zondag 11 november 2012

Haring van Sjaak



“Sjaak is een lul,” zegt pa. “Hij doet alles verkeerd”, rochelt pa tussen twee trekjes aan zijn peuk door.
Sjaak komt binnen en roept:”de haringboer.” Hij houdt een plastiek tasje op waar vis in zit. “En wat wilt u meneer de Mooij een haring of een stuk makreel?”
“Haring,:  Mompelt pa, omdat die volgens zijn zeggen gemakkelijk weg zal glijden.
Ik hoor Sjaak in de keuken met bordjes rammen en klooien. Hij zingt er nog bij ook. 
“Zo een lekker stukje makreel voor meneer de Mooij,” roept hij. Pa kijkt me aan en zucht diep. “Zei ik het je niet dat het een lul is,” mompelt hij tussen twee hoestbuien door.  Sjaak kijkt erbij altijd hij water ziet branden en zegt:”hij wilde toch makreel.” In val pa bij en zeg hem dat pa toch heus om haring vroeg. Hij sloft terug naar de keuken en komt even later wel degelijk terug met de haring.
“En wat ga je zoal doen vanmiddag,” vraag ik aan Sjaak. Hij gaat naar de kroeg denkt hij. Pa worstelt met de haring die hij voluit in zijn handen heeft vastgegrepen als een handgranaat en probeert hem naar binnen te werken. Na tien minuten komt de vis terug uit pa's keel en klettert op de grond. Sjaak en ik kijken hem na, terwijl pa vloekt en kwijlt… Straks naar de kerk, je kan er vergif op innemen dat het over de wonderbaarlijke visvangst zal gaan. We zullen zien....

1 opmerking:

  1. als ik zo leest gaat uw vader heel snel achteruit...we gaan allemaal een keer dood maar een beetje gezond leven helpt veel

    als hij alles weer spuugt..is iets mis..hoop dat Gods woord vandaag u weer nieuwe krachten heeft gegeven..hij is ons krachtig in alle tijden..fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.