donderdag 8 november 2012

Lengte van de dienst


Wetenschappelijk bepaald dat een mens hooguit 20 minuten aandachtig kan luisteren. Daarna verslapt zijn aandacht en beginnen zijn gedachten te dwalen.
Toch duurt de gemiddelde preek nog altijd het dubbele van deze tijd. Mensen zakken weg, verflauwen, raken de aandacht kwijt. Zelfs in de tijd van de bijbel was het al zo dat Paulus zo lang bleef spreken dat Eutichus in slaap zakte en uit het venster viel.
De dominee vroeg zich af waarom er zondagavond zo weinig mensen ter kerke kwamen. Op het moment dat hij het vroeg zaten er ongeveer 1300 mensen. Gek dat je zo zelden hoort zeggen:”wat fijn dat u zo massaal gekomen bent deze morgen!”  Neen het was ditmaal de televisie die de oorzaak was volgens de voorganger.
Ik voor mijzelf zou zeker tweemaal gaan, als al het overbodige weggeschrapt zou worden uit de dienst en de spreker zich zou houden aan die 20 minuten waarin een mens aandachtig kan luisteren en het gesprokene tot zich kan nemen. Een dienst van één uur, ja daar teken ik voor.
Bij een voormalige Pinkstergemeente waar ik wel kwam maakte men het nog doller en duurde de dienst twee volle uren of langer. Als je dan in slaap viel noemde men dat: vallen in de Geest.
Om kort te gaan, hoe staan wij tegenover de lengte van de dienst en de samenhang met de frequentie waarin wij samenkomen?

P.s: wij hebben al 15 jaar geen televisie Dominee...

12 opmerkingen:

  1. is overal verschillend denk ik..bij ons zijn 2 diensten op zondag..de voorbede en dienst is kort..maar de oproep duurt heel lang..daarna mensen blijven fellowshipen ..wij gaan vaak weg..wordt heel vermoeiend..Gods wordt verfrist ons maar al dat praten..wordt een beetje eentonig...vooral als het om geld vragen gaat... en ja mensen vallen inderdaad in slaap...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik meen dat een gemeente die om geld vraagt een bedelaar voor God is geworden. Daar is het punt van vertrouwen een beetje in het geding. We gingen er toch van uit dat Hij voor ons zou zorgen als persoon en gemeente omdat we van Hem waren! Hoe komen gemeenten dan zo ongeestelijk om te gaan bedelen om geld in plaats van er gewoonweg voor te bidden in vertrouwen?

      Tegen jou en mij zeggen ze:"breng het in gebed en vertrouw op God, maar als ze er zelf voorstaan en het om geld gaat dan zeuren ze je kop in slaap. Herkenbaar uit mijn (noem het) Evangelische en Pinkstertijd...

      Verwijderen
  2. Doet me denken aan mijn jeugd, twee keer op zondag, twee uur, en als de dominee het erg naar de zin had en op dreef was, plakte hij er zo een half uurtje aan. Vreselijk, een kind kun je niet harder straffen, ik snapte geen bal,van
    wat die man stond te raaskallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, moet o je lachen Gerrit. Omdat ik uit een ongelovig gezin kom, ken ik die kwelling niet uit mijn kinderjaren. Is ook geen gemis geloof ik als ik het zo lees....

      Verwijderen
  3. Toch vraag ik me af waarom de kinderen hier bijvoorbeeld wel ruim een uur geinteresseerd en aandachtig kunnen bezig zijn met pc of film.
    Is het niet iets van deze tijd? Al dat beeldende zorgt er voor dat je niet langer dan twintig minuten kan luisteren. Dus...beamer in kerk is vaak al een oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is het ene vermaak en het andere toch andere kost. Een beamer in de kerk is voor mij een bron van onrust. Heb er slechte ervaringen mee en hoop dat ze dat niet bij ons gaan gebruiken. Ben het wel met je eens dat al het beeldende je aandacht pakt, maar het geeft ook onrust vind ik. Meen dat ik me wel geheel kan vinden in je ondertoon die variatie weergeeft, maar aan de andere kant heb ik jaren in een kerk gezeten met toneelstukjes tussendoor, een lied, profetie etc. Ik vond het vermakelijk maar het voegde voor mij niets toe aan geestelijke waarde. Persoonlijk hoor. Het deed mij denken aan het dolfinarium met tal van attracties. Voor mij een korte dienst, een krachtige kernachtige preek....

