zondag 2 december 2012

Dag negen zonder sigaren roken en snoepen


Hoesten  in de vroege morgen is totaal verdwenen. Duidelijk meer lucht en veel fitter gevoel.
Geen pijn meer op mijn rug en wat mij meer bevreemd, de rare hartkloppingen die mij al tien jaar parten spelen blijven nu al dagen uit. Is een raar gevoel als je hart steeds overslaat. Onschuldig zegt de huisarts maar het voelt zo vreemd in je borstkast. Al dagen geen last meer van dus.
In de avond zin in snoepen, maar ik kan mij goed beheersen. Die ons drop welke ik elke avond wegmaalde vervangen door twee mandarijnen en de bak chips voor het slapengaan vervangen door een bakje yoghurt met een weinig suiker. Vrijdag weeg ik me pas weer want ik wil geen weegschaalfobie. Broek zit na 2 kilo afvallen al wat ruimer en knelt niet meer zo erg of is dat psychisch?
Ik doe wel push ups omdat ik geen spiermassa wil verliezen en het vet wil omzetten in normaal weefsel.
Niet te veel ongeveer 100 om de dag. Verders wat situps (ook 100 om de dag) om de buikspieren wat te versterken. Vergeten te vertellen dat ik een foto heb gemaakt van het begin (105 kilo) en ik zal hem laten zien als de 10 kilo verdampt zijn met een nieuwe foto van de dan huidige situatie.
Ik zou zeggen: doe mee als je te dik bent. Goede voornemens mogen het hele jaar door.

Ik wil in ieder geval regelmatig een recept doorgeven wat mij bevalt en volgens mij niet echt een dikmaker is.

Kip sinaasappel

Snijd voor 2 personen een kipfiletje aan stukjes en bak deze bruin.
Bak er gelijk een uitje gesnipperd in mee.
Vet na aanbraden afgieten
Rasp met een fijn raspje de buitenkant van een sinaasappel af en leg apart
Pers nu drie sinaasappels uit en doe het sap bij de pan met aangebraden kipfilet en ui. Doe er het sinasrasp bij en een teentje knoflook. Drie theelepels sesamolie, drie eetlepels bruine suiker, 5 eetlepels (naar smaak) ketjap manis en als laatste een stukje geraspte gember (zo groot als mijn halve duim). Goed roeren en doorwarmen en aandikken met allesbinder of maïzena.
Eten met rijst en sla.
Superlekker.
Onder deze link het recept op youtube, klikken maar...

9 opmerkingen:

  1. Lekker dat recept, dat ga ik zeker eens maken. Succes met afvallen, ik doe met je mee. Bij mij moeten er ook de nodige kilo's af. Dus dit soort recepten zijn meer dan welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker recept, en zonder zout. Dit gaan we zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beetje zout mag, maar de ketjap is al zout en in de rijst doe ik ook wel wat maar niet te veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om met enige regelmaat een recept te delen. Ik hou van gezonde nieuwe recepten. Moet wel zeggen, veel kip in Nederland is nou niet echt geweldig. Was ooit in Afrika, daar smaakte de kip nog echt naar kip. Is ook niet wit, maar na bakken gewoon grijs, zoals het hoort.
    Succes met de laatste 8 kilo Peter, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bewondering kanjer. 2 Kilo al weer. Gefeliciteerd hoor en je recept jammieeeeeeeeeee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja gaat onwijs hard de eerste weken blijkbaar maar het zal wel moeilijker/langzamer worden in de loop van de tijd. Is ook wel een mooi moment met sinterklaas (boterletters) de kerst (kransjes) en oud en nieuw (oliebollen)....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Succes met afvallen! Zelf heb ik er 10 kg af en dat is echt wel een prestatie al zeg ik het zelf, want veel beweging heb ik niet. Ik zit n.l. veel in een rolstoel door mijn spierziekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Nelly

    Heb een vriend die Ms heeft en ook die moet zo op zijn eten letten want zoals je al aangeeft heeft weinig bewegen ook als effect dat je heel snel alles in vet omzet.
    Zie ik nog beter bij mijn moeder (beroerte) die heeft helemaal geen beweging meer en zit enkel maar in de stoel en is heel erg dik geworden. Maar hoe heb jij dat dan gedaan die 10 kilo? Minder eten? Anders eten? Heb je tips misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je je zoveel beter voelt ook door niet meer te roken Peter! En mooi dat er nu dan al 2 kilo verdwenen is van de tien die je kwijt wil.
    Succes met de rest, komt vast goed als ik dit zo lees.
    Men zegt altijd: Ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een onderdaan of ook wel bedelaar. Een stevig ontbijt zorgt voor een goede ondergrond om de rest van de dag niet teveel te gaan snaaien. En s'avonds eet ik eigenlijk nooit meer na achten. Als ik dat wél doe dan slaap ik slechter.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.