zondag 18 november 2012

Hoor Israël de Heer uw God is één God.


De bekende woorden waarmede elke dienst zowat begint in de gevestigde orde of woorden van gelijke strekking.

Het eerste wat ik mij altijd afvraag is waarom wij Israël genoemd worden?
Iemand kan zeggen dat wij op dezelfde wortel geënt zijn waarop ooit Israël stond, en hoewel daar iets in zit, heeft het toch iets vreemds omdat Israël nooit heeft afgedaan als zodanig.
De noemer Israël gebruiken voor de gemeente gevormd uit de heidenen is niet bijbels. Sterker nog het vormt de grondslag onder de onbijbelse gedachte dat de gemeente in de plaats is gekomen voor Israël.

Dit is bijzonder triest en geen wonder dat de vrome Jood dan ook roept:”Christenen hebben onze wet gestolen, onze sabbat en willen ons ook nog doen geloven dat ze in de plaats van ons Israël vormen."

Ik ben er een groot voorstander van om nu eindelijk eens op te houden onszelf als (het geestelijk) Israël te zien!
Wij zijn slechts takken geënt om de edele olijf.
Wij moeten ons niet beroemen tegen de takken die (nog) afgebroken zijn en Israël vormen en al helemaal niet menen dat wij nu in de plaats zijn gekomen voor dit volk.
Op Zijn tijd zal Hij namelijk de vervallen hut van David weder opbouwen en opnieuw enten op de edele olijf.

6 opmerkingen:

  1. De preek van gisteren ging o.a. hierover....kan ook volledig onderschrijven wat je hier zegt Peter.
    We hadden een spreker die geen blad voor de mond nam en heel duidelijk uit de voeten deed dat de media de wereld misleidt en dat de berichtgeving op geen stukken na klopt met de werkelijkheid......dit wist hij uit de vele contacten die hij in Israël heeft.
    Wat betreft de huidige situatie wist hij te vertellen dat de media ons graag laat geloven dat Israël begonnen is met bommen gooien op Gaza (de Hamas) terwijl het juist andersom is. Israël was het beu dat er al MAANDENLANG HONDERDEN projectielen en bommen op hen werden afgevuurd en uiteindelijk hebben ze besloten om terug te slaan.....
    Palestijnse kinderen worden gebruikt als provocateurs naar het Israëlische leger......
    Palestijnse kinderen worden gebruikt als 'dragers' van handgranaten en projectielen om daarmee zo dicht mogelijk bij de Israëlische soldaten te komen om ze zo te provoceren......
    Hamas plaatst munitie-opslagplaatsen midden in woonwijken, vlak bij ziekenhuizen en scholen. Israël probeert deze opslagplaatsen te vernietigen en natuurlijk vallen er dan burgerslachtoffers.
    De 'Palestijnen' is een verzinsel van Arafat.....er bestáát niet zoiets als de Palestijnen, het zijn Arabieren die uit verschillen landen komen en beïnvloed worden door Hamas en al-Aqsa enz.......
    Begrijp me goed: ik ben tegen nodeloos geweld, maar de zaak moet wel op een eerlijke manier door de media de wereld ingeblazen worden en dat is op dit moment niet het geval.....
    Momenteel is een heel groot deel van de VN anti-Israël en dit aantal zal alleen maar groeien.....uiteindelijk zal Israël alleen komen te staan in de wereldpolitiek.....
    Deze preek zorgde voor een grote stilte en aandacht en ook denk ik dat wij in Gods Woord goed moeten lezen wat/wie Israël voor God is en hoe onze houding t.o.v. dit volk hoort te zijn.....wij voelen ons vaak superieur, maar wij zijn inderdaad slechts geënt op deze edele olijf......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Israel zal gehaat worden en alle landen ter wereld zullen tegen haar oprukken in een poging haar definitief van de aardbodem te laten verdwijnen. De strijd zal vreselijk zijn en de aarde op haar grondvesten schudden.
    Dan zal de oostpoort openbreken en zal de Heer zelf voor haar strijden. Laten we bidden voor Israel en haar broer Ismael die zoals voorzegd een volk zal zijn dat ontembaar is. En toch zijn het in de vleselijke zin broeders. Hagar als moeder...Een lastige kwestie omdat Islamieten gemakkelijk de kant van de palestijnen kiezen en christenen de kant van Israel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad blijft het een lastige kwestie.
      Op het bidden voor Israël en Ismaël kan ik alleen maar 'amen' zeggen......
      Ik verlang naar het moment dat de Heer hier op aarde Zijn Koninkrijk zal vestigen en er vrede en gerechtigheid zal zijn.....

      Verwijderen
  3. Wij beginnen de dienst niet zo, en het zou mij ook ergeren. Per slot van rekening zijn we inderdaad maar ingelijfd.Om ons nu op de plaats van Israel te zetten, terwijl God dat helemaal niet doet, is best behoorlijk hoogmoedig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het ook erg jammer omdat de gemeente van God al zo'n bijzondere plek inneemt binnen de genade van de Heer.
    Ik begrijp dat men het zo niet altijd zal bedoelen, maar waarom zegt men zulks dan?

    Daarop volgen dan de woorden:"gij zult de sabbat eren en de dominee kijkt dan vroom en wijst op de zondag en hiermede doen wij nog meer onrecht omdat de sabbat de zaterdag is en, als het gaat om de wet en het.houden van rust, sabbat of feestdagen glashelder zegt :Col 2:16:

    Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, deze dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: raak niet, smaak niet, roer niet aan; dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Peter, dit is inderdaad een heftig artikel, Israël. Ik ben langere tijd op een verkeerde manier er mee gefoncronteerd. Ook heb ik meegemaakt dat zelfs de vlag en davidsster van Israël opgehangen werd voordat de dienst begon. Dat ging mij persoonlijk te ver. Ik weet dat God liefde heeft voor Israël, maar ook voor ons, 'heidenen'. In Jesaja lezen we dat als volk Israël omgehouwen werd, en er uit die stronk, een heilige loot kwam, de Messias/Christus. Wat God beloofd zal Hij ook afmaken. En die belofte aan Abraham is vervuld.
    Maar...de mens, zowel uit Israël als uit de volken, zal het verzoenigsoffer van Jezus Christus wél moeten aannemen. Zoals de gelijkenis in Romeinen, over de édele olijf, (dat is Jezus Christus). Wij lezen over het ongeloof zijn ze afgebroken, door geloof kunnen ze weer teruggeént worden. Zo ook voor ons heidenen, door geloof, geént op Christus. Welk geloof??? Zou je toch denken. Het geloof in Jezus Christus, zowel voor Israël als voor ons, 'heidenen'. Geweldig om Efeziërs hfs. 2 en 3 te lezen.
    Waarom schrijft Paulus meerdere malen'...er is geen onderscheid...tussen Jood en Griek. Welk onderscheid bedoeld hij dan? wat er niet meer is.
    Voor mijn gevoel maken mensen dat onderscheid zelf wél.
    Voor Israël is veel gebed nodig, maar ook voor de omliggende volken, en landen wereldwijd.
    Er is zoveel over te schrijfen, en vele verschillende visie's zijn er over Israël, ik breng alles bij de Here Jezus, en ik weet dat een rest van Israël absoluut gered wordt, zoals Jesaja al aangaf.

    Peter, Gods Zegen en liefs voor jullie saampjes, Esther.




    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.