zaterdag 24 november 2012

Ik had een dochtertje


Droomde vannacht dat ik een dochtertje had. Zag haar aan komen lopen in het park waar we de eendjes voerden. Haar blonde haren wapperden in de wind. Ik zat op een bankje en ze toonde mij haar geschaafde arm om enige troost te vinden. Wat mij het meest ontroerde was het vertrouwen in mij. Die grote kinderogen die vol geloof wisten dat ik de pijn zou verzachten.
Toen ik wakker schrok besefte ik dat dit het hoogste goed is dat een mens op kan brengen. Vertrouwen is wat onze Schepper als voorwaarde ziet om tot het heil te komen.
Dan zal ook Hij zich als een liefdevol Vader openbaren.
Nou ja, dat is de gedachte die wij christenen koesteren.
Toch is er vreselijk lijden, overkomt kinderen Gods de meest afschuwelijke pijnen en moeiten in het leven.
We moeten dat niet altijd willen scharen onder de logica van een duidelijk bijbels antwoord. Al in het oude testament vroeg de schrijver zich af waarom goddeloze mensen het vaak zo voor de wind gaat en mensen die in alle ootmoed zich uitstrekken naar Gods heil, de heilige stad moesten verlaten.
Laten we oppassen het evangelie verklaarbaar te willen maken, want dat is het niet. Laten we oppassen dat we God niet in een vakje, een hokje, een workshop willen stoppen. God is groter. Hij is onverklaarbaar. Niet na te rekenen. Machtiger dan al ons denken bij elkaar. God is niet logisch, Hij ontstijgt dit alles.

Ik heb wel eens het idee dat God de zieken om ons heen gegeven heeft om voor te zorgen. Niet zozeer om ze te genezen, maar om ze te koesteren.
Koester jij de zieken? Bid je ervoor? Of ben je zo “geestelijk” dat je ze liever zo snel mogelijk naar Jan zijlstra brengt, zodat je van die zorg weer af bent?

8 opmerkingen:

  1. Ik zit hier met een glimlach op mijn gezicht om je laatste opmerking. Denk terug aan een andere blogstuk wat je schreef waarin je ook zo iets aanhaalde. Vond ik ook zo geweldig.

    Maar om even te reageren op de rest. Het zit in ons mensen gebakken denk ik, dat zorgen. In mij in ieder geval wel, want ik zorg graag voor mijn gezin. Zorg graag voor andere mensen. Helpende handen bieden waar ik kan. Dienstverlenend werken is mijn favorieten manier van werken.

    Heb daarom ook best wel moeite met mijn geweldige baan. Het is echt geweldig leuk werk maar het is zo commercieel en dat ben ik dus niet.

    Ik help graag. Ik dien graag. Prachtige droom overigens kanjer.

    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wil

    Jaja je zal ze de kost moeten geven die denken dat een christen zo maar van God kan nemen. Janneman beweert dat ook altijd in zijn preken en dan staat hij te schreeuwen dat de aftakeling van het lichaam geen zegen is maar een vloek en dat Hij deze ook gedragen heeft. Dan staat Janneman over zijn steunzolen en vantussen zijn kunstgebit te bidden en kijkt vroom vanachter zijn dikke brillenglazen de zaal in vol geloof. Zijn kale schedel glimt in het tl licht als hij op en neer loopt over het podium en bidt voor mensen met haarproblemen. In de Naam van Jezus geneest hij dan.
    Je moet toch wel een behoorlijke nood hebben als je daar heen gaat....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij had een hele mooie droom.Maar de zin over Jan Zijlstra voelt voor mij niet goed.
    Ik heb ook soms het gevoel dat vele gelovige niet meer geloven dat God ook in deze tijd nog wonderen en genezingen doet.
    Ik geloof daar zeker wel in.
    En daarom heb ik wat moeite met je laatste zin.
    Hartelijke groet,
    Marianne


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tis maar wat je een wonder noemt. Bij ons bij vrienden zag ik een wonder in de wieg. Dus vertel mij niet dat er geen wonderen gebeuren. En wat Janneman daar allemaal meent te moeten doen, neen dat voelt bij mij ook zeker niet goed.

      Daarnaast daag ik iedere gebedsgenezer uit om met mij mee te gaan naar een kinderziekenhuis.
      Geen vage ondefinieerbare klachten of onaantoonbare ziekten of afwijkingen, maar stervende kinderen met kale kopjes.
      Wie durft om dit wonder af te bidden? Welke christen die vindt dat God altijd klaarstaat om te genezen laat zien dat zijn of haar geloof niet enkel woorden maar ook daden zijn?
      Ik daag u uit te laten zien of datgene wat u gelooft ook klopt met de praktijk.

