zaterdag 29 december 2012

Koffie zetten


Pa mokt. Het koffiezetapparaat wat hij heeft gehad van Jolanda maakt koffie die naar paardenvijg smaakt, aldus pa. “Maar denk erom dat je het niet tegen de kinderen zegt,” roept hij er achteraan. Het snoer dat aan
het apparaat vastzit is de dik en te lang. Of ik voor een korter en dunner wil zorgen en oh ja, boven ook graag het oude nachtlampje van de muur halen, hij heeft een nieuwe gehad dus het oude moet weg.  Het bed waarop hij verpleegd wordt, moet ook weer weg. Hij zwaait met een papier waarop staat hoe hij dit leenbed moet verlengen. “Dat doen we dus mooi niet, opzouten met dat nest.” Aldus pa. “Ze verzorgen mij maar gewoon op de bank en anders gooi ik ze er allemaal uit. (hij zegt het nog krasser, en werpt er de nodige knopen bij in de strijd)

Ik blijf een uur bij hem en hij doet net of hij geen geld heeft om de drank die ik eerder deze week voor hem moest halen, terug te betalen. Ik laat het maar zo. De sloffen zijn (hoe kan het ook anders) helemaal niets. Hij kan er niet op lopen. Aan mijn argument dat hij de hele dag zit, heeft hij geen boodschap. “Toffels zijn klote, nog steeds koude poten.” Aldus pa. “Zeker bij de kringloop vandaan? Neem ze maar weer mee.”
 (foto, pa toen hij nog pa was...)

5 opmerkingen:

  1. Nou, daar heb je weer een hoop lol van gehad, bah, het is je vader, maar wat een vervelend kereltje. Sorry hoor, maar ik zit me gewoon chagrijnig te maken om een ventje dat ik niet ken. Wat een vracht geduld moet jij hebben, respect.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerrit je noemt het bij name en daar heb ik respect voor. De massa roept:"tis toch je vader, hij kan er ook niets aan doen, ach het zal wel van de drank komen," en meer verontschuldigingen. Ik vind dat de dader tot slachtoffer maken. Wat jij zegt is gewoon waar, het is een vervelend kereltje en dat is dan nog heel netjes uitgedrukt....

      Verwijderen
  2. Stoere kerel op deze oude foto. Tja, wat kan een leven doen met de mens?..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MOge Hans. Ja zo was mijn pa op, ik denk zijn 35e. ALs kind al voelde je dat dingen in huis niet klopten, dat er iets onlogisch in de lucht hing en pa niet na te volgen/rekenen was. nu pas begrijp ik dat hij toen ook al onvoorspelbaar en kinderachtig etc was. Misschien in mindere mate dan nu, dat dan weer wel....

      Verwijderen
    2. Morge Peter. Druk hier met appartementje alhier. En dat met krakkemikkig lijf, niks aan. Ja aan het karakter van een mens is in positieve zin meestal niet veel te veranderen. Dat kan enkel de Geest, niet? Je zou zo graag alleen de mooie kant(en) van een mens willen zien en horen hè.
      De man lijkt niet alleen vol alcohol te zitten maar ook vol bitterheid, sorry.. Wat een kwelling. Vooral voor jou.. denk òm jezelf hè. broedergroet

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.