maandag 12 november 2012

Het verbondskindje


Gebaseerd op de gedachte dat de kinderdoop in de plaats is gekomen van de kinder (lees jongens) besnijdenis in het oude testament, horen we nu de kreet: “Verbondskindje” op grond van de besprenkeling van een zuigeling.

Zonder af te geven op het tijdstip van de doop, dat moet een ieder zelf maar lezen in de bijbel, is het raadzaam dit zogenaamde verbondskindje en haar wortels eens onder de loep te nemen, omdat het iets lijkt te zijn dat het niet is.

Onnodig te vermelden dat de noemer verbondskind teruggrijpt naar het “behoren bij Gods verbondsvolk” uit het oude testament. Zonder een verbondskindje te zijn, ging men verloren is de gedachte.
Omdat men meent dat de doop in de plaats is gekomen van de besnijdenis, ontstaan er bedenkelijke zaken.
Op het moment dat een baby wordt besprenkeld, noemt men het een verbondkindje. Door de gelovige daad van de ouders, wordt het kindje opgenomen tot het verbondsvolk lijkt de gedachte.

Een stel vrienden van ons adopteerden jaren geleden een meisje uit Vietnam: Hong genaamd. Ze was er één van een eeneiige tweeling.
Hong kwam bij christelijke ouders terecht en werd gedoopt in de kinderdoop. Ik hoor nog de woorden van de voorganger toen hij het water over het baby’tje liet lopen en vertelde dat het kindje nu ingelijfd was in het verbond van God. Het was nu een toekomstige hemelbewoonster geworden...

Haar zusje Hung, kwam bij ongelovige ouders terecht en werd niet gespetterd en hoorde dus niet bij het volk van God en ging verloren, naar de hel.
Zo simpel was dat!

Ik vroeg mij af welk een kronkel ten grondslag ligt aan een dergelijke onbijbelse overtuiging?
Het heeft alles te maken met het geloof dat een plaatsvervangende daad (het laten dopen van de zuigeling) door derden (ouders) de hemelpoort kan openen.
Laat ik u vertellen dat zulks een leugen is. Er is er maar EEN die plaatsvervangend voor ons kan intreden en de poort van de hemel openen en dat is de Here Jezus zelf.

Al het andere, hoe goed bedoelt ook, is niet bij machte een mens te behouden. Geen doop op welke leeftijd dan ook, geen bijbelkennis, geen kerkgang etc maken ons lid van het verbond. Er is slechts een ding gegeven wat u en mij zalig kan maken!
Een persoonlijke keus voor Hem die plaatsvervangend voor u en mij stierf. De besnijdenis van het hart (uw bekering) is uw inlijving in het verbond, en niets anders! God heeft slechts kinderen en geen kleinkinderen!

Mochten maar meer mensen deze eenvoudige waarheid beseffen, dan kunnen we al het gestoei met zogenaamde belijdenissen, waarin zuigelingen die volwassen zijn geworden hun besprenkeling op zich kunnen nemen, vergeten. Men wordt dan eenvoudig als de bijbel ons leert, gedoopt op grond van eigen keus en belijdenis. 
Eenvoudiger en bijbelser kan niet!

En toch worden mensen die deze bijbelse woorden navolgen, nooit als belijdend lid van de gemeente ingeschreven omdat men er de wetten van de kerk voor in de plaats heeft gezet! Men hecht meer waarde aan kerkelijke tradities dan mensen als de discipelen die ook niet ingeschreven kunnen worden als belijdend lid van de gevestigde orde van kerken omdat men niet heeft voldaan aan de regels die komen uit de donkere middeleeuwen waarin de katholieke kerk hoogtij vierde en de onbijbelse gedachte over het verbondskindje bedacht. Deze traditie had men veel beter tezamen met de beeldenstorm tot pulp kunnen slaan, want ze vormt een bron van onjuistheden als het gaat over het verbond.

Krommer kan het niet!!!

5 opmerkingen:

  1. "De besnijdenis van het hart (uw bekering) is uw inlijving in het verbond, en niets anders! God heeft slechts kinderen en geen kleinkinderen!"
    Prachtig die eerste zin! Die tweede is van Tante Corrie, niet?
    Ik zeg AMEN.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja nu je het zegt heb ik hem daar vandaan denk ik Hans.
    Nog altijd geen belijdend lid van de kerk hier, soms vraagt een mens zich hardop af wat hij nog in de kerk te zoeken heeft!
    Sorry ik bedoel het lief en eerlijk, maar als je zo gewogen wordt op het weegschaaltje van de traditie dan zakt mij de broek heel, heel ver af.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whow man, wat een geweldig stuk heb je weer geschreven en ik (mijn man en ik) zijn het hier helemaal mee eens. Onze kinderen, zijn ook niet gedoopt. We brengen ze groot met bijbelse normen en waarden, hopend dat ze zelf die keuze zullen maken.

    Hartelijke groeten,
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kinderbesprenkelen, opdragen ik zie dat als een poging van de ouders om hun kinderen op te voeden met de Here God, en daar ging het toch allemaal om. Die gelovigen doop is meer iets voor als het kind zoals het woord al zegt, zelf het geloof dat hij van zijn ouder hoorde, wil voortzetten.
    Zie daar is water wat is er op tegen dat ik gedoopt word," aldus de kamerling uit het boek handelingen. Het antwoord wat hij kreeg was:"Tenzij gij van harte gelooft is het geoorloofd."

    Heeft de Here Jezus niet een prachtig tijdstip neergezet voor de doop toen Hij zelf onderging in de Jordaan en de woorden sprak:"Op deze wijze zoals Ik het nu laat zien, komt men in het reine met God." Niet op grond van de handeling als zodanig, want een doop zonder bekering is zinloos.
    Zonder bekering is er niets dat ons binden kan aan de Meester...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, Peter. Er is maar één weg tot ons behoud, en dat is Jezus onze Heer. Zijn dood en opstanding, om Hem en wat Hij heeft gedaan, geloven/aannemen. Onze redding zit in een Persoon, niet in allerlei werken. Of zoals Paulus zo mooi zegt: ...niet in allerlei werken der wet..." Het is zo eenvoudig, maar het wordt zo ingewikkeld gemaakt, door allerlei mensenregels.
    Over de besnijdenis van het hart, is nog een mooi artikel van. Het staat te lezen op mijnvriendenenik.com de Hoeksteen, is mijn site. Het staat onder 4 verhelderende artikelen over Israël.
    Wel eenvoudig, mijn log, maar bij de oude punt, wou ik het niet vrijgeven.
    Peter, succes en kracht met alles, Gods Zegen voor jullie beidjes, en liefs van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.