      Geloof ik niet in wonderen? Jawel ik geloof dat God soms een wonder in de vorm van genezing doet.
      Ik geloof enkel niet in de jannenmannen die beweren dat God altijd geneest en als het niet gebeurt 99.9% van de zieken naar huis te laten geen met een diepe wond erbij.
      De wond van het: waarom genas God mij niet. Ook dat voelt namelijk niet goed.

      Een vriendelijke groet terug….

      Verwijderen
  4. Goede stuk Peter. In dit logje zitten enkele wijsheden opgesloten waar ik de hele week over stil kan zijn. Je zou ze de Wijsheden van Peter kunnen noemen ;) Of de Waarheid van een Soevereine God..
    Hoe dan ook: Ben dankbaar dat er medechristenen zijn die dwars door de opgeblazen geestelijkheid van de Jan Zijlstra's van deze wereld heen prikken. Lucht is het. Lucht dat moet ontsnappen.
    Een populaire pastor wiens ster rijzende is.., organiseert speciale 'trainingsdagen' over genezing en genezen (werkwoord..). Dus een workshop voor gezonde mensen die de zieken moeten leren genezen.
    Ik schreef hem: "Komt er ook ooit een speciale 'trainingsdag' om te leren om er voor zieken te zìjn?" Als antwoord kreeg ik: "Wie weet? Goede gedachte."
    Eerlijkheid en transparantie zijn soms ver te zoeken in christenland. Problemen, ziekte, verdriet worden in een trainingsdag gestopt. God in een workshop....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moge Hans

    Het is zoals je al schreef dat men niet wil inzien dat zieken onderdeel van het lichaam op aarde zijn.
    In een menselijk lichaam zien we ook slechte ogen, minder horende oren aftakeling op allerhande gebied, pijnen, moeiten, etc.
    Wat doet zo’n mens dan? Gaat hij de mindere cellen van het oog oproepen om weer goed te zien of….zet hij er een brilletje op?
    Jan zet er een bril op, maar beweert tevens dat aftakelen van het lichaam niet zo behoeft te zijn. Waarom is Jezus niet gestorven voor de steunzolen van Jan Zijlstra?
    Hoe zit dat?

    De charismatische hoek heeft eindelijk een groep christenen ontdekt die ze als boksbal kunnen gebruiken. Je kan er zo lekker op oefenen en jezelf als gezond christen op aftrainen.

    Ik walg daarvan. Jezus genas (ook dat is bijbels) plaatsvervangend. Een ander vroeg voor zijn kind, en Jezus genas het kind op grote afstand.
    Laten al die christenen die zo heilig overtuigd zijn dat God altijd geneest daar nou eens van uitgaan.

    Laten zij zondag aan zondag naar voren gaan en genezing afsmeken aan God.
    Laten zij steeds weer onder de handen van gebedsgenezers doorgaan en als er dan niets gebeurt zich afvragen:”Is mijn geloof eigenlijk wel groot genoeg?”

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd als je hierover schrijft, moet ik oppassen om niet heel erg boos te worden.....op al die Jannemannen die er rondlopen en goedgelovige christenen met een nood er nog een nood bijbezorgen....
    Ik wil me niet boos maken, ik wil enkel kijken naar de Here Jezus, die liefdevol was, vergevend, maar ook duidelijk over alles wat met Zijn Vader en het Hemelse Koninkrijk te maken had.
    En dan kijk ik naar mijn lieve kleindochtertje van 4 maanden......die nu al wat mankeert aan haar slokdarm/maagspier.....en aan haar heupjes......Je bidt en God geneest het niet.....is haar geloof te klein??? Een kindje van 4 maanden???? Nee, ik zie juist bij mijn dochter en schoonzoon een groter vertrouwen groeien in God, die zegt:"Kom maar bij mij met je moeite en pijn. Bij mij mag je rusten en troost verwachten".
    Zou dat ook niet een van de redenen van ziekte en pijn kunnen zijn? Dat wij ons uitstrekken naar en laten troosten door God? Dat onze relatie met Hem zich verdiept? Ik denk het.....ik denk het....

    p.s. Peter, mag ik dit logje van je plaatsen op mijn facebook?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij mag alles Jose, want ik weet dat jij het ten goede gebruikt.
    Er bestaan nergens zoveel misverstanden over dan over gebedsgenezing. Mensen willen dat anderen genezen en daar is niets mis mee. Maar treed eens in de plaats van die ander op en laat hem of haar zakken door het dak van jou geloofsleven voor de voeten van de Here Jezus. Vraag Hem dan die ander te genezen en als er dan nog niets gebeurt, geef dan eens een draai aan je geloofsleven betreffende genezing en blijf niet in dezelfde groef steken. Onderzoek alle dingen en behoud het goede...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.