maandag 24 december 2012

Christenen van stand en geslaagde geestelijken


Even de stad in, lekker met de benenwagen. Ik zag het echtpaar uit de kerk dat altijd zo keurig gekleed gaat en dat bij de koffie altijd met dominees, doktoren, advocaten en andere “geslaagde christenen” praat.
Ze keken mij niet aan. Ze kijken mij nooit aan. Ze zien enkel mensen van hun stand, wat dat ook zijn mogen.
Ik heb geen eigen zaak en ben geen dokter, advocaat of dominee en dus zien ze mij niet.

Toen ik er nog over nadacht liep ik voorbij de ietwat verloederde vrouw met haar accordeon die altijd met kerst in de sneeuw of regen valse kerstliedjes zit te spelen. Zij keek mij wél aan, net als altijd trouwens. We lachten zomaar even naar elkaar, zonder elkaar echt te kennen. Haar schotel was leeg op een paar kleine geldstukken na. Ik spreek haar altijd even met kerst, dan deel ik iets van mijn overvloed met haar. Ze is geen christen en gaat ook niet naar de kerk en toch voel ik met haar meer gemeenschap dan met het rijke, keurig geklede echtpaar, dat elke zondag voor ons zit in de kerk.
Het spijt mij keurig gekleed echtpaar zonder naam, ik hoop dat er voor u in de hemel een speciaal plekje is waar u met de mensen van uw voorkeur en stand kunt wonen. Ben enkel zo bang dat Jezus er misschien met een grote  boog omheen loopt, net zoals u nu doet bij mensen die naar uw mening niet van uw stand zijn.Een eenvoudige bouwvakker, ach, wat moet u daar nu toch mee?
Een gezegend kerstfeest en verslikt u zich niet in de kaviaar...

8 opmerkingen:

  1. Hahahaha, geweldig Peter die foto!!!!!

    Ik wens jullie hele fijne kerstdagen en 'n goed maar bovenal gezond 2013!

    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je dank je, jullie ook een heel fijne herinneringen aan het afgelopen blogjaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Haas op de foto leeft wel op heel grote voet!
    Leuke foto trouwens.
    Ik wens jullie ook een gezegend kerstfeest en gelukkig en gezond 2013 toe!
    En eigenlijk zijn die keurig geklede succesvolle christenen een beetje triest(ook al beseffen ze dat zelf niet)en alle teksten over nederigheid en bescheidenheid daar lezen ze dan in de bijbel ook vast met een grote boog overheen ;-)!
    Groetjes,
    Riah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha zeg dat Riah, zeg dat. De ander uitnemender achten dan jezelf, wat vinden wij dat vaak lastig. We blijven maar kijken naar de ander op grond van geld, status,intellect, afstamming etc. Wat blind! Wat jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ja, heel herkenbaar, helaas.. Sommige hoofden blijven zich omdraaien. Ik wen daar nooit aan. Maar Jezus zei: "Wie zichzelf vernedert en wordt als dit kind, die is de grootste in het koninkrijk van de hemel.", maar "Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja.....je moet maar zo denken: ze weten niet wat ze missen door niet met jou om te willen gaan!
    Hele fijne gezegende Kerstdagen Peter en Paula en alle goeds en Gods rijke zegen voor 2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank jullie, nou ja, ik heb nog liever dat mensen niets zeggen, dan vervelend met bijbelteksten lopen strooien. Jullie ook gezegende dagen en maak er wat van....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.