maandag 3 december 2012

Gewoon wandelen


Ik sprak met heel veel gezonde oudere mensen en ontdekte al heel snel dat ze hun conditie en figuur door een paar heel simpele regels op niveau houden.
Geen ingewikkelde diëten, sportscholen of fitnessapparatuur maar simpelweg door dagelijks te wandelen. Op mijn dagelijkse omzwervingen in de Krimpenerwaard kom ik ze bijna altijd wel tegen. Het oude mannetje van ver in de tachtig en nog altijd zijn dagelijkse wandeling maakt (vier kilometer). Het nog oudere heertje met de hoed die het Beijerse rondloopt op zijn sukkeldraf of de oude vrouw met haar hondje. Allemaal slank, allemaal in een conditie om een  puntje aan te zuigen. Ik vroeg wat het geheim was onder hun blakende gezondheid en mooie figuur en steeds weer vertelden ze mij dat er een gematigd leven ten grondslag ligt onder hun gezondheid. Het grote geheim werd (hoe kan het ook anders) gevonden in: met mate eten, met mate drinken, op tijd naar bed en bovenal dat dagelijkse wandelen. Ik heb net mijn eerste wandeling er op zitten van twee uur en voel mijn gezicht en oren gloeien want er valt natte sneeuw in de polder. Toch merk ik bij thuiskomst dat het mij zeer goed heeft gedaan. Je hoeft niet naar dure sportscholen toe, als je maar dagelijks een uurtje wandelt. Het kost niets en je bent lekker buiten…

Onder deze link een site waar je precies kan zien hoeveel calorieën je hebt verbruikt tijdens het wandelen. Fietsen/ werken etc. Handig. Ik heb er ruim 1000 weggewerkt tijdens mijn eerste wandeling.

6 opmerkingen:

  1. Wandelen is enorm goed voor je conditie, toen ik nog gezond was liep ik elke dag een uur of twee-drie, geen enkele moeite mee.
    Nu ben ik na een kwartier al total loss, die slechte nieren doen dat.
    Midden januari kan ik hopelijk van de medicijnen af, dan heb je kans dat de nieren weer iets vooruitgaan. Dan kan ik proberen weer wat conditie op te bouwen en dagelijks weer een stuk te wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij wist dit dus al lang Gerrtit en wat jammer dat je het nu niet meer zo lang kunt doen. Maar er is hoop begrijp ik en ik hoop met je mee dat je in januari weer wat meer puf krijgt om je conditie een stukje op te bouwen. Vind het toch al knap dat je zo'n doorzetter bent.

      Verwijderen
  2. ik ben bang dat wij je straks niet meer herkennen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het gaat niet zo heel snel hoor Bas en ik wil wel sterk en gespierd blijven. Maar het overtollige vet weg zien te werken voor als het voorjaar weer aanbreekt en de toch weer in het verschiet liggende zomer. Dat je zonder je te schamen je t shirt uit kan doen en in je blote bovenlijf rond kan wandelen/ fietsen in de polder zonder je buik te hoeven inhouden. Haha....

      Verwijderen
  3. Super bezig hoor Peter. Ja en inderdaad, dure sportscholen zijn echt niet nodig. Je kunt zelf zo veel doen om de conditie op te krikken.
    Fietsen, wandelen, traplopen ipv de lift en ga zo maar door.
    Je bent super.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wandelen in het Beyerse: Oud Beyerland? We komen er wekelijks. Onze jongste woont in Puttershoek in een instelling. Prachtig alleen al het ritje over de dijk door Heinenoord. Mooi wandelgebied om wat kilootjes eraf te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.