vrijdag 21 december 2012

Ik stond op met een gedachte.



Weet niet of ik de enige ben die met dit verschijnsel vertrouwd is, maar heb het vermoeden dat meer mensen het kennen.
Terwijl ik nog op mijn hoofdkussen lag te ontwaken uit een droom waar ik plotseling weer heel jong was en het mooiste meisje van de lagere school kuste, ontvouwde het zich voor mijn oogbollen.
Het was ongeveer zo: Op school wilde ik (en velen met mij) altijd met de populaire, de geslaagde mensen omgaan en erbij horen. Zij vormden de groep waar ik mij in thuis meende te horen voelen. (Herkenbaar misschien?)
Nu ik christen ben, stoot mij de groep “geslaagden, populaire” christenen een beetje af. Ik voel met niet thuis bij hen die weten dat ze goed bezig zijn. Vreemd genoeg voel ik mij thuis bij de groep die zich zondaar weet, de mislukten, misschien? De groep “heiligen” En dus “geslaagden” bezorgd mij mierentietjes zonder bhtjes. 

De kring van de kreupelen en lammen binnen het geloof, zij stralen voor mij zoveel meer van de Heer uit dan de groep die zich geslaagd christen meent te weten.
Bij de eerste groep behoef mij niet groter voor te doen dan ik ben.
Iets waar ik bij de geslaagde christenen altijd van merk dat je op je tenen moet gaan staan om erbij te mogen horen.
Bij de groep die zich zondaar weet, kan je zo aanschuiven. Je hoeft niets, ze zien je op volkomen gelijke hoogte aan. Ze omhelzen je in het geloof en strompelen samen met jou, de Meester achterna. Ze hollen niet, ze draven niet, ze schreeuwen niet wat jij zou moeten doen. Ze zijn er slechts altijd voor je. Niet om je te wijzen op je falen of te klein geloof, doch om je te midden van hun eigen pijn de kus der melaatse te geven. Te midden van al deze ellende zie ik altijd de Heer, terwijl ik Hem zo lastig vinden kan bij de groep “heiligen”. Het zal wel aan mij liggen. Ja laten we het daar maar op houden….

5 opmerkingen:

  1. Hmm...vraag het me af hoor of dat aan jou ligt...

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vreemd genoeg voelde Jezus zich bij hen ook het meeste thuis en geliefd.
    Ben kreupel en krachteloos, en ik slenter Jezus achterna. 'Nou en, als je zwak bent, ben je machtig, je bent van Mij.'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven en wat een 'stoere' foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.