donderdag 27 december 2012

De nieuwe afstandbediening


Mijn zus Jolanda belde op om te zeggen dat ze ma een andere, meer simpele afstandbediening gaan geven. Het is tenslotte haar grootste hobby om de hele dag televisie te kijken. En regelmatig klaagde ma dat de afstandsbediening het niet deed, waar achteraf van bleek dat ma maar wat op de knoppen lag te drukken en wel zien wat er van kwam. Maar nu zou Jolanda zorgen voor een eenvoudige die haar man Willem in zou stellen.
Ik ging er vanmorgen opgetogen heen, want eindelijk liet de zon zich zeer even zien. Ma lag amechtig in bed als een gestrande walvis en schudde wat met haar weefsel. In haar mollige hand vastgeklemd als het dierbaarste bezit de nieuwe afstandbediening.
Ik:”zo ma een mooie afstandbediening heeft u daar.”
Ma:”Oh ja?”
Ik:”ja een nieuwe zo te zien?”
Ma:”nou je het zegt, ja.”
Ik:”hoe komt u daar dan aan?”
Ma, haalt haar schouders op en mompelt:”Kwee niet.”
Ik:”van Jolanda gehad misschien?”
Ma:”niet dat ik weet.”
Ik:”van de kerstman dan?”
Ma:”hahahaha.”
Ik:”en doet hij het goed?”
Ma begint als een zapjunk op de 5 knopjes te rammen en de halve ether suist over haar groteske televisie voorbij.

2 opmerkingen:

  1. wat herkenbaar Peter. Een tijd geleden was ik bij mijn moeder. Zij klaagde over haar tv dat er alleen tv Noord op zit, terwijl zij notabene in de Randstad woont. Ik pak de afstandsbediening, zo eentje als jij ook beschrijft: 2 knoppen omhoog/omlaag zenders wisselen, 2 knoppen omhoog/omlaag volume en een aan/uit knop. Simpeler kan niet.

    Ik zap naar rechts. Zoals ik vermoedde staat de tv op de allerlaatste zender en nu springt hij dus naar Nederland 1. Mijn moeder is opgetogen, hoewel ze het jammer vindt dat ze nog steeds 1 zender heeft. Ik leeg haar uit hoe ze kan zappen.

    Ze vraagt me haar ook te helpen met de cd speler. Ik maak plakkertjes om bij de knoppen te doen: 'aan/uit' 'spelen' en 'stop'. Als ik de plakkertjes op het apparaat wil doen zie ik dat mijn idee niet nieuw is. Meerdere broers/zussen hebben hetzelfde gedaan. Een woud van gebruiksaanwijzingen...

    Als ik mijn moeder enkele weken later aan de lijn heb klaagt ze erover dat 'haar kinderen hebben bepaald waarnaar zij mag kijken: alleen Ned 1, 2 en 3.' Ze voelt zich betutteld. Ik zeg haar dat ze meer zenders heeft, maar kan het niet laten zien; ik zit meer dan 200 kilometer van haar vandaan. Ze blijft stug volhouden dat ze echt niet meer dan 3 zenders heeft omdat ze geen RTL en zo mag kijken van haar betuttelende kinderen....

    Zucht. Valt niet mee als je geheugen op de loop is gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Kees, het is wat hoor want je gunt je ouders het beste en als ze zo worden, dan is het toch een mengeling van gevoelens die elke keer weer over je heen komt.
    De humor, want ergens kijk je in een spiegel die misschien ook onze toekomst is.
    De liefde, want je blijft hun kind en zet je in zoveel dat kan.
    Het geloof, want ergens worden zij pas echt weer als kinderen.
    Nou ja en veel meer.
    Diep zuchten, ja doe ik ook de hele tijd want het lijkt zo weinig meer uit te maken of je komt of niet want ze vergeten zodra je wegbent dat je geweest bent.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.