zaterdag 10 november 2012

Vies doen


Pa zit onwijs vies te doen. Ik wil niet in details treden maar ik eet al zelf een paar dagen met veel minder smaak, want steeds komt dat vieze gedoe in mijn gedachten.
Heb het idee dat hij niet meer kan slikken en dat daarom alles wat hij naar binnen wil werken terugkomt.
Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Pa wil niet dat ik er met mijn zussen over praat en probeert de schijn van: alles nog oké, op te houden. Maar zoals het er nu uitziet zal hij naar het ziekenhuis moeten. Zijn benen als bezemstelen zo dik, steken uit zijn ondergoed en de temperatuur in huis stookt hij op tot 27 graden. Niet om uit te houden zo warm. Roken doet hij nog volop want daar gaan zijn longen volgens zijn zeggen van open. Een redelijke theorie die kant nog wal raakt, maar, ja…
Hij heeft de hele dag aanloop van de thuiszorg en verpleging. Moet zeggen dat ze het erg goed doen, want ga er maar aanstaan met zo’n man. Niet echt de gemakkelijkste patiënt. Hij probeert een haring te eten en hapt ernaar als een zeehondje in Dolfinarium. Even lijkt de haring af te zinken naar lager gelegen gedeelten van zijn slokdarm maar na een minuut ligt de haring na te spartelen op zijn schoot. Pa propt hem weer naar binnen en alles herhaalt zich. Heb het idee in een nachtmerrie te zijn verzeild geraakt waar ik niet uit kan komen. In stilte bid ik tot God om dit lijden te beëindigen. Misschien een vreemd gebed maar ik kan dit niet aanzien. Het is te gruwelijk, te mensonterend, te misselijk makend. Pa vloekt, kettert, zuipt, rookt en ik zit erbij en weet geen raad met dit alles. Waarom leren we zoiets niet in de kerk? Waarom hoor ik nooit eens preken over dit soort zaken? Ooit kom ook jij hier wellicht voor te staan en wat zou het dan handig zijn beslagen ten ijs te komen. Of neen, een situatie als dit is geen pasklaar antwoord op...Ontferm U Heer...

9 opmerkingen:

  1. Peter stel dat een dominee hier tijd en energie in zou steken dan zou de goegemeente toch zeggen :waar heeft hij het over,als je er niet voor staat of gestaan hebt dan weet je dat ook niet.Dit zijn de hele moeilijke momenten,en gek maar op de èbn of andere manier krijg je hier ook weer kracht voor en hopelijk liefde van mensen om je heen.veel liefs (ik weet ook niet wat ik meer moet zeggen)van ons en we menen het .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedoelde eigenlijk dat ons nimmer wordt geleerd om te gaanmet het sterven van ongelovige mensen die je toch heel dicht aan he hart staan. Men zegt dat we moeten bidden voor die mensen dat ze ook de liefde van God mogen leren kennen maar als op de grens van de dood deze keus nog niet gemaakt is, blijft het verder stil en zit jij als mens met de gebakken peren. Daar zou ik graag eens een preek over horen, hoe hier mee om te gaan! De katholieken hebben hun aflaten, de Mormonen hun dopen voor de doden om mensen die gestorven zijn een plek in je denken te geven. Maar dat is kul, de bijbel leert:"zoals de boom valt blijft hij liggen." Maar hoe ga jij hier nu verder mee om als gelovige. 35 jaar gebed en dan plotseling de stilte en het besef dat die keus om Hem te erkennen nooit is gekomen.
    Dat sluit je niet zomaar af hoor....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit laat me aan me ma denken..ze was een heel goede moeder ben ik dankbaar voor...toch ze geloofde in God maar deed nooit de keuze...

    ik ging ieder jaar op vakantie en bleef ook telefonisch haar over de heer vertellen....en heeft ze ook de heer aangenomen...nou wacht ik nog dat me zoon dat keuze zal maken...vindt het raar dat op deze momenten dat ie zo ziek is zijn hart niet open gaat..voor God..eigenlijk met zijn gedrag redineert hij tegen God...is moeilijk wat kan ik meer zeggen?

    hij is niet van bewust als ie een keer sterft...waar ie naar toe gaat....dit wens ik echt aan geen persoon in deze wereld..

    we bidden voor u...hij is toch uw vader..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je een goede moeder hebt gehad, ik ook hoor, tot ik 14 jaar was toen liet ze mij alleen met de man die toen aan de drank ging. Jammer hoor, dat mensen vaak verkeerde keuzes maken. Verliefdheid en lustgevoel kan heel veel kapot maken. Dat klinkt raar maar is wel waar. Veel mensen menen dat verliefdheid uit hetzelfde vaatje komt als de liefde, maar dat is een vergissing. Verliefdheid is "ik gericht". Het gaat erom dat je iemand ziet die je wil hebben. Liefde is gericht op die ander. Maar de wereld begrijpt die zaken niet en verward liefde en verliefdheid en kookt er een oneetbare soep van...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Peter,
    Het gebed van een rechtvaardige vermag veel zegt de bijbel. Jij bent aan het bidden voor je vader en je zult niet de enigste zijn.
    Er ontvallen velen van ons geliefden, kennisen en andere mensen die God niet kennen zoals wij, die God in onze ogen niet aangenomen hebben als hun redder en heer.
    Maar wij weten niet wat in het verborgene gebeurd. Wij weten niet het ongebeden gebed. Er gebeuren dingen in de hemelse gewesten, waar wij totaal geen weet van hebben.
    Sterkte man. Liefdevolle groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is waar is waar en toch zou je dan toch op zij minst een sprankje van het geloof willen proeven en dat proef ik niet enkel gevloek.
    Het enige wat pa van de hemel zal zien is dat wat wij hem geven.
    Ik wil mijzelf niet iets voorhouden dat niet is, ik ben daar te nuchter voor. Ik begrijp en beaam je woorden wel, want niemand weet wat er in het verborgene gebeurt, maar aan de andere kant herkent men de boom wel aan de vruchten als je me snapt en die zijn nou niet dat ik zeg"
    lekker"...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het blijft moeilijk. Ook ik heb diverse mensen in de familie die niet geloven en hun opvoeding de rug hebben toegekeerd. Dan denk ik...ik moet hen laten zien hoe geweldig het is. Er moet iets van mij afstralen, maar het enige wat ik voel is onmacht. Misschien moeten we maar gewoon voor elkaar bidden (ons enige wapen) dat er uiteindelijk toch een snaar geraakt wordt. Wens jou in ieder geval heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bidden is de motor van het geestelijk leven. Verder moeten we het zoals je al zegt aan Hem overlaten. Maar wat ik in deze even wens door te prikken in de evangelische luchtballon dat bidden altijd, als je maar blijft bidden, zal verworden tot een ommekeer. Er bestaan massa's mensen die pruimen de Here Jezus gewoon niet en nooit...Het blijft hun keus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens. En uiteindelijk moeten we het stof van onze voeten slaan. Maar jah...als het je familie is blijf je schudden, maar loslaten doet het niet. Het blijft voor ons christenen niet te pruimen dat het dan toch misschien niet is weggelegd voor een van onze geliefden. Het blijft dan toch altijd...niet mijn wil maar Uw wil geschiedde.....voor mij ook een levenslange strijd!
      Grts Irene

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.