zondag 23 december 2012

Christelijke mantra's


Vanmorgen werd ik weer geconfronteerd met de vreemde woorden uit een psalm waar staat:”Roer de trom en slaat de harp".
Nou weet ik weinig van muziek maar roeren doe ik de erwtensoep en slaan doen de buren met de deuren, dacht ik. Ik besef dat roeren van beroeren komt en wil daar dus niet te veel over vallen maar een harp slaan, gaat zelfs mij te ver. Wat mij weer opviel in de kerk vanmorgen was dat de christelijke mantra’s ontbraken. Die hoor je eigenlijk niet in de gevestigde orde, enkel de charismatische maken zich daar schuldig aan. Bedoel dat eindeloos herhalen van delen van opwekkingmuziek. Soms komt er geen einde aan het herhalen en herhalen en herhalen. Je hebt dan het idee dat zo’n opwekkingsnummer tot een mantra verheven wordt en de gemeente in een soort trance geraakt. Misschien heb ik het mis, maar zo beleefde ik het wel vaak en zong na de derde herhaling dan ook nooit meer mee. Herkenbaar misschien?

9 opmerkingen:

  1. ja maar eerlijk gezegd vond ik de (dominees) die tot vervelens toe iedere keer weer opnieuw begonnen om te laten horen hoe goed ze waren ,ook wel in die categorie thuis horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dominees hebben vaak de vreemde gewoonte om hun hele preek nog eens over te doen in het gebed na de preek. Het heeft voor mij niet het zweverige van de gezongen opwekkingsmantra's maar ik val er wel van in diepe slaap....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! heel herkenbaar, ik krijg dan een soort van allergische reactie. Dan gaan mijn haren overeind staan. De bijbel zegt:
    Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.
    Blijkbaar moeten we er niet teveel bij nadenken en mantra's zingen en in tongen spreken is prima maar dan moet het wel uitgelegd worden, anders is het niet tot opbouw van de gemeente, maar ja ik heb al jaren een geest van opstandigheid, zo gaat dat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is zo, er is niets op tegen als mensen in een tong zingen of spreken, maar zoals je al schreef moet daar dan wel uitlegging op volgen anders moet men (zoals God zegt) stil tot God spreken.
    Daarnaast zijn al de keren dat ik een tong hoorde uitleggen, fout en onbijbels geweest. Altijd begon de (noem het vertaler der tong) met de woorden:"Mijn kind, zo spreekt de Heer."

    Dat is dus profetie en geen tongentaal want iemand die spreekt in een tong (zegt de bijbel) spreekt tot God en niet andersom.

    Om kort te gaan, heel veel onzin als het gaat om tongentaal.
    Maar het bestaat wel, ik spreek het zelf ook. Maar geen Hassiebassieschoonisme jassie....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En vergeet het aanslaan van de snaarinstrumenten niet, waar dat slaan op zal wijzen. Iedereen hier heel erg gezegende dagen toegewenst en een goede jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik lees hier vaak maar reageren doe ik eigenlijk nimmer.
    Maar nu heb ik toch een vraag en wel deze, waarom zou iemand de in bovennatuurlijk gesproken tongentaal niet kunnen vertalen in de woorden, zo spreekt onze heer of god? God kan toch door mensen spreken? Wat is daar dan mis mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De oplossing is simpel anoniem, en wel het volgende:”Als de bijbel leert dat iemand die in een tongentaal bidt niet (nooit) tot mensen spreekt, maar tot God, dan blijft de vertaling altijd een gebed “tot” God en nimmer een spreken “van” God zoals we horen in de woorden:”zo spreekt de Heer mijn kinderen.”

    Als ik mij in het engels tot jou richt, in een taal die je misschien niet verstaat en iemand vertaalt het, zal het nooit en te nimmer plotseling een spreken worden van jou tot mij. Het blijven mijn woorden tot jou gericht.

    Is simpel dacht ik…


    Ja Elize dat ik daar niet aan gedacht heb, slaan komt van aanslaan, bedankt voor de tip en ook jij en iedereen die je lief is een heel goede kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat herhalen ja, daar word ik ook zo moe van. Gelukkig zingen wij alleen psalmen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, dat eindeloos herhalen herken ik wel. Jammer, want de kracht gaat uit de woorden; het worden... tja, woorden. Meer niet.
    Wordt inderdaad erg veel gedaan met de Opwekkingsliederen. Worden zo meer trance-liederen en dat kan inderdaad nooit de bedoeling zijn!

    Gezegende Kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.