woensdag 19 december 2012

Wat is een christen?


Diep nagedacht (gebeurt niet veel, ik geef het toe) over wat een christen nu eigenlijk is?
Klinkt makkelijker dan het is, dacht ik.
Laat ik beginnen bij datgene waarvan ik meen dat het niet behoeft te zijn.
Een waar christen is iemand die:
Met zijn handen in de lucht bidt
Gezond is
Rijk is
Een vooraanstaande functie in de gemeente heeft
In nieuwe tongen spreekt
Op een bijbelkring zit
Elke dag minimaal een uur bidt
In een zekere gemeenterichting kerkt
Workshops geeft over koken in de Geest of aanverwante zaken
In een bepaalde bijbelvertaling leest
Anderen de handen oplegt
Homo’s niet wil huwen
Geen voorbehoedsmiddelen gebruikt
Zich ( of zijn kinderen )niet laat inenten tegen kinderziekten
Naar christelijke muziek luistert
Goed is voor zijn hond
Zijn kinderen christelijke namen geeft
Op zondag naar de kerk loopt
Geen wijn drinkt
Niet rookt
Regelmatig in de Geest valt
Niet naar de andere sekse kijkt
Tijdens de seks regelmatig:"Prijst den Heer roept."
Zijn kat Judas heeft genoemd
Winden laat zonder helse geur te verspreiden
En als laatste (de lijst is oneindig) nooit boos wordt of iets zegt of doet dat eigenlijk niet kan.
Al deze zaken en meer zeggen misschien wel iets over wat wij menen dat “christelijk” is, maar daar houdt het op.
Jezus zegt tegen mensen die aanverwante dingen deden:”Ik heb U nooit gekend.”
Een redelijk beangstigende gedachte, vind ik.
Aan de andere kant zegt Hij tegen iemand (de misdadiger naast Hem aan het kruis): "Jij zult met Mij in het paradijs zijn.”
Nota bene tegen iemand die nooit en te nimmer ook maar iets heeft gedaan dat christelijk is!

Wat is het geheim?


12 opmerkingen:

  1. Erg leuke foto Peter. Eerlijke man waar ik bijzonder veel respect voor heb. No nonsense, hij preekte en preekt enkel het Evangelie. Van zijn tijd de laatste der mohikanen zo ongeveer, niet? Gaaf dat je met Henk hebt kunnen optrekken!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja was leuk met hem, je zat altijd zo fijn in de schaduw met zo'n neus....

      Verwijderen
    2. Haha, mooie kerel, mooi neus!

      Verwijderen
  2. Kortom, leven van genade, niks van ons;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het geheim van het christelijk geloof en leven is: we kunnen zelf NIETS verdienen. Van Christus zijn is enkel GENADE. En ook de genade is van Hem..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooie nadenker Peter, 'Wat is het geheim'? Voor mij, is Jezus zelf, het geheim. De misdager aan het kruis, geloofde in Jezus. Niet in zichzelf, maar in HEM die naast hem hing.
    "Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent". Hij geloofde in een opstanding. Zo geweldig mooi stuk eigenlijk, deze misdadiger kon niets bewijzen, hij geloofde alleen, in Jezus.

    Jezus alleen, en dan pas, is er groei, door Hem, niet door allerlei vreemde capriolen. Het gaat om het hart.
    Zoals Mirjam al schrijft, Genade, er is niets geen eigen verdienste bij.
    Mooi stukje Peter, lieve groet, voor jullie saampjes, van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Esther, wat is het toch fijn een zus als jij te hebben,

      Verwijderen
  5. Ik kom in de buurt, vijf punten goed:
    Geen voorbehoedsmiddelen gebruikt
    Goed is voor zijn hond
    Geen wijn drinkt
    Niet rookt
    Tijdens de seks regelmatig:"Prijst den Heer roept."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh jee... als ik dat lijstje van jou bekijk.. dan ben ik helemaal geen goede christen! Gelukkig gaat het niet om lijstjes, om wat de rest van de wereld vindt dat je wel of niet zou moeten doen. Het gaat om je relatie met God en de dingen die je in je groei in die relatie besluit niet meer te doen omdat ze niet meer in je nieuwe leven passen of de dingen die je besluit te gaan doen omdat die nu juist in je nieuwe leven passen. "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde...." (Mattheus 7: 1-5) is nog steeds een goede leidraad, al wordt dit in sommige gemeenten nogal eens vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Monique. Ach ja relatie is best een eng woord voor veel mensen. Het klinkt zo, tja intiem en daar hebben we ook direct een redelijk punt te pakken, waarom ik in kerken met heel veel leden, mij een soort steriel voel. Mis de relatie. Misschien niet in de eerste plaats met God die van elke preekstoel wel een redelijk oog op je kan werpen (zonder preekstoel lukt dat ook wel, dacht ik) maar meer met de mensen. Ik houd daarom meer van de wat kleinere samenkomstvormen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.