toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij zijn ongediplomeerd en bijna 40 jaar getrouwd. Ben bang als ik er aan ga sleutelen dat het bij die 40 jaar blijft...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. never change a winning team, zelfs niet voor een huwelijks cursus...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn 31 jaar getrouwd en hebben zo'n 16 jaar geleden (2 jaar nadat wij tot geloof waren gekomen) een huwelijksconferentie gedaan. Veel hebben we er niet aan gehad.....soms dacht ik: waar hébben ze het over???
    Ons huwelijk bestaat uit ups en downs en de ergste down hebben we 3 jaar geleden meegemaakt......we zijn daar zelf uitgeklommen, met hulp van de Heer. De ellende die we toen hebben meegemaakt, daar hoor je op een huwelijkscursus niks over.....geen adviezen, geen opdrachten om uit te voeren.....nee, gewoon een diep dal waar je zelf uit moet klimmen. We hebben meer aan de fijne gesprekken die we hebben met een bevriend echtpaar waar we al jaren bijbelstudie mee doen en die zelf ook de nodige ballast op hun schouders hebben rusten (een zoon verloren en een kleinkindje verloren....)
    Vertrouwen in de persoon die ons 16 jaar geleden die huwelijkscursus gaf, is ook totaal verdwenen. Twee weken geleden preekte hij in onze gemeente. Hij was compleet lyrisch over Taizé in Frankrijk. Een gemeenschap opgericht door een katholieke pater. In Taizé worden speciale liederen gezongen en iconen vertoond.
    Tijdens de dienst 2 weken geleden in onze gemeente werd door genoemde persoon opgeroepen om het lied dat ten gehore werd gebracht, diep tot je door te laten dringen en mee te zingen in de mantra-achtige sfeer.... Over de icoon van Jezus die vertoond werd, zei hij dat we er strak naar moesten kijken want 'Jezus keek je aan'.....
    Echt, ik werd hier beroerd van. Het heeft zulke new-age-achtige elementen dat ik me ervoor heb afgesloten en bijbel ben gaan lezen. Mede-gemeenteleden om me heen werden onrustig en een aantal gingen de zaal uit en anderen gingen ook bijbellezen.
    De leiding van de gemeente was verbijsterd dat dit gebeurde.....dit was van tevoren niet bekend. De persoon wordt hier over aangesproken en het is de laatste keer geweest dat hij is uitgenodigd om te komen preken......
    En deze persoon geeft dan huwelijks-counseling aan christenen, pppfffff......dus níet voor mij!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De hoofdreden waarom ik uit de charismatische hoek ben ontvlucht. Of het nou goed is of niet, het is me te onstabiel en er is te veel ruimte.
    Kom ik morgen op het idee om te brengen dat de Heer spreekt door met je oor op de statenvertaling te gaan slapen, dan zijn er altijd die mee doen.
    Er zijn te veel mensen die alles wel goed vinden al voer je het hele sprookje op van hans en grietje. Zolang je ze maar niet stoort. Haha.
    Nou ja, dat heb je ook in de gevestigde orde maar toch veel en veel minder. De ene keer wat het de torontoblessing waar de oudstenraad met een schepnet achterna ging. De andere keer de willowcreek, en ook toen gingen ze, dit keer met een emmer om te scheppen wat er te halen viel.
    Ik kan er niets mee. Ik ben maar heel gewoon christen meer niet.
    Het erge is dat ik dat graag zou blijven.
    Aub laat me….

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.