woensdag 14 november 2012

Sterfbed


Pa kan niet meer naar boven omdat lopen niet meer lukt. Hij wil dat ik “even” een ander matras koop, dat hij op het ziekenhuisbed kan gebruiken in combi met zijn elektrische deken tegen koude voeten.

In de kamer is het 27 graden maar hij zal en moet het elektrische deken op bed. “Maar als u niet meer naar de gang kan lopen om in de traplift naar bed te gaan boven, hoe komt u dan op het toilet in de gang pa?”
Hij schudt zijn op een vogeltje gelijkende hoofdje en zucht:”Ik houd het wel op.”
Een oudere verpleegster van de thuiszorg komt binnen en informeert of pa al op het ziekenhuis bed beneden in de huiskamer wil gaan liggen. “Het zal tenslotte ook uw sterfbed worden,” zegt ze er doodernstig achteraan.
Ik vind het een domme ongepaste opmerking die veel zegt over de persoon in kwestie.
Wie zegt nou zoiets tegen een oude man? “Het zal ook uw sterfbed worden!”
Soms krijg ik wel eens het gevoel dat de wereld door gekken geregeerd wordt. Mocht dit gevoel kloppen dan is alles wat gebeurt aan idioterie verklaarbaar en aanvaardbaar want in een gekkenhuis, gebeuren nu eenmaal gekke dingen.
Pa staart voor zich uit naar niets en mompelt:”Sterfbed, sterfbed, wijf lazer op, ga er zelf in liggen.”
De verpleegster neemt snel de kuierlatten en pa blaast grote wolken rook uit, getrokken uit zware shag…

8 opmerkingen:

  1. jammer zulke opmerkingen ,maar Pa is nogal sterk(of voelt zich sterk) om dat allemaal op te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijpelijk opmerking van je pa.
    "Soms krijg ik wel eens het gevoel dat de wereld door gekken geregeerd wordt. Mocht dit gevoel kloppen dan is alles wat gebeurt aan idioterie verklaarbaar en aanvaardbaar": eine Wahrheit wie eine Kuh. De wereld wordt ècht door gekken geregeerd.
    Sterkte weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou hij heeft het haar duidelijk te verstaan gegeven. Dat is ook wel even goed. Soms mogen mensen best weten dat hun woorden ongelukkig gekozen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja pa neemt geen blad voor zijn mond en soms moet ik er ook wel om lachen....

      Verwijderen
  4. wow in dit gevallen wereld zou ik het zo noemen zijn mensen die echt hard zijn ...wie zeg nou zo iets tegen een oude man? ongevoelig..zij heeft ook God hard nodig..sterkte met uw vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een opmerking inderdaad, zoiets zeg je toch niet???
    Sorry Peter, ben een paar dagen niet hier geweest om te lezen maar ik ben je niet vergeten. Ik bid elke dag voor je en voor de hele situatie met je ouders. Hou je het nog een beetje vol allemaal?
    Veel sterkte hoor!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voel je niet verplicht, ik kom ook wel eens een paar dagen ergens niet en er is ook meer te doen in het leven dan internet, dus voel je volkomen vrij. Blij met de gebeden die kunnen wij allen gebruiken en het is heel erg tof om te horen dat over en weer gebed als middel gebruikt wordt...

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.