maandag 26 november 2012

Zingend liegen


Gisteren zongen we in de kerk uit de evangelische liedbundel, lied 194.

Een aardig pelgrimslied waarvan het refrein zingt:”Jeroesjalajiem, stad van God,
Wees voor de mensen een veilig huis
Jeroesjalajiem stad van vrede
Breng ons weer thuis.

Een leuk lied maar het is weer het oude liedje waarin de gemeente uit de heidenen zich op de plaats van Israël meent te mogen stellen.
Jeruzalem is niet ons thuis, ik ben geboren in Gouda. Als er dan al een thuis is wat naar Jeruzalem verwijst dan is het de hemelse stad.
“Je moet deze dingen ook vergeestelijken,”zeggen de voorstanders. Ik begrijp, ik begrijp, maar toch vind ik het een dooddoener met een duidelijke ondertoon van toe-eigenen wat niet van ons is. En wat erger is, een terzijde schuiven van het Joodse volk.

We sloten af met: evangelische liedbundel lied 132

Ik citeer: zou ik nog vrezen, nu Hij eeuwig leeft (dat deed Hij al hoor!) en nu komt het: die mij heeft genezen, die mij vrede geeft.

Ik ging weer met dezelfde pijnen in mijn lijf huiswaarts te midden van een massa zieke  mensen die zeker niet genezen waren en besefte dat christenen het meest liegen als ze zingen….

8 opmerkingen:

  1. maar doelen ze met: 'die mij heeft genezen' dan niet op die tekst: "Zijn striemen brachten ons genezing?" Ik heb nooit begrepen dat ze daar echt genezing van ziekte mee bedoelden. Jezus was trouwens ook een man van smarten en vertrouwd met ziekte, als ik het goed gelezen heb. Dat van Jeruzalem en zo, daar ben ik nog diep over aan het nadenken en over aan het grasduinen in de bijbel. Ik ben altijd opgevoed met de gedachte dat de Joden het heil verworpen hebben en dat zij dus alle rechten verspeeld hebben, maar persoonlijk geloof ik eigenlijk wel dat zij nog steeds het heilige volk van God zijn. En wie is dan 'de bruid'? Volgens mijn vorige gemeente waren zij dat, maar daar geloof ik niets van. Ik ga maar gewoon dapper door met zoeken en eens zal het ons allemaal duidelijk worden...
    groeten van Geke Mateman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft jammer dat zelfs ik na 25 jaar christen zijn niet precies weet wat ze bedoelen. Innerlijke genezing roepen de voorstanders dan, je moet ook dit geestelijk zien. Jaja, ik begrijp, ik begrijp.
    Vanaf het eerste moment dat ik de bijbel in handen kreeg begreep ik dat het volk van Israel nooit en te nimmer heeft afgedaan. De bijbel zegt het zelf. Dan zal ik de vervallen hut van David weder opbouwen.
    De bruid en het lichaam, ook daar is zoveel verwarring over. Mensen willen dat splitsen. De gemeente is het lichaam en Israel de bruid. SOms maken ze het nog doller en vullen enkel de gemeente in als bruid en lichaam.
    Ik denk dat alle gelovigen samen en de gemeente en het lichaam vormen. Dat zegt de bijbel, dacht ik. Dat er in Christus eindelijk eenheid is, geen Jood Griek of heiden is, maar dat allen tot één lichaam worden omgevormd. Allen tot een bruid die straks haar bruidegom zal zien.
    Maar in dit alles is ook zeker Israel inbegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als allerlei stellingen en theologische verhandelingen mij te veel worden, is het tijd om terug te gaan naar het 'pitje'. We moeten geloven als een kind. Onvoorwaardelijk. De rest zie ik op zo'n moment graag als bijzaak.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ZO is dat, terug naar het kruis is de beste weg....

      Verwijderen
  4. De juiste plaats toekennen aan Israël en de Joden is absoluut belangrijk voor een juiste bijbelse visie. En daarmee ook voor je geestelijke leven, denk ik. De vervangingstheologie is een vreselijke dwaalleer die te lang gewoekerd heeft IN de kerk.
    Als we al weten wat we zingen zijn we het dezelfde avond soms alweer vergeten.. Meen dat dat ook vaak het geval is met ons bidden. Maar goed dat God als geen Ander weet dat we slechts kleine mensjes zijn..
    De niet-Messias belijdende Jood is en blijft een mysterie voor ons, niet? Geloof dat we (ook) hun behoudenis maar aan God over moeten laten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi omschreven Hans dat de niet Messias belijdende Jood een mysterie is voor ons. En wat hun behoud betreft is dat ook niet aan ons om te zeggen hoe en wat dat zal gaan. Maar als een paal boven water staat wel, zoals je reeds aangeeft dat wie meent dat de rol voor de Jood is uitgespeeld er nog verrassingen zullen komen, want ook voor hen gaat op dat wat Zijn hand begonnen is ooit afgemaakt zal worden...

      Verwijderen
    2. Zo is het. Het is dankzij de Joden (hun blindheid) dat wij redding ontvangen hebben staat ergens in de Romeinenbrief. En dankzij dè Jood dat we eeuwig leven ontvangen hebben...

      Verwijderen
    3. Mee eens, het heil is uit de Jood en ook de Heer zelf is naar de mens uit de Jood en dus zou het gepaster zijn om Israel te geven wat Israels is en niet de gemeente uit de heidenen op de plek van dit volk te zetten want dat was nou net niet de bedoeling. Niet dat is Israel verafgoden wil, want zonder Messias is het ook een lege dop. Je hebt van die mensen die Israelgevoelig zijn en denken dat ze één zijn met dit volk. DIe eenheid kan er wel komen door het bloed van het Lam maar zolang ze Hem niet willen kennen bestaat er vijandschap.
      DUs ik krijg beslist geen gevoelens vol tederheid/eenheid etc als het over Israel gaat.
      Maar zoals je al schreef meen ik wel dat de bijbel leert dat er een belofte op het volk rust.
      Derhalve moeten wij onze plaats kennen maar velen kennen dit niet helaas en vinden het gek als de vrome Jood een afkeer heeft van de christen die hem alles af wenst te nemen...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.