zaterdag 22 december 2012

Geestelijk dagboek (de biechtstoel deel 1)



Vanavond in die maffe biechtstoel gezeten. Zat compleet voor gek natuurlijk want er kwam geen hond!
Net toen ik eruit wilde om even van de zenuwen een plas te maken, slofte weduwe Peultjes (die de bijnaam “Peultje” daagt) binnen. Of ze hier goed zat om iets dat haar raakte kwijt te kunnen. Met een rood hoofd stamelde ik dat dit het geval was en deed dat maffe gordijn dat George als deur in gedachten had, open.
Ze zuchtte een paar keer diep terwijl ik ongemakkelijk mijn oor tegen het horrengaas drukte omdat ze nogal zachtjes spreekt.
“Ik wil je iets vertellen waar ik al zeker een half jaar onder gebukt ga,”fluisterde ze.
“Het zit zo, ik heb zo’n moeite met Ina de vrouw van de profeet in onze gemeente.” Ik meende het met een “Hmmm” te moeten pareren en wachtte op wat verder komen ging.
“Ja weet je, ze werpt me telkens als ik met haar spreek bijbelteksten voor de voeten en ik voel me dan zo verschrikkelijk gekleineerd door haar. Ondanks ik besef dat ze het goed bedoelt, kan ik haar dan wel een rotschop geven. Gisteren nog vroeg ze me of ik na het overlijden van mijn lieve Keesje al rust had gevonden in de wetenschap dat hij bij de Heer was? Toen ik het niet droog kon houden en haar naar waarheid antwoordde dat ik maar niet begrijpen kan dat de Heer juist hem weghaalde. Zo’n lieve schat en ik mis hem zo. In plaats van mij een hand op de schouder te leggen begon ze uit de bijbel te citeren dat God alles ten goede zal laten meewerken, als wij Hem de ruimte geven en of ik dat wel besefte. Dat God een doel heeft met het overlijden van Keesje. Ik kon dat mens wel een schop geven, zo woedend was ik. En met die boosheid zit ik nu zo in mijn maag weet je wel? Want God rekent mij niets aan en dus mag ik een ander eigenlijk ook niets aanrekenen, toch?”

2 opmerkingen:

  1. Als ik voor mijzelf mag spreken heb ik een bloedhekel aan mensen die in een gesprek met bijbelteksten beginnen te meppen. Daar is de bijbel niet voor bedoeld. Het betreft vaak een zekere groep die dat doet. Heb er geen hoge pet van op dit gedrag. In de liefde zeggen ze dan en vervolgens steken ze een zwaard in je barst en laten je bloedend achter.
    Leuk blogje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moge allemaal, we zitten te dubben nar de kerk te gaan of niet want er waaien wat oude mensen over. Wat een weer zeg, vreselijk veel wind en regen. De hele nacht hozen. Ik krijg ook altijd de kriebel van de speerwerpers, zoals ik ze noem, die in een gesprek direct met bijbelteksten komen. Ze behoren niet tot de groep christen waar ik mij bij thuis voel. Heb het idee dat ze zo vast zitten aan de letters dat ze vergeten dat de liefde, welke in Gods boek de basis vormt, uit hun zicht is verdwenen. De letter dood maar de Geest maakt levend, weet je wel....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.