zondag 18 november 2012

De kapper

Toen ik pa zijn haar knipte waar de geur van lang niet gesopte geitenwollen sokken uit opsteeg, overviel mij plotseling een gedachte.
Zonder sentimenteel te doen, want daar ben ik de mens niet naar, besefte ik plotseling dat dit eigenlijk het evangelie is. Iemand die er ten diepste een rommel van heeft gemaakt, toch helpen omdat liefde nu eenmaal over de grenzen van de logica heen gaat.
Is dit niet wat de Heer ook bij u en mij heeft gedaan?
Haar (het beeld van zonde, denk maar aan schapen die zonder ze te scheren doodgaan omdat ze topzwaar worden, op de rug terechtkomen door het gewicht wat ze moeten dragen en sterven) afscheren ook al ruikt het niet echt fris. Zo scheert Jezus u en mij dagelijks en zelfs erger nog, Hij kust de melaatse mens en sluit haar in de armen. Zo is er geen enkele god te vinden enkel de God van de bijbel is zo. Herkenbaar neem ik aan, of kent u zichzelf nog niet als zondaar?

4 opmerkingen:

  1. Voeten wassen, haren knippen, maaltijd maken voor de eenzame. Alles wat jullie voor de minste van mijn broeders ... Wat zal er op zo'n moment veel door je heengaan, Peter.
    Voel mij zondaar, nog steeds een zondaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel mij eerder een zondaar dan een heilige. In de charismatische hoek werd mij steeds voor ogen gehouden dat ik een man Gods moest zijn, een heilige, een van de baanbrekers voor het evangelie van de Heer. Vol van kracht, gebruikmakende van de gaven van Gods Geest op de bressen staand.
    Er zat veel in en toch als ik in de spiegel keek, zag ik een fanatieke man, vol vermaningen en zekerheden die mij slechts arrogant maakten.
    Vroeger wist ik met absolute zekerheid behouden te zijn, maar gebroken was ik niet.

    Ik wist een strijder van God te zijn, maar met mijn “bijbelse woorden” kreeg ik het vreemde gevoel mensen slechts pijn te doen en van God weg te drijven.



    Als ik nu in de spiegel kijk zie ik een zondaar. Maar....wel een vergeven zondaar, een gebroken zondaar, een man op de knieeen. Iemand die bidt voor anderen (in plaats van hen te vertellen over hoe je moet leven). Iemand die mee kan lijden met de lijdenden. Iemand die mee kan huilen met de huilenden. Iemand die beseft dat genade begint bij in de spiegel kijken en een zondaar zien. Niet om daar neerslachtig van te worden, maar om in de reflectie de heilige die in mij woont ook te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geschenk wat God van jou heeft gemaakt!!
      Just a sinner, Saved by grace.
      Vruchtdragen begint bij gebrokenheid meen ik uit de grond van mijn hart. Iets wat de charismatici nog altijd moeten leren..
      En dan volgt een nederigheid die de grootste zondaren heilig maakt. Enkel door de bloed van Christus, het allerbeste schoonmaakmiddel..

      Verwijderen
  3. Ik kan er enkel amen op zeggen Hans. Het is die verbrokenheid die ik vaak mis bij mensen die het allemaal zo goed weten. Hoe je moet bidden, hoe je moet genezen en je gaven pakken etc.
    Ik weet eigenlijk nog altijd niet alleen dit: want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven hebbe.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.