maandag 17 december 2012

Humus en Gumus (christelijk dagboek)


“Humus van verse kikkererwten, met een broodje erbij en dan lamsvlees, om je vingers bij op te eten,”riep George enthousiast tijdens het koffie drinken in de kerk na de dienst.
“En dan een beetje shoarma erbij,” riep Jaap terug terwijl hij George op de schouder sloeg. “Israël is zo’n tof land,”hoorde ik ze keuvelen over hun gezamenlijke ervaringen met de Godstad.
In mijn binnenste ontsproot een diep gevoel van saamhorigheid vermengt met verbroedering en een vleugje eenheid.
Iedereen die twijfelt over of samen op weg wel haalbaar is, die zou deze twee mannenbroeders eens moeten horen praten.
“Humus,”brulde Jaap plotseling door de kerk.
“Gumus,” pareerde George.
“Neen het is Humus, ik weet het zeker.”
“Gumus, schreeuwde George weer terug.
“Humus.”
“Gumus”
“Humus.”
Woest brullend moesten ze uiteen worden gerukt.
Met het schuim nog op de lippen brulde George een aller laatste:”Gumus,” door de kerk net voordat hij werd afgevoerd door de koster.
“Waar gaat dit in hemelsnaam over,”vroeg ik aan Jaap?
“Oh hij spreekt het gerecht verkeerd uit.”
“En moet je daarover ruzie maken?”
“Hij begon,”brulde Jaap.
Het was toen dat ik besefte dat "geloofseenheid" nogal fragiele gronden heeft. Een broodje shoarma met Gumus/Humus is voldoende om weer een kerkscheuring op gang te brengen en twee geheel nieuwe gemeenten/stromingen te doen ontstaan. De Humuseerden en de Gehumusseerden.
Maranata Heer….

12 opmerkingen:

  1. Nog even en we ontwikkelen op internet ook weer een kerk richting ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rustig, rustig, gewoon even op de linken klikken en iedereen weet waar hij aan toe is: HUMUS
    zou ik niet op broog blieven, GUMUS al evenmin. HUMMUS daarentegen is wel te pruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig Gerrit, nu blijkt dat het dus weer allemaal bagger was waar al die drukte om werd gemaakt. Weer iets geleerd....

      Verwijderen
  3. Bedoelden ze niet gewoon hetzelfde? ooit was ik in een dienst waarin een mooie Zuid-Amerikaanse op hoge hakken het over heilig had (neem ik aan) maar de H steevast als enn G uitsprak. Aan het eind van de dienst ben ik vertwijfeld de kerk uitgelopen. Zouden ze dit met opwekking bedoelen...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha zeer herkenbaar. Was ooit bij Maasbach naar binnen gelopen en de voorganger daar (vroeger een timmerman dus dat zat goed) had de vreemde gewoonte om een beetje Amerikaans accent te willen hebben. Goed, er spraken daar regelmatig buitenlandse mensen en ik denk dat hij dat een beetje na wilde apen want zijn:"Heilige Geest klonk steevast als: De Geilige Geest en van de Holy Gost maakte hij: The holy goat. Zonder nou direct te willen spotten, klonk dit wel bespottelijk zoals je zelf al aangaf.
      We lachen er maar om...

      Verwijderen
  4. huub en ik hebben meegemaakt dat voor een zakje thee twee volwassen vrouwen met kleinkinderen ruzie maken en belanden op kantoor bij pastor...

    dat was een tijdje geleden..maranatha inderdaad..na een krachtige preek te hebben gehoord huub en ik gingen gewoon weg.

    ajuus met de zalving...we worden echt moe..van..sorry ik wou niet eens klagen maar soms denk ik bij me eigen..heer aub kom spoedig terug...

    als je in je hart voelt wat de vijand mee bezig is..waarom niet tegenin gaan en in de liefde wandelen...en zijn mensen met 25 jaar in de kerk...daarom zeg ik altijd...we gaan naar de kerk maar is de kerk in ons ? heer vergeef ons

    sorrry meneer peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We blijven bovenal mens. Het zal die mensen niet meer geestelijk hebben gemaakt, maar zeker wel meer menselijk en eerlijk gezegd voel ik me toch het meeste op mijn gemak bij de falende mensen. De groep die het altijd zo goed doet, neen, ik wen er niet aan, haha...

      Verwijderen
  5. Pffffffffffffffffff nou zeg, waar maken we ons druk om.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.