      Verwijderen
  4. Voor mij ook geen lange preken,en vooral niet als alles nog eens een keer herhaald wordt!
    En vragen om geld heeft ook zijn voordelen, bij ons wordt één keer in de maand gecollecteerd voor de zendelingen. Wat dan weer wel resulteert in het feit dat we al jaren in een stinkschool zalen huren omdat er te weinig binnenkomt voor een eigen gebouw!
    In mijn jeugd ging ik naar een redelijk zware christelijk gereformeerde kerk, maar bij één zeer zware dominee hoefde wij niet, want daarvan zei mijn vader:"na zijn preek bidt hij ook nog eens een preekie"!!!

    Riah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na zijn preek bidt hij ook nog eens een preekie, ik sluit mij geheel en al aan bij deze kreet omdat ik pas de ogen sluit om te gaan bidden als het nakauwen van de desbetreffende predikant zoals jij zo heerlijk naar waarheid omschrijft, overgaat in de ware gebeden en niet het nogmaals napraten van in de preek reeds gesproken woorden. Predikanten die zich aangesproken voelen, doe daar uw voordeel mee en stop met het eeuwige nakaarten van de preek!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "De Heere zegene u, en uw gave" zeiden de dominees in mijn 'oude kerk' vaak. Tsja, zo lust ik er ook nog wel wat.. Vreemd trouwens dat in veel samenkomsten de collecte tijdens de dienst opgehaald wordt. Waarom niet gewoon een ton bij de deur. Geef als je het op je hart hebt, zoveel of weinig je maar wilt.
    Lange preken heb ik nooit iets mee gehad. Vroeger moest dat gewoon, is mijn indruk. 3 punten van een kwartier. Nooit begrepen, als jochie al niet. Kindjes in zware gereformeerde kerken zijn dan wel vaak keurig en lang stil in de kerkbank, ze weten evengoed niet waar de bijna een uur durende preek over ging, dunkt me.. Een krachtige compacte preek, een paar even prachtige liederen, een paar kernachtige bijbelteksten en een eerlijk gebed: Koffie of thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeg ik amen op Hans, ik hop dat men iets mee wil nemen van de dominees die meelezen.
    Tja of kinderen de dienst echt zo positief beleven is zeker de vraag. Daarom zijn kinderdiensten op de zondagmorgen zo zalig voor hen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geruime tijd gaan wij niet meer naar een gemeente. Maar in de gemeentes waar wij zijn gegaan, waren de diensten niet te lang. Vooral de eerste gemeente niet. Een geweldige voordienst. Goede preek, een aanbiddings moment en gebed. Mogelijkheid om na de dienst bij de oproep naar voren te gaan en samen zijn na de dienst. Ik kan me nog wel de kerk herinneren als kind zijnde de RK kerk. Ongelooflijk dat duurde eeuwig. En al die rituelen. Respect voor wie daar wel gaat maar ik kon er niks mee. Had en heb er niks mee.
    Ik mis een gemeente enorm, maar na Evengeliegemeente De Deur, kan ik elders niet mijn draai vinden. Helaas gebeurden er bij die gemeente dingen, die me tegen de borst stootte. Wat me veel verdriet gedaan heeft, en we zijn weg gegaan. Nu wonen we in Vianen, we hebben geen auto, want de traditionele kerken hier, dat ligt me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was dan beslist geen draaideur Wil, haha. Ik ken die gemeente ook en het is niet mijn ding als ik eerlijk ben. Maakt niet uit hoor ieder zijn plekje. Ik ben groot gebracht in de Pinkster en Evangelische hoek, maar heb het toch meer op de gevestigde orde. Al die liflafjes er omheen is niet mijn ding. Een preek (niet te lang) zingen en gebed en dan weer mooi geweest. Heb zo de indruk dat wij te veel horen en misschien te weinig onthouden of er mee doen.
    Kan iemand mij vertellen waar de preek van 4 weken geleden over ging?
    Dat bedoel ik nou....